وظیفه‌ دادسرا و دادگاه در تعین تکلیف اموال توقیفی در منع تعقیب

Multimedia_pics_1389_11_Legal_85.jpg

قانون مجازات اسلامی اشعار داشته که تکلیف اشیاء و اموال پیوسته به صدور قرار‌های منع تعقیب یا موقوفی تعقیب باید تعین تکلیف شود. وظیفه دادسرا و دادگاه در این میان چیست؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «بازپرس یا دادستان‏ در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوف شدن‏ تعقیب‏ باید تکلیف اشیا و اموال کشف‏ شده را که دلیل یا وسیله جرم‏ بوده و یا از جرم تحصیل شده‏ یا حین ارتکاب استعمال و یا براى استعمال اختصاص داده شده است تعیین‏ کند تا مسترد یا ضبط یا معدوم شود. در مورد ضبط، دادگاه تکلیف اموال و اشیا را تعیین‏ خواهد کرد…»

نظریات اداره کل امور حقوقى قوه قضاییه

– نظریه ۲۸۱۲/ ۷- ۱۸/ ۶/ ۱۳۷۲: در زمان صدور قرار تعلیق تعقیب دادسرا باید مستندا به ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامى تکلیف اشیاء و اموال کشف‏ شده را که دلیل جرم یا وسیله جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب استعمال و یا براى استعمال اختصاص داده شده است تعیین کند تا مسترد یا ضبط یا معدوم شود در این رهگذر تفاوتى بین قرار منع تعقیب و موقوفى تعقیب با قرار تعلیق تعقیب وجود ندارد.

– نظریه ۸۸۵۴/ ۷- ۴/ ۱۲/ ۱۳۷۲: از حیث تعیین تکلیف اشیاء و اموال حاصل از جرم، قرار تعلیق تعقیب با توجه به وحدت ملاک در حکم قرار منع تعقیب و موقوفى تعقیب است و دادستان ضمن صدور قرار تعلیق باید تکلیف اشیاء و اموالى را که موضوع جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده است معین کند که ضبط یا معدوم یا مسترد شود.

– نظریه ۸۲۱۹/ ۷- ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۷۴: به فرض صدور قرار موقوفى تعقیب در مورد متهم اصلى به لحاظ فوت وى و صدور رأى برایت براى انتقال‏ گیرنده به لحاظ عدم احراز علم و اطلاع او، مع الوصف با وقوع جرم و احراز آن به دستور قسمت اخیر ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامى، دادگاه باید نسبت به استرداد و غیره مال ناشى از جرم حکم مخصوص صادر کند هرچند که با معاملات دیگر، آن مال چند دست گشته باشد یعنى دادگاه باید مال تحصیل‏ شده از جرم را از متصرف فعلى اخذ و به صاحبش مسترد کند.

– نظریه ۷۱۸۰/ ۷- ۲۴/ ۸/ ۱۳۸۲: توقیف اموال حاصل از جرم در جریان تحقیقات مقدماتى به استناد ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامى و ماده ۱۱۱ قانون آیین دادرسى دادگاه‏‌هاى عمومى و انقلاب در امور کیفرى مصوب ۱۳۷۸ فاقد منع قانونى است. عدم قید قرار مجرمیت در ردیف قرارهاى منع تعقیب و موقوفى تعقیب دلیل جهت امتناع از صدور دستور توقیف اموال حاصل از جرم که در راستاى اجراى مفاد ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامى و ماده ۱۱۱ قانون آیین دادرسى دادگاه‏‌هاى عمومى و انقلاب در امور کیفرى مصوب ۱۳۷۸ صورت می‌گیرد، نمی‌باشد. علت نیامدن قرار مجرمیت به دنبال یا در کنار قرارهاى منع و موقوفى تعقیب این است که در مواردى که بازپرس قرار مجرمیت صادر می‌کند تعیین تکلیف اموال ناشى از جرم و یا وسیله ارتکاب جرم را به دادگاه محول می‌نماید تا دادگاه راجع به استرداد اموال به صاحب آن یا ضبط یا معدوم نمودن آن حکم صادر نماید.

– نظریه ۵۸۷۳/ ۷- ۲۱/ ۸/ ۱۳۸۴: تعلیق تعقیب هم مانند منع تعقیب و موقوفى تعقیب مشمول ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامى است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.