وسواس شایع ترین اختلال در زنان است

۱فروردین ۱۳،

یک رواشناس گفت: وسواس یکی از شایع ترین اختلالات و بیماری‌ها در جامعه است و شیوع این بیماری در زنان است.

علیزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  گفت: وسواس یک بیماری ناخودآگاه است که اختیار و آزادی را از فرد سلب و او را به رفتاری برخلاف میل و خواسته‌اش وامی‌دارد.
وی تصریح: بنابر تحقیقات انجام شده حدود ۲ تا ۳ درصد اشخاص به این بیماری دچار می‌شوند و افکار، احساس و تصورات عودکننده و مزاحم در شخص سبب اضطراب، برهم خوردن تعادل و عدم سازگاری با محیط می‌شود.
علیزاده با اشاره به رشد وسواس همگام با بلوغ افزود: مساعد بودن شرایط درمان در این زمان سبب بهبود نسبی می‌شود و در غیر این‌صورت این بیماری سیری رو به افزایش خواهد داشت.
وی تأکید کرد: تلاش در جهت کنترل امور از طریق توجه دقیق به موازین، فهرست‌ها و برنامه‌ها، دقت افراطی، تکرار کارها و توجه فوق‌العاده به جزئیات در این اشخاص به وفور ملاحظه می‌شود و نسبت به دلخوری اطرافیان در برابر تأخیرها و ناراحتی‌هایی که در اثر این رفتار ایجاد می‌شود توجهی ندارند.
علیزاده با اشاره به اینکه علامت اصلی اختلال شخصیت وسواسی، جبری، نظم‌گرایی، کمال‌گرایی و کنترل روانی است افزود: اشخاص مبتلا به این اختلال به بهانه کنار گذاشتن فعالیت‌های تفریحی اوقات خود را به طور مفرط وقف کار و بهره‌وری می‌کنند و تمرکز زیادی در انجام امور روزمره مانند تمیز کردن مفرط و تکراری منزل از خود نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: این اشخاص در مورد مسائل اخلاقی یا ارزش‌ها به طور افراطی وظیفه‌شناس، جدی و انعطاف ناپذیر می باشند و اجبار خود و دیگران در پیروی از اصول اخلاقی خشک و معیارهای خیلی سخت ممکن است در آنان دیده شود.
علیزاده گفت: بنابر تحقیقات انجام شده والدین کمال‌جو که فرزندان خود را براساس ضوابط خاصی تربیت می‌کنند در وسواسی کردن آنان موثرند.
وی یکی از شیوه‌های کاهش رفتار وسواس را تقویت رفتار مثبت و حذف رفتار منفی دانست و افزود: آگاهی بیمار نسبت به بیمارگونه بودن رفتارش سبب سهولت کار درمان‌گر و نتیجه بهتر درمان خواهد شد.
علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر این اختلال در اوایل جوانی که آغاز آنست بهبود نیابد در بزرگسالی افسردگی نیز به آن اضافه خواهد شد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.