وضعیت بهداشت دهان و دندان ایرانی ها خوب نیست

 دکتر حسن رزمی با بیان اینکه مبنا و اساس درگیری و ابتلاء ریشه دندان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، اظهار کرد: با مرجعات مکرر و دوره ای به کلینیک، مطب و درمانگاه پوسیدگی دندان نیز قابل پیشگیری، تشخیص و مهار است.
وی با تاکید بر اینکه درگیری بافت مرکزی دندان (پالپ) قابل مهار است، ادامه داد: اما شمار قابل توجهی از مردم در مراحل پیشرفته پوسیدگی و با تظاهرات دردهای شدید مراجعه می کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تشخیص افتراقی مراحل اولیه و پیش رفته پوسیدگی افزود: در پوسیدگی های سطحی که مینا و عاج درگیر می شود، تظاهرات به صورت حساسیت در برابر گرما و سرما و حتی شیرینی و ترشی است که در مراحل نخست پوسیدگی قابل پیشگیری است و علائم آن چندان آزاردهنده نیست.
دکتر رزمی گفت: چنانچه پوسیدگی تا بافت مرکزی دندان پیشرفت کرده باشد علائم به صورت دردهای طولانی، تیرکشیده و دردهای شبانه تظاهر می کند که در این مرحله می توان این علائم را با روشهای درمانی و با استفاده از مواد مخصوص رفع و دندان را حفظ کرد.
وی ادامه داد: با بی توجهی و پیشرفت بیشتر پوسیدگی بافت مرکزی دندان ملتهب و عفونی می شود و به صورت آبسه های دندانی بروز می کند در مواردی آبسه بر روی لثه دندان به فیستول تبدیل می شود و درمان آن یه اصطلاح عامیانه عصب کشی است که در واقع همان درمان ریشه است.
مشاور علمی کنگره ۵۲ انجمن دندانپزشکی ایران با انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق رسانه ها و نهادهای مسئول افزود: وزارت بهداشت و درمان باید در این خصوص فعالتر و موثرتر ظاهر شود.
دکتر رزمی با بیان اینکه سیاست های کوتاه مدت و درمان محور در این زمینه پاسخگو نیست، گفت: هزینه بهداشت و پیشگیری به مراتب کمتر از درمان ریشه و سایر درمانهای پیچیده دندانپزشکی است.
وی با بیان اینکه عفونی شدن ریشه دندان به معنای کشیدن آن نیست، یادآور شد:علم درمان ریشه راه درمان بسیاری از این موارد است.
کنگره ۵۲ انجمن دندانپزشکی ایران (بزرگترین کنگره سالیانه دندانپزشکی ایران) امسال با شعار ” آموزش شکست ها راهبری به سوی موفقیت” ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود. بیش از ۳۰۰۰ نفرشرکت کننده برای استفاده علمی و پیش بینی می شود همین تعداد برای استفاده آزاد و بازدید از نمایشگاه جانبی در کنگره حضور داشته باشند.
۴۵۴۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.