وضعیت وخیم صنعت “خودروسازی اروپا” در سال ۲۰۲۴ زنگ‌ خطری برای خودروسازان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بحران بدهی منطقه یورو در حالی در سال ۲۰۲۴ تا کنون همچنان ادامه دارد که صنعت خودروسازی اروپا در این دوران با خبرها شوک‌آوری مواجه شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، بسیاری از کارشناسان روند رو به بهبود را در صنعت خودروسازی اروپا در آینده پیش بینی نمی‌کنند.

بحران بدهی منطقه یورو در حالی همچنان ادامه دارد که صنعت خودروسازی اروپا با خبرها شوک‌آوری مواجه شده است.
 
بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از، بستن کارخانه‌ها در خارج از اروپا یکی از راه شرکت‌های اروپایی برای کاهش هزینه‌ها و فرار از بحران است.

حقیقت این است که پس از چند سال کاهش تقاضا و سود، خودروسازان اروپایی هنوز مجبور می باشند که در یکدیگر ادغام شده یا ساختار خود را از نو بسازند.

 بسیاری از این کارخانه‌ها زیر ظرفیت خود تولید دارند و تولیدکنندگان در تلاش برای فروش تولیدات خود می باشند.

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که خودروسازان اروپایی تولید ۳ میلیون خودرو برابر با ۲۰ درصد خط تولید خود را کاهش دهند.

بر اساس تحقیقات شرکت مشورتی “الکس پارتنر”، بیش از نیمی از کارخانه‌های خودرو سازی اروپا در حال حاضر بدون سوددهی فعالیت می‌کنند.

این شرکت اعلام کرد: کارخانه‌های خودرو سازی در ایتالیا هم‌اکنون فقط با ۴۶ درصد از ظرفیت، در فرانسه با ۶۲ درصد از ظرفیت و در اسپانیا با ۶۷ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

بر این اساس، در ژوئن سال ۲۰۲۴ میلادی، یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو در اروپا ثبت شد که ۵٫۶ کمتر از سال قبل بود.

اگر چه ماه ژوئن، معمولا ماهی است که فروش خوبی دارد اما ژوئن امسال بدترین ماه از لحاظ میزان فروش خودرو در ۱۷ سال قبل بود.

علت این وضعیت در صنعت خودرو سازی، درصد بالای بیکاری جوانان و کاهش درآمدها به ویژه در جنوب اروپا است.

احتمال تعطیلی کارخانه “جی ام – اپل” در بوخوم آلمان با بیش از سه هزار نیرو در سال ۲۰۲۴ میلادی بسیار زیاد است و شرکت خودرو سازی “فورد” نیز قصد دارد سه تا کارخانه‌هایش را در انگلیس و بلژیک تعطیل کند که این اقدام سبب بیکاری شش هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود.

بازار خودرو اروپا در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴  شاهد بیشترین نرخ کاهش فروش خود طی ۱۲ ماه اخیر بود. در همین حال چندین شرکت خودروسازی از برنامه خود برای تعطیلی کارخانه‌هایشان در اروپا خبر دادند.

شرکت فورد اعلام کرد که کارخانه خود را در شهر گنک بلژیک تا پایان ۲۰۲۴ تعطیل می‌کند و  همچنین از تعطیلی دو کارخانه‌اش در انگلیس طی چند سال آینده خبر داد.

 در همین حال “جنرال‌موتورز” نیز اعلام کرد که کارخانه خود را در شهر بوچام آلمان تا سال ۲۰۱۶ تعطیل خواهد کرد و این در حالی بود که بزرگترین خودروساز اروپا در سه ماهه سوم امسال با کاهش ۱۹ درصدی سود عملیاتی خود مواجه شد.

با کاهش روزافزون سقف تولید و سود پیش بینی شده صنایع خودروسازی اروپا، زنگ‌های خطر برای خودروسازان این قاره به صدا درآمده است و در این میان تامین کننده‌های قطعات خودرو نیز از تبعات بحران مالی جهان بی‌نصیب نخواهند ماند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.