وزیر نفت در بدو ورود به وین: قیمت نفت متعادل است

۲۰م آذر ،

140-43.jpg

وزیر نفت که برای حضور در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به پایتخت اتریش سفر کرده است، قیمت نفت را متعادل ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی وزیر نفت ایران که برای اجلاس اوپک به وین سفر کرده، از متعادل بودن قیمت نفت خبر داد.

وی به محض حضورش در وین برای شرکت در نشست وزرای نفت اوپک در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران گفت: ایران بر این باور است که قیمت نفت متعادل و وضعیت بازار نفت خام رضایت‌بخش است.

اظهارات قاسمی درحالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در اجلاس این هفته از مشاجره دربارهٔ‌ میزان تولید نفت اجتناب کنند ولی در عوض بحث مفصلی دربارهٔ انتخاب دبیر کل بعدی این سازمان داشته باشند.

بهای نفت در حال حاضر تقریبا در همان سطحی است که اوپک خواستار آن است (بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه)، اما اعضا دربارهٔ اینکه چه کسی جانشین عبدالله البدری دبیرکل لیبایی این سازمان شود اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اجلاس فردا(چهارشنبه) در وین، انتظار می‌رود وزرای نفت ۱۲ عضو اوپک سقف تولید رسمی ۳۰ میلیون بشکه‌ای این سازمان را برای شش ماه اول سال ۲۰۲۲ حفظ کنند.

محاسبات خود اوپک حاکی از آن است که به رغم قیمت‌ ۱۰۷ دلاری نفت این سازمان بیشتر از نیاز بازار نفت تولید می‌کند که می‌تواند سبب ایجاد انبار‌های نفتی و سقوط بهای نفت در آغاز سال آینده شود.

کارشناسانی که روز دوشنبه در مقر اوپک در وین جلسه داشتند توافق کردند که تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۲ به‌ طور متوسط ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که بیانگر این است که تولید کنونی سبب ایجاد ذخایری معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در بازار جهانی ۹۰ میلیون بشکه‌ای کنونی خواهد شد.

ذخایر نفتی در کشور‌های صنعتی سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی حدودا به سطحی معادل تقاضای ۶۰ روز این کشور‌ها رسیده که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ به شکل قابل توجهی بالای متوسط پنج ساله است.

در حالیکه توافق در مورد سیاست نفتی اوپک قطعی به نظر می‌رسد، تصمیم‌گیری در مورد دبیر کل بعدی این سازمان، مبهم است.

نامزدهایی از ایران، عراق و عربستان برای جانشینی عبدالله البدری دبیر کل ۷۲ ساله اوپک که در پایان این ماه پس از شش سال حضور در این سمت بازنشسته خواهد شد، رقابت می‌کنند.

نامزدی که بخواهد برنده انتخابات شود باید آرا قاطع تمام اعضا را به دست آورد، اما رقابت بین عربستان از یک سو و ایران و عراق از سوی دیگر بیانگر اخلاف نظر بین این کشور‌ها است.

این احتمال وجود دارد که نمایندگان اوپک البدری را برای شش ماه دیگر در این سمت نگه دارند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.