وظیفه دانشگاه‌ها در اقناع افکار عمومی برای حرکت‌های تحولی دولت

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص نقش دانشگاه‌ها در اقناع افکار عمومی گفت: دانشگاه‌ها در ایفای ماموریت‌های محوله، می‌توانند به خوبی از بدنه وسیع ارتباطی خود با نسل جوان، برای اقناع افکار عمومی خصوصاً نخبگان در حرکت‌های تحولی دولت که نیاز مبرم این روزهای دولت در اجرای طرح‌های تحولی است، بهره گیرند.

وظیفه دانشگاه‌ها در اقناع افکار عمومی برای حرکت‌های تحولی دولت

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر منصور انبیا در جمع روسای دانشگاه‌های کشور در دانشگاه تبریز گفت: پشتیبانی بی‌نظیر و مستمر رهبر فرزانه انقلاب از علم و فناوری و عزم دولت سیزدهم برای حل مسائل انباشته در حکمرانی کشور، خود می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین تقاضا برای راه‌حل‌های علمی و نوآورانه شود.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها و به‌طور کلی کشور بخواهد نسبت به تجربه دهه ۹۰ در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، قدمی فراتر و رو به جلو بردارد، باید مطابق با شعار سال، نگاه‌ها متمرکز شود به «دانش بنیان شدن تولید در کشور»، یعنی اینکه زنجیره‌های مختلف تولید، مبتنی بر یادگیری مستمر و استفاده از دانش‌های نوین عمل کنند.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: در تولید دانش‌بنیان، هم شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان لوکوموتیوِ خلق فرصت‌های فناورانه جدید سهم مهمی دارند؛ و هم شرکت‌های بزرگ صنعتی به عنوان بازار گسترده برای فناوری‌های جدید و همراه کردن آن‌ها با ابتکارات مدیریتی و بازاری که لازمه موفقیت آن‌هاست نقش دارند؛ و هم نهادهای مختلف علمی و تحقیقاتی و مالی و حقوقی و دولتی … در نقش زنجیره‌های مکمل تولید اثرگذار هستند.

وی اضافه کرد: مطمئن هستم بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها آمادگی مضاعفی، برای پذیرش ماموریت‌های کلیدی در حوزه پزوهش و فناوری، دارند و در این خصوص هم دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان عضوی از این خانواده، دو سرمایه‌ی مهم انباشت تجارب صنعتی که همواره دانشگاه به ارتباط اساتید با صنعت و مهارت دانش آموختگان خود، شهره بوده است و حضور اساتید جوان در کادر مدیریتی جدید با به‌کارگیری بیش از ۴۰ نفر از جوانان عالم و انقلابی باکمتر از ۴۰ سال سن در سمت معاونان دانشگاه، رؤسای دانشکده‌ها و سایر مدیریت‌های دانشگاه، توان خود را برای این امر، پای کار آورده است.

دو چالش مهم دانشگاه‌ها

انبیا خاطر نشان کرد: اجتماع و همکاری دانشگاه‌ها با هدایت و راهبری وزارت علوم، سهم مهمی در پذیرش ماموریت‌های کلیدی از دولت و صنایع بزرگ خواهد داشت. دانشگاه‌ها، هم‌راستا با سند تحول دولت مردمی و در جهت رفع دو چالش مهم «پاسخگویی ناکافی دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه» و دیگری «ضعف در مأموریت‌گرایی و مسئله محوری نظام پژوهش و فناوری»، باید به عنوان اتاق فکر و معین دولت عمل کند.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: دانشگاه‌ها در ایفای ماموریت‌های محوله، می‌توانند به خوبی از بدنه وسیع ارتباطی خود با نسل جوان، برای اقناع افکار عمومی خصوصاً نخبگان در حرکت‌های تحولی دولت که نیاز مبرم این روزهای دولت در اجرای طرح‌های تحولی است، بهره گیرند.

وی یکی از ملزومات فعال‌تر شدن دانشگاه در حوزه فناوری و دانش بنیان، حضور دانشگاه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مرتبط از جمله ایفای نقش اثرگذار در اداره شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: اما زیرساخت لازم برای این امر هنوز وجود ندارد. سرمایه‌گذاری‌های محدود دانشگاه در شرکت‌های دانش بنیان، می‌تواند همزمان با افزایش سرمایه و بزرگ‌شدن ابعاد این شرکت‌ها، دانشگاه را عملاً از چرخه تصمیم‌گیری و حکمرانی شرکت‌ها کنار بگذارد.

ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در حرکت دانش‌بنیان کشور

وی ادامه داد: علاوه بر موضوع تسهیل سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در حوزه علم و فناوری، در قانون جدید موسوم به نام «جهش تولید دانش‌بنیان» چندین ظرفیت دیگر نیز برای ارتقای نقش دانشگاه‌ها در حرکت دانش‌بنیان کشور وجود دارد؛ از جمله ارتقای جایگاه و اعتبار پارک‌های علم و فناوری(که عموماً متعلق به دانشگاه‌های بزرگ هستند)، فعال و بهره‌ور سازی دارایی‌های فکری دانشگاه‌ها، توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت با ابزار معافیت‌های مالیاتی به تحقیق و توسعه، که از ستاد وزارت خانه علوم می‌خواهم به جِدّ تحقق ظرفیت‌های قانونی مندرج در این قانون را در سطح کلان اداره کشور پیگیری کند.

اسلامی‌بودن باید در همه نظام‌های دانشگاه عینیت یابد

انبیا در خصوص سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها عنوان کرد: توجه داریم که «دانشگاه اسلامی» مطابق با سند مصوب آن، رویکردی راهبردی و جامع به اداره دانشگاه‌هاست و نه فقط در لایه موضوعات فرهنگی و تربیتی که در جای خود مهم است.

وی با تاکید بر این‌که در واقع ترجمان «اسلامی بودن دانشگاه» باید در سطح همه نظام‌های چهارگانه دانشگاه یعنی نظام‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی عینیت یابد، خاطرنشان کرد: چیزی که حوزه فرهنگ را به اولویت فوری دانشگاه‌ها تبدیل می‌کند، مسئله بازگشایی دانشگاه پس از دو سال وقفه است.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: در واقع با بازگشایی دانشگاه و حضور کامل دانشجویان در محیط دانشگاه، اصل مهم «جهاد تبیین» که بارها در بیانات اخیر رهبری معظم مورد تاکید واقع شده است، به یک وظیفه رویِ زمین و عینی و تمام عیار تبدیل شده و ما باید دانشگاه را به مثابه مهم‌ترین عرصه و محل آزمون برای توفیق در تحقق این جهاد قلمداد کنیم.

وی افزود: دانشجویان که با تغییرات فرهنگی و نسلی خصوصاً به امواج فضای مجازی و تغییرات خواسته و ناخواسته در سبک زندگی مواجه هستند، وارد محیط دانشگاه شده و در زیست‌بوم آن تنفس می‌کنند و باید ببینیم در انتقال روحیه واقعی تلاشگری، امید، سازندگی کشور و دین‌مداری به آن‌ها چقدر توفیق داریم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.