وعده رئیس اتاق بازرگانی برای حمایت از تشکل‌های اقتصادی حوزه فرهنگ

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش درج پارسی صبح امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه با حضور وزیر ارشاد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان این دو وزارتخانه و نیز تعدادی از فعالان حوزه زبان و ادبیات فارسی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی در این همایش با اشاره به اهمیت حفظ و پاسداری از خط و زبان بومی، گفت: یکی از اهداف ده گانه جامعه اطلاعاتی تسهیل در استفاده از خط و زبان بومی در شبکه جهانی اینترنت است. خوشبختانه در ایران هم تلاش‌هایی در شورای عالی اطلاع رسانی و وزارت ارشاد صورت گرفته است اما باید بیش از پیش به زیرساخت‌های تقویت‌کننده خط و زبان فارسی در اینترنت توجه شود.

این مقام مسئول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه از برنامه وزارتخانه متبوعش برای راه اندازی سیستم عامل بومی مطابق با زبان فارسی و الزامات آن و نیز به‌روز کردن موتورهای جستجوگر بومی با این زبان خبر داد و گفت: اگر به فرض مثال ما یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهیم براساس برنامه ‌ای که برای سال ۲۰۲۴ میلادی در جهان پیش‌بینی شده است باید ۱ درصد از محتوای جهانی را هم تولید کنیم اما متاسفانه آمارها نشان می دهد یک دهم درصد از این سهم را هم نداریم.

حکیم جوادی در عین حال از انعقاد قراردادهای پژوهشی با برخی دانشگاه‌های کشور برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب با هدف استفاده اصولی از خط و زبان فارسی خبر داد.

در این برنامه همچنین محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی در سخنانی بر لزوم تقویت فرهنگ تولیدی و تولید فرهنگی در سالی که به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ مراجعه و مطالبه به فرهنگ سازندگی و آفرینندگی تبدیل شود و مرده‌ریگ اقتصاد نفتی از این فرهنگ عمومی زدوده شود.

وی افزود: باید از دریچه اقتصاد هم به محصولات فرهنگی نگریست. اقتصاد، کسر شان محصولات فرهنگی نیست بلکه تکمیل‌کننده آ‌نها است. ما باید این مساله را به یک مزیت نسبی تبدیل کنیم و از آن استفاده واقعی بکنیم نه شعاری و تظاهری.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اقدامات برخی کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس در صرف هزینه‌های هنگفت برای جعل برخی دانشمندان ایرانی و استفاده تبلیغاتی از آنها گفت: جوانان ما نباید از فرهنگ کهن خود دوری کنند و باید با فناوری‌های نوین آنها را با فرهنگ کهن ایرانی آشتی داد.

نهاوندیان همچنین مساله بازاریابی را به عنوان یک مولفه مهم در عرضه محصولات فرهنگی به مخاطبانشان یادآور شد و گفت: اگر بهترین محصولات فرهنگی را هم تولید کنیم اما نتوانیم برای آن بازاریابی کنیم محصول از بین می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی همچنین بر لزوم پیوستن ایران به قانون جهانی کپی رایت تاکید کرد و گفت: مساله حقوق مالکیت فکری امروز دیگر یک پوز روشنفکرانه نیست بلکه یک نیاز جدی است. چرا ما همواره از موضع یک متضرر به قانون جهانی کپی رایت نگاه می‌کنیم.

وی افزود: حمایت از منافع می تنها با حضور جدی در عرصه‌های بین‌المللی میسر است ما نباید بگذاریم که ما را از نشست‌ها و اجلاس حساسی که متضمن حقوق تولیدکنندگان است بیرون کنند. الان وقتی است که هنرمندان منا مظلومیت ایران را در عرصه‌های بین‌‌المللی فریاد کنند.

نهاوندیان همچنین حضور دولت را در عرصه‌‌های اقتصادی آسیب‌زا توصیف کرد و گفت: ما فایده‌ای از ورود افراطی دولت با تصدی‌گری‌ها ندیده‌ایم در حالی که سخن رهبری نظام همواره این است که میدان را برای فعالیت بخش خصوصی و تعاونی باز کنیم نه ورود دولت/

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: دولت باید وظیفه نظارت بر سرمایه گذاری را جدی بگیرد و من همین جا از وزارت ارشاد می‌خواهم که با همکاری اتاق بازرگانی تشکل‌های اقتصادی حوزه فرهنگ را تقویت کند.

وی با اشاره به ماده ۵ قانون بهبود وضعیت کسب و کار آمادگی اتاق بازرگانی ایران را برای فعالیت تشکل‌های اقتصادی در حوزه فرهنگ و حمایت از آنها اعلام کرد و گفت: جنبه‌های فرهنگی این فعالیت‌ها باید تحت نظارت وزارت ارشاد باشد و ما هم ساز و کار ورود آنها را به فازهای اقتصادی فراهم می‌کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.