وضعیت مۆمنان و سعادتمندان در قیامت چگونه است؟

نمازگزارانى که نماز را اهمیت داده، هیچ گاه (بدون عذر) آن را ترک نمى کنند و در انجام آن، وقت و دیگر شرایط لازم آن را کاملاً رعایت مى نمایند و حقیقت و روح نماز در اندیشه و کردار و زندگى آنان تجلّى یافته است، مورد ستایش قرآن قرار گرفته و در قیامت در باغ هاى بهشت، گرامى و عزیز خواهند بود.

عکس

وضعیت اصناف مختلف انسان ها اعم از مۆمنان و سعادتمندان در قیامت بیان گردیده است ولى بررسى جامع و گسترده در این مورد ویادآورى آیات مربوط به همه ى این اصناف و گروه ها از حوصله ى بحث کنونى ما بیرون است، و ما به ذکر نمونه هایى از عناوین گروه سعادتمندان و مۆمنان بسنده مى کنیم:

سعادتمندان در قیامت
الف. پیامبر و مۆمنان

(… یَوْمَ لا یُخْزِى اللّهُ النَّبىَّ وَالَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعى بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَاغْفِرْ لَنا إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ)[۱]

«روزى که خداوند پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) را بى مقدار نخواهد نمود(عزیز و گرامى خواهد داشت) و مۆمنان با اویند، نور (ایمان و عمل صالح) پیشاروى و در کنار آنان در حرکت است، آنان (مۆمنان) مى گویند: خداوندا نور ما را تام و کامل فرما و ما را ببخشاى، حقا که تو بر هر کارى توانایى»[۲]

ب. متقیان و پرهیزگاران

درباره ى وضعیت متّقیان و مقام و منزلت والاى آنان در قیامت آیات بسیارى در قرآن آمده است که برخى را یادآور مى شویم:
۱. جایگاه آنان خوب ونیکو است: (…وَلَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقینَ)[۳]

۲. در امنیت کامل خواهند بود: (إِنَّ الْمُتَّقینَ فى مَقام أَمین)[۴] و (أُدْخُلُوها بِسَلام آمِنینَ)[۵]

نمازگزارانى که نماز را اهمیت داده، هیچ گاه (بدون عذر) آن را ترک نمى کنند و در انجام آن،وقت ودیگر شرایط لازم آن را کاملاً رعایت مى نمایند وحقیقت و روح نماز در اندیشه وکردار وزندگى آنان تجلّى یافته است، مورد ستایش قرآن قرار گرفته و در قیامت در باغ هاى بهشت، گرامى و عزیز خواهند بود

۳. در باغها، چشمه ها و سایه ها بسر مى برند:

(إِنَّ الْمُتَّقینَ فى ظِلال وَعُیون)[۶]، (إِنَّ الْمُتَّقینَ فى جَنّات وَعُیُون)[۷]

۴. آنچه بخواهند برایشان آماده مى باشد:

(…لَهُمْ فیها ما یَشاۆونَ کَذلِکَ یَجْزِى اللّهُ الْمُتَّقینَ) [۸]

۵. به نعمتهاى الهى شادمانند:

(فاکِهینَ بِما آتاهُمْ رَبُّهُمْ…)[۹]

۶. هیچ گونه حسادت وکینه اى نسبت به یکدیگر ندارند:

(وَنَزَعْنا ما فى صُدُورِهِمْ مِنْ غِلّ إِخْواناً عَلى سُرُر مُتَقابِلینَ)[۱۰]

۷. احساس رنج نکرده و از بهشت بیرون نمى گردند:

(لا یَمَسُّهُمْ فِیها نَصَبٌ وَما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجینَ)[۱۱]

موارد یاد شده نمونه هایى از جایگاه عالى و منزلت والاى متقیان در قیامت است، و گذشته بر آنها موارد دیگرى نیز در آیات قرآن براى آنان بیان گردیده است که مجال ذکر همه آنها نیست .[۱۲]

ج. صابران

۱. فرشتگان رحمت با درود و سلام از آنان استقبال مى کنند و جایگاه عالى و مقام والایشان را به آنان تبریک مى گویند:

(سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّار)[۱۳]

«درود بر شما باد به خاطر صبر و پایداریتان، منزل ابدى جایگاه خوبى است».

۲. خداوند به آنان پاداش مضاعف خواهد داد.

(أُولئِکَ یُۆْتَونَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا…)[۱۴]

«آنان دو مرتبه پاداش داده مى شوند به خاطر آن که (بر انجام تکالیف الهى) صبر نموده اند».

۳. پاداشى بهتر و برتر به آنان داده مى شود.

(…وَلَنَجْزِیَّنَ الَّذینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ماکانُوا یَعْمَلُونَ)[۱۵]

«قطعاً صابران را بهتر از آنچه انجام داده اند، پاداش خواهیم داد».

۴. در غرفه هاى بهشت منزل مى کنند و مورد احترام شایان قرار مى گیرند.

(أُولئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّهً وَسَلاماً)[۱۶]

«پاداش آنان به خاطر صبرشان در راه اطاعت خدا غرفه هاى بهشتى است، فرشتگان الهى با تحیت و سلام به ملاقات آنان مى روند».

لازم به یادآورى است که صابران گروه خاصى در عرض متقیان و ابرار و صالحان نیستند و به همین جهت غالباً پاداشها ومقامات عالى بندگان مطیع و صالح خداوند به صبر و پایدارى آنان تفسیر شده است، مثلاً آیه ى (۷۵/فرقان) که مربوط به مقام صابران است پس از بیان حالات و صفات «عباد الرحمن» است،و یا در سوره ى دهر پس از توصیف، ابرار و این که در قیامت مسرور و شادمان خواهند بود مى فرماید: (وَجَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّهً وَ حَریراً)[۱۷]

د. نمازگزاران

نمازگزارانى که نماز را اهمیت داده، هیچ گاه (بدون عذر) آن را ترک نمى کنند و در انجام آن، وقت و دیگر شرایط لازم آن را کاملاً رعایت مى نمایند و حقیقت و روح نماز در اندیشه و کردار و زندگى آنان تجلّى یافته است، مورد ستایش قرآن قرار گرفته و در قیامت در باغ هاى بهشت، گرامى و عزیز خواهند بود.

فرشتگان رحمت با درود و سلام از آنان استقبال مى کنند وجایگاه عالى و مقام والایشان را به آنان تبریک مى گویند: (سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّار) درود بر شما باد به خاطر صبر و پایداریتان، منزل ابدى جایگاه خوبى است

چنان که مى فرماید:

(إِنَّ الإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً * إِذا مَسَّهُ الشَّرُ جَزُوعاً * وَإِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً * إِلاّ المُصَلّینَ * الَّذینَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ * وَالَّذینَ فى أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ * لِلسّائِلِ وَالْمَحْرُومِ * وَالَّذینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ * والَّذِینَ هُمْ مِنْ عَذابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ * إِنَّ عَذابَ رَبِّهِمْ غَیْرُ مَأْمُون * وَالَّذینَ هُمْ لِفُروجِهِمْ حافِظُونَ * إِلاّعَلى أَزْواجِهمْ أَوْما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومینَ * فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ * وَالَّذینَ هُمْ لأَماناتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ راعُونَوَالَّذینَ * هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ * وَالَّذینَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ * أُولئِکَ فى جَنّات مُکْرَمُونَ)[۱۸]

«انسان بر منابع خود بسیار حریص است، هرگاه بدى (چیزى که مخالف نفع او است) به او برسد جزع و بى تابى مى کند، و هرگاه نفعى عاید او شود (آن را به خود اختصاص داده) و از دیگران منع مى کند، مگر نمازگزاران، آنان که پیوسته (و در هر شرایطى) نماز را برپا مى دارند، و آنان که در اموال خود براى محرومان حق و سهمى را معیّن نموده اند، و آنان که (عملاً) روز قیامت را تصدیق مى کنند( در انجام هر کارى قیامت را مدّ نظر دارند) و از عذاب الهى بیمناکند،(زیرا مى دانند که) کسى جز با خواست خداوند از عذاب او در امان نخواهد بود، آنان به آمیزش با نامحرمان دامن خود را آلوده نمى کنند، پس آن کس که جز از این راه کامجویى کند، از قانون الهى تجاوز نموده است، آنان که امانت و عهد و پیمان را رعایت مى کنند(در امانت خیانت نکرده و پیمان شکنى نمى کنند)، آنان که به اداى شهادت بر حق قیام مى کنند، آنان که آداب و شرایط نماز را کاملاً رعایت مى کنند، آنان در قیامت گرامى و در بهشت ها (باغهاى بهشت) متنعمند».

از آیات یاد شده درباره ى جایگاه اخروى نمازگزاران نکات جالبى استفاده مى شود که یادآور مى شویم:

۱. نقش مۆثر نماز در تصفیه و تزکیه ى روح از حرص و آز.

۲. تأثیر نماز در عفت و پاکدامنى و سالم سازى محیط زندگى از بى بند و بارى و زشت کارى.

۳. نقش نماز در ایجاد تعهد نسبت به محرومان و مستمندان و انفاق و رسیدگى به آنان.

۴. رابطه ى نماز با امانتدارى و وفاى به عهد و پیمان.

۵. نماز و اداى شهادت بر حق و کتمان نکردن آن.

پی نوشت ها :

[۱] . تحریم/۸

[۲] .حدید/۱۲

[۳] . نحل/ ۳۰

[۴] . دخان/۵۱

[۵] . حجر/۴۶

[۶] . مرسلات/۴۱

[۷] . حجر/۴۵

[۸] . نحل/۳۱

[۹] . طور/۱۸

[۱۰] . حجر/۴۷

[۱۱] . حجر /۴۸

[۱۲] . آیات: ۳۱ ـ ۳۶/ نبأ; ۴۱ ـ ۴۳/مرسلات; ۴۵ ـ ۴۸/حجر;۵۱ ـ ۵۷/دخان; ۳۵/رعد; ۱۵/فرقان; ۱۵/محمد; ۱۳۳/آل عمران; ۱۲۳/توبه; ۳۱/نحل ۹۰/شعراء; ۳۵/زخرف; ۱۵/ذاریات; ۱۷/طور،۵۴/قمر و ۳۴/قلم

[۱۳] . رعد/۲۴

[۱۴] . قصص/۵۴

[۱۵] . نحل/۹۶

[۱۶] . فرقان/۷۵

[۱۷] . دهر/۱۲

[۱۸] . معارج/۱۹ ـ ۳۵

طبقه بندی: مذهبی   |   تعداد بازدید: ۱ نفر   |   تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ تیر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , بهشت, سغادتمندان, قیامت, مذهبی, مومنان, وضعیت سعادتمندان در قیامت, وضعیت مومنان در قیامت


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.