وزیر صنعت:پرداخت ۱۰ میلیارد دلار ارز مرجع

۱۹م آذر ،

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد : میانگین واردات کشور در ۶ ماه اول هر سال حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده و امسال بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز مرجع داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مهدی غضنفری در حاشیه مراسم تجلیل از محسن خلیلی  افزود :  بر اساس گزارش بانک مرکزی از حدود ۲۷ میلیارد دلار واردات در شش ماه اول امسال، نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار آن به ارز غیر بانکی تعلق دارد که نشان می دهد سهم ارز غیربانکی در چرخه اقتصاد بالا می رود.
وی گفت : بسیاری از اشخاصی که ارز مرجع دریافت کرده اند کالاهایشان را نیز با همان ارز عرضه کرده اند.
این وزیر گفت: بررسی ها نشان می دهد بسیاری هم که نتوانستند ارز مرجع دریافت کنند، از ارز بازار استفاده کردند.
غضنفری افزود: اگر درصد ناچیزی در این میان ارز مرجع گرفته باشند و بخواهند کالاها را با قیمت غیر ارز مرجع به فروش برسانند ؛ کارگروهی در زیر مجموعه وزارت دادگستری تشکیل شده است که پرونده ها را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام می کند و جزئیات این پرونده ها را در اختیار ندارم.
وی گفت: امسال نزدیک به ۶ میلیارد دلار ارز مرجع برای کالاهای اساسی و دارو پرداخت شده است و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت مراقبت می کنند که کالا در شبکه توزیع آنها عرضه شود.
غضنفری افزود: ابتدا باید اطلاعات ارز توزیع شده بررسی شود و سپس دربارهٔ آن قضاوت کنیم.
وی افزود: در چند ماه اول امسال ما دو گونه ارز نداشتیم و همه ثبت سفارش ها به طور معمول از طریق نظام بانکی تأمین ارز می شد و به این سبب ما در این حوزه با مشکل بزرگ مواجه نیستیم.
غضنفری دربارهٔ سیاست های تجاری تازه از ابتدای امسال گفت : بانک مرکزی هجدهم تیر ماه اعلام کرد که از ۱۰ اولویت ارایه شده فقط به ۵ اولویت ارزمرجع می دهد اما دوم مرداد متوجه شدیم که جریان تامین ارز مرجع با کندی مواجه است و سپس اولویت های ۳، ۴ و ۵ حذف شد.
وی ادامه داد : از ۱۲ مرداد فقط اولویت های ۱ و ۲ ارز مرجع دریافت کرد که این روند هم اکنون نیز ادامه دارد اما تا سوم مهر هیچ گونه برنامه ای برای چگونگی تخصیص ارز به سایر اولویت ها پیش بینی نشده بود.
غضنفری گفت : عده ای موضوع بورس ارز را مطرح کردند ، موافقان و مخالفان در دولت و مجلس اظهار نظر کردند که در نهایت اجرایی نشد و سوم مهر در یکی از ساختمان های وزارت صنعت ، معدن و تجارت مرکز مبادلات ارزی راه اندازی شد و آرامش مورد انتظار با حمایت همه جانبه بخش خصوصی و مجلس ایجاد شد.


 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.