وضعیت فعلی دولت، “کنترل نرخ تورم”/حذف یک سوم از ممنوع الخروجی های بانکی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، در اولین جلسه صبحانه کاری اتاق ایران در دولت یازدهم امروز در محل اتاق بازرگانی ایران با حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی و معاونت اقتصادی بانک مرکزی با حضور بخش عمده فعالان اقتصادی کشور برگزار شد که در این جلسه فعالان اقتصادی با ارائه مشکلات خود به مسئولان بانک مرکزی گفتگوی کاری اقتصادی را برای بهبود عملکرد بخش تولید و در نهایت اقتصاد کشور برگزار کردند.

در ادامه برنامه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جلسه امروز اقداماتی را که در نظام بانکی در دستور کار مسئولان به منظور رفع مشکلات اقتصادی کشور قرار گرفته را مطرح کردیم تا هر چه زودتر این اقدامات برای رفع مشکلات بخش تولید به مرحله اجرا گذاشته شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دو مورد در این رابطه در دستور کار قرار گرفته که یکی مربوط به تسهیل امور و بازنگری در مقررات بخصوص در رابطه با تجدید نظر در گشایش اعتبارات اسنادی خارجی است که در قبل باز کننده ال سی خارجی باید با مراجعه به بانک وجه معادل ریالی آن را پرداخت و از طریق مرکز مبادلات ارزی ۱۰۰ درصد اعتبار اسنادی را خریداری و بعد از آن اقدام به گشایش اعتبار اسنادی می کرد.

وی ادامه داد: با تصمیم جدید بانک مرکزی از این پس گشایش ۳۰ درصد ال سی خارجی شرایط وارد کنندگان به مرحله اجرا گذاشته می شود. مجوز ۷۰ درصد باقی مانده آن از سوی بانک مرکزی صادر و این ها صرفاً به منظور تسریع در واردات کالا توسط واردکنندگان است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این کار سبب امکان گشایش اعتبار اسنادی در حالت عادی براساس نرخ ۳۰ درصد می شود و ۷۰درصد باقی مانده براساس نرخ روز مرکز مبادلات ارزی به وارد کنندگان ارائه می گردد.

*حذف یک سوم از ممنوع الخروجی های بانکی

وی در خصوص تجدید نظر در لیست ممنوع الخروجی های بانکی گفت: دومین مورد بحث در جلسه امروز صبحانه کاری اتاق ایران تجدید نظر در لیست ممنوع الخروجی های بانکی بود که در این رابطه در مورد  یک سوم از مشمولین ممنوع الخروج تجدید نظر لازم از سوی بانک مرکزی انجام شده و آنها از لیست ممنوع الخروجی های نظام بانکی خارج شدند.

وی در ادامه بحث تجدید نظر در لیست خروجی های بانکی تاکید کرد: در صورتیکه بانکهای مربوطه مستندات لازم را ارائه ندهند بانک مرکزی از طریق سایر اقدامات دیگر بررسی های لازم را برای رفع ممنوع الخروجی های بانکی به مرحله اجرا میگذارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید بانکها از طریق اعتبار سنجی مشتریان خود اقدامات لازم را به منظور کاهش لیست ممنوع الخروجی های بانکی به مرحله اجرا بگذارند گفت: بر این اساس کارگروهی در معاونت اقتصادی بانک مرکزی برای رفع مشکلات اعتبارات بانکی تشکیل شده و در این مورد بخشنامه های ذی نفع واحد و سایر بخشنامه های بانک مرکزی  مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

در ادامه ولی الله سیف در رابطه با بحث ال سی های ریالی گفت: همان طور که گفتم موضوع گشایش ۳۰ درصد ال سی صرفا به ال سی های خارجی است و کماکان با ال سی های داخلی همان سخت گیری های قبل از سوی بانکها ادامه دارد.

اما بانک مرکزی در این رابطه برنامه بازنگری را براساس شرایط داخلی در دستور کار دارد.

وی در خصوص نرخ ورود تسهیلات بانکی گفت: سیاست فعلی دولت کنترل نرخ تورم است .

وی عنوان کرد: در یک بازار متعادل به طور حتم نرخ سود و بازار در یک حالت تعادل خواهد بود در حال حاضر بهترین راه برای منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش و کنترل نرخ تورم است.

وی در خصوص نرخ ارز تصریح کرد: پایین آمدن بیش از حد نرخ ارز مانند بالا رفتن بیش از اندازه ان ها پیامدهای مخفی را برای اقتصاد کشور در پی دارد و ما صرفا به دنبال منطقی کردن نرخ ارز هستیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Reyna:

    payday cash advances
    loans online
    online cash

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.