وزیر صنعت خبر داد: ایران و قرقیزستان کالا تهاتر می کنند

روسای دهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بازرگانی، علمی و فرهنگی ایران و قرقیزستان با تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، بر افزایش سطح مبادلات فیمابین تا ۵۰۰ میلیون یورو تاکید کردند .
به گزارش خبرآنلاین  مهدی غضنفری  و  عاقل بیک جباراف  وزرای صنعت ، معدن و تجارت ایران و دارایی قرقیزستان شب گذشته درحاشیه مراسم پایانی دهمین کمیسیون مشترک دو کشورعنوان کردند در سایه همکاری و تعامل دو جانبه می توان سطح مبادلات را به میزان مورد انتظار رساند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان روابط تهران و بیشکک را بسیار دیرینه ، ریشه دار با مشترکات فرهنگی و مذهبی دانست و گفت : با توجه به سطح بالای روابط سیاسی باید میزان مبادلات اقتصادی را نیز افزایش داد.
وی با اشاره بر ضرورت شناخت بیشتر بخش های خصوصی دو کشور از توانمندی های یکدیگر ، ابراز امیدواری کرد تا تلاش های دو طرف برای ارتقاء سطح روابط به زودی ثمر دهد .
غضنفری ابراز امیدواری کرد ، با گذشت یک سال از انقلاب قرقیزستان و به دست گرفتن سرنوشت مردم توسط حکومت مردمی ، این کشور راه های پیشرفت را به سرعت طی کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین در باره موافقتنامه تعرفه ترجیحی و اینکه این توافق چند سالی است که میان دو کشور اجرا شده ، گفت : برای توسعه روابط دراین خصوص دو راه وجود دارد ، یکی اینکه فهرست کالاهای مشمول تعرفه تجارت ترجیحی افزایش یابد و یا این که گام بلندتری برداشته شده و این موافقتنامه به تجارت آزاد تبدیل شود.
وی توضیح داد: طبق سند امضا شده در زمان حاضر روش اول یعنی مذاکره برای افزایش اقلام مشمول تعرفه ترجیحی مورد توجه است .
غضنفری درانجام مبادلات با ارزهای ملی نیز عنوان کرد: به طور معمول کار کردن با ارزهای رایج بین کشورها نیازمند برخی تدابیر بانک های مرکزی دو کشور است .
وی افزود: برخی اوقات کشورها ترجیح می دهند قبل از جاری نظام پولی ارز ، تهاتر کالا را انجام دهند و دراین شیوه ارزش کالا با قیمت ارز خارجی محاسبه می شود اما ارز خارجی بین دو کشور مبادله نمی شود و فقط به عنوان مبنا محاسبه و خط کش در نظر گرفته می شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت که ایران و قرقیزستان برای انجام تهاتر کالا با یکدیگر اعلام آمادگی کردند .
وی با اشاره براینکه هم اکنون خط اعتباری ۵۰ میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات ایران برای پوشش های بیمه ای برقرار است ، گفت : امیدواریم تا در آینده ای نزدیک سطح مبادلات به ۵۰۰ میلیون یورو برسد .
غضنفری گفت : در یکی از مواد تفاهمنامه صندوق ضمانت صادرات آمادگی خود را جهت بیمه نمودن ریسک عدم باز پرداخت اعتبارات اعطایی به اشخاص حقیقی و حقوقی قرقیزی در قالب کالا و خدمات در چارجوب خود اجرا می کند که تسهیلات خوبی برای پوشش ریسک خواهد بود.
وزیر دارایی قرقیزستان در روزهای اخیر در راس هیاتی اقتصادی برای شرکت در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو روزه همکاری های اقتصادی، بازرگانی ، علمی وفرهنگی وارد تهران شد ، وی حاشیه این اجلاس دیدارهای جداگانه ای با رییس جمهوری ، رییس مجلس ، وزرای دارایی و سایر مقامات کشورمان داشت .

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.