“وصیت‌نامه” صحیح راهی برای کاهش اختلافات ورثه

۱۲ام بهمن ،

به گزارش خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران تنظیم وصیت‌نامه صحیح علاوه بر آنکه آخرین اراده موصی(وصیت‌کننده) پس از مرگ را به اجرا در می‌آورد، سبب کاهش اختلافات وراث پس از فوت مورث شده و مانع مراجعه آنان به مراجع قضایی می‌شود.
 
تنظیم وصیت‌نامه به علایق دینی و حقوقی فرد بستگی دارد، در صورتی که فرد مایل باشد برای امور شرعی، شخصی و مالی خود پس از فوت تعیین تکلیف کند، وصیت‌نامه تنظیم می‌نماید و نوشتن وصیت‌نامه در بین مسلمانان امری متداول به شمار می‌رود.  
 
وصیت از ریشه’وصی’ و به معنای عهد، فرمان دادن و سفارش کردن است و در اصطلاح حقوق وصیت عملی حقوقی است که به سبب آن، شخص به طور مستقیم یا در نتیجه تسلیط (گماشتن) دیگران در اموال یا حقوق خود برای بعد از فوت تصرف می‌کند.
 
هر فردی چنانچه بخواهد از اجرایی شدن وصیت‌نامه خود پس از مرگ مطمئن شود می‌بایست شرایط و تشریفات قانونی تنظیم وصیت‌نامه را رعایت نماید. اطلاع نداشتن از تشریفات قانونی و یا رعایت نکردن آن در تنظیم وصیت‌نامه، سبب تنش و اختلاف در خانواده وراث شده و بر حجم پرونده های دادگستری نیز می‌افزاید.  
 
وصیت‌نامه طبق قانون امور حسبى سه نوع مى‌باشد: ۱- وصیت‌نامه خودنوشت ۲- وصیت‌نامه رسمى ۳-وصیت‌نامه سرى  
 
وصیت‌نامه خودنوشت ، وصیتى است که وصیت‌کننده به خط خود مى‌نویسد و بدین اعتبار وصیتنامه مزبور را خودنوشت نامیده‌اند.

 به سبب ماده ۲۸۷ قانون امور حسبى وصیتنامه خودنوشت در صورتى معتبر است که تمام آن به خط وصیت کننده نوشته شده و داراى تاریخ روز، ماه و سال به خط وصیت‌کننده بوده و به امضاى او رسیده باشد.

 فرقى نمى‌کند که خط وصیت‌نامه فارسى باشد یا لاتین ، به هر زبانى که باشد، امضاى وصیت‌کننده در وصیت‌نامه ممکن است قبل از تاریخ یا بعد از تاریخ درج شود.
 
در وصیت‌نامه رسمى ترتیب تنظیم و اعتبار آن به نحوى است که بیشتر براى اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمى مقرر شده است و از نظر رسمیت و اعتبار از ۲ نوع دیگر بالاتر و بهتر مى‌باشد و اگر کسى وصیت خود را به طور رسمى تنظیم نماید دیگر هیچ خدشه‌اى به آن وارد نیست و هیچ کدام از ورثه بعد از فوت وصیت کننده نمى‌تواند ایرادى به آن وارد نماید.
 
وصیتنامه سرى ممکن است به خط وصیت‌کننده و یا به خط دیگرى نوشته شده باشد ولى در هر صورت باید به امضاى وصیت‌کننده برسد و به ترتیبى که براى امانت اسناد در قانون ثبت اسناد مقرر گردیده در اداره ثبت حوزه اقامتگاه وصیت‌کننده یا محل دیگرى که در آئین‌نامه وزارت دادگسترى تعیین مى‌شود، امانت گذاشته می‌شود ؛ طبق قانون امور حسبى کسى که سواد نداشته باشد نمى‌تواند به طور سرى وصیت نماید.
 
وصیت کننده باید هنگام تنظیم وصیت به نکات زیر توجه کند:

– آنچه وصیت می‌شود ارزش مالی و منفعت عقلایی داشته باشد و غیرمشروع نباشد بنابراین وصیت در موضوعاتی مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی باطل است.

 –  مال مورد وصیت قابلیت معامله و نقل و انتقال داشته باشد، براین اساس اموال عمومی و موقوفه نمی‌توانند مورد وصیت قرار گیرند.

 – آنچه وصیت می‌شود در مالکیت وصیت کننده باشد بنابراین وصیت بر مال غیر باطل است.

یادداشت: سید علی شاه صاحبی، وکیل پایه یک دادگستری

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.