وضعیت تولید علم ایران در سال ۹۱/ اسامی رقبای ایران در تولید علم

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مهراد اظهار داشت: فعالیتهای قابل ستایش استادان و پژوهشگران در دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور به همراه سیاستهای مثبت حاکم بر آموزش عالی کشور موجبات ارتقا تولید علم ایران را در بین کشورهای مختلف جهان فراهم آورده است.

وی ادامه داد: آمار سال ۲۰۱۲ میلادی برابر با سال هجری شمسی مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس نشان دهنده افزایش چشمگیر تولید علم ایران است. در این سال ایران با تولید ۲۱ هزار و ۷۱۴ مقاله، مقام ۱۶ جهان و رتبه اول منطقه را بدست آورده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در این رتبه بندی، پیش از جمهوری اسلامی ایران کشورهای توانمند علمی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، ژاپن و چند کشور دیگر قرار دارند که از حیث علم و فناوری جز کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا با تولید ۳۱۴ هزار و ۱۱۸ مقاله، موفق به کسب مقام اول جهان شده است. سپس چین، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب هرکدام با ۲۱۵ هزار و ۶۰۱ مقاله، ۹۰ هزار و ۷۹۴ مقاله، ۸۳ هزار و ۹۰۷ مقاله و ۶۶ هزارو ۹۷۳ مقاله، رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.

مهراد افزود: جایگاه کشور فرانسه از حیث تولید علم و در این بازه زمانی ششم و ۵۸ هزار و ۱۳۹ مقاله تولید کرده است. رتبه های هفتم تا دهم به کشورهای هندوستان، کانادا، ایتالیا و اسپانیا تعلق دارد و میزان تولیدات علمی این کشورها به ترتیب ۵۲ هزار و ۷۵۷ مقاله، ۴۹ هزار و ۳۴۷ مقاله، ۴۸ هزار و ۳۵۸ مقاله و ۴۵ هزار و ۲۹۰ مقاله اعلام شده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در فاصله رتبه های ۱۱ تا ۱۶ که به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد، کشورهای استرالیا، کره جنوبی، هلند، برزیل و تایوان قرار دارند. کشورهای استرالیا و کره جنوبی هر کدام به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۳ مقاله و ۳۸ هزار و ۶۵۳ مقاله تولید کرده اند.

به گفته وی، فاصله هلند، برزیل و تایوان با جمهوری اسلامی ایران چندان زیاد نیست و انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی، حتی شکاف موجود از ارقام فعلی نیز کمتر شود. میزان تولیدات علمی این ۳ کشور به ترتیب ۲۸ هزار و ۹۱۰، ۲۸ هزار و ۴۸۸ و ۲۳ هزار و ۵۱۴ مقاله است.

مهراد گفت: نام تعداد زیادی از کشورهایی که از نظر علم و فناوری در گروه کشورهای پیشرفته قرار دارند بعد از جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد. سوئیس، روسیه، سوئد، بلژیک، دانمارک، اتریش، نروژ، فنلاند و ده ها کشور دیگر از نظر تولید علم، با جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نبوده و رشد علمی در ایران باعث شده نام جمهوری اسلامی ایران، پیش تر از کشورهای یاد شده قرار گیرد.

وی افزود: جالب توجه آن است که کشور ترکیه که همواره از نظر تولید علم بر ایران پیشی داشت، اکنون با تولید ۱۹ هزار و ۶۳۹ مقاله، رتبه ۱۹ جهان را بدست آورده و رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید ۱۰ هزار و ۹۷ مقاله، در جایگاه ۲۶ قرار دارد.

وی ادامه داد: کشورهای مالزی، عربستان سعودی و مصر که در گروه کشورهای اسلامی قرار دارند، به ترتیب با تولید ۱۰ هزار و ۶۷ مقاله، ۶ هزار و ۴۲۸ مقاله و ۶ هزار و ۳۸۱ مقاله ، حائز رتبه های ۲۷، ۳۷ و ۳۹ هستند.

مهراد در پایان اظهار داشت: در جنوب شرق آسیا، سنگاپور با تولید ۸ هزار و ۹۵۹ مقاله، حائز رتبه ۳۱ و هنگ کنگ با تولید ۷ هزار و ۶۶۰ مقاله حائز رتبه ۳۴ است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.