وعده تازه در مورد امحای زباله‌های بیمارستانی

شنبه ۱۳م آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی پرور:
با اینکه مسئولان وزارت بهداشت و درمان بارها وعده داده بودند که معضل زباله‌های بیمارستانی به‌زودی حل می‌شود، به تازگی دکتر علیرضا مصداقی‌نیا، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته:

۹۰درصد بیمارستان‌های کشور به سیستم امحای پسماندهای بیمارستانی مجهز می باشند و تعداد اندک بیمارستان‌های باقیمانده نیز به این سیستم مجهز خواهند شد. به‌عبارت دیگر از میان ۸۴۰بیمارستان کشور حدود ۸۴بیمارستان هنوز مجهز به دستگاه‌های زباله‌سوز نمی باشند که این امر به‌معنای تولید و دفن غیربهداشتی روزانه ۴۰تن زباله بیمارستانی در ایران است. میزان تولید زباله بیمارستانی در تهران روزانه ۱۰۰تن و در کشور روزانه ۴۰۰تن است.

به گزارش تفسیری همشهری در همین حال دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه خلأ قانونی در نصب دستگاه‌های امحای زباله در بیمارستان‌ها نداریم، گفته: در نصب دستگاه‌های امحای زباله‌ در بیمارستان‌ها مشکلاتی که وزارت بهداشت دارد ناشی از این است که منابع کافی در اختیار این وزارتخانه قرار نداده‌اند، اگر اعلام نمایند کمبود منابع دارند مجلس منابعی را در اختیارشان قرار می‌دهد. در آذر‌ماه سال گذشته نیز مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیمارستان‌های تهران اولتیماتوم داده بود که فقط تا اول دی‌۹۰ فرصت دارند که دستگاه امحای زباله نصب نمایند در غیراین صورت کاهش رتبه بیمارستانی در انتظار مراکزی است که در این خصوص کوتاهی نموده باشند.

همه اینها در حالی است که به نقل از انوشیروان محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیمارستان‌های تهران برای خرید دستگاه‌های زباله‌سوز اعتبار کافی ندارند و به همین جهت وی خواستار حل مشکل اعتباری این بخش‌ها از سوی وزارت بهداشت شد.در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز شاعری، معاون سازمان محیط‌زیست اعلام نموده بود که ۶۰درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه زباله‌سوز و امحای زباله مجهز بوده و ۴۰درصد باقیمانده نیز تا پایان امسال باید به دستگاه زباله‌سوز و امحای زباله مجهز ‌شوند.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران اخیرا از برگزاری جلسه‌ای مشترک با مسئولان وزارت بهداشت زباله ویژه خبر داد و گفت: در این جلسه که به‌زودی برگزار می‌شود نسبت به دفع زباله‌های بیمارستانی تعیین تکلیف می‌شود.
هر چند آمار صحیحی از میزان پیشرفت طرح تجهیز بیمارستان‌های تهران به دستگاه‌های بی‌خطر‌سازی‌ زباله‌های بیمارستانی و زباله‌سوز در دست نمی باش اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان نموده‌اند که حتی ۱۰تا ۱۵درصد دستگاه‌های اتوکلاو این دانشگاه بی‌کیفیت می باشند!

به‌گفته آنها البته بی‌کیفیت بودن این دستگاه‌ها به این معنا نمی باش که عملکرد خوبی ندارند بلکه قدیمی می باشند و در کنار دستگاه‌های دیگر به‌عنوان دستگاه پشتیبان کار می‌کنند. دستگاه‌های اتوکلاو که انواع مختلفی نظیر رومیزی، بزرگ، گراویتی و پلاسما دارند، به‌منظوراستریل بعضی تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل و بعضی بخش‌های دیگر بیمارستان که نیاز به ابزار استریل دارند به‌کار می‌روند. تولید زباله‌های بیمارستانی در ایران چند برابر استاندارد جهانی است که در جهتی کنترل آن باید گام‌های بلندی برداشته شود. در ایران
به ازای هر تخت بیمارستانی نزدیک به سه کیلوگرم زباله تولید می‌شود که این رقم در کشورهای پیشرفته به یک کیلوگرم هم نمی‌رسد. گفتنی است، ۲۰تا ۳۰درصد زباله‌های هر تخت بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهند.در جهتی مدیریت بهتر و مطلوب‌تر زباله‌های بیمارستانی در کشور، قوانین و آیین‌نامه و ضوابط بسیاری برای کنترل پسماندها به‌ویژه پسماندهای بیمارستانی تدوین شده است و باید در جهتی عملی نمودن این قوانین گام‌های بلندی برداشته شود.

با توجه به اینکه پسماندهای عفونی ازجمله پسماندهای ویژه است، برنامه‌ریزی برای بی‌خطر نمودن این پسماندها ضروری است. دستگاه‌هایی که درحال حاضر در بیمارستان‌ها وجود دارند، زباله‌سوز نبوده و دستگاهی به نام هیدروکلاو می باشند که می‌توانند برای ضدعفونی نمودن زباله‌ها، درجه حرارتی نزدیک به ۱۷۰تا ۱۸۰درجه ایجاد نمایند که البته با این اقدام تنها مقداری از میکروب‌های زباله کشته می‌شوند و همه میکروب‌ها از بین نمی‌روند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.