وفور انسولین‌های ویال در بازار/تامین و کاهش قیمت انسولین قلمی؛ بزودی

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به مشکل تامین برخی اقلام انسولین قلمی تحت تاثیر تحریم‌ها و تاخیر در تامین ارز و نقل و انتقال پول، در عین حال با تاکید بر وفور انسولین‌های ویال در بازار دارویی کشور، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، بزودی بازار انسولین‌های قلمی نیز تامین شده و حتی کاهش قیمت نیز در مورد این انواع انسولین خواهیم داشت.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌و گو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود برخی اقلام انسولین در کشور، گفت: انسولین ویال به مقدار کافی و به وفور در داروخانه‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور موجود است و با توجه به اینکه این انسولین ویال، عملا تولید داخل است، در حال حاضر حتی فراتر از نیاز داخلی در شبکه توزیع دارویی وجود دارد.

وی افزود: آنچه که بعضا مشاهده می‌شود و ممکن است کمبود آن گزارش شود مربوط به برخی اقلام انسولین قلمی است که عموما وارداتی است و با توجه به تحریم‌ها و مشکلات و تاخیرهایی که در تامین ارز و نقل و انتقال پول و تبادلات بانکی عارض شده، بعضا ممکن است با تاخیر در ورود و کمبود مقطعی مواجه شده باشد. اما آنچه که قطعا مشخص است، آن است که با توجه به وجود انسولین ویال، هیچ بیماری بدون انسولین نخواهد ماند تا زمانی که محموله های فوریتی وارداتی به کشور وارد شوند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو از کاهش قیمت برخی اقلام انسولین های قلمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از مسیرهای متعددی که پیش بینی شده، بزودی تامین بازار و حتی کاهش قیمت نیز در مورد این انواع انسولین خواهیم داشت.

وی همچنین درباره عرضه انسولینهای قلمی در داروخانه های منتخب، به ایسنا گفت: در حال حاضر هم با توجه به گزارش موارد کمبود اقلام قلمی، موارد موجود در زنجیره توزیع در اختیار داروخانه های منتخب در سراسر کشور قرار گرفته است و اطلاعات و نشانی این داروخانه ها در پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذ و دارو بارگذاری شده است. بنابراین بیماران و خانواده مبتلایان مصرف کننده این انسولین ها، می توانند با مراجعه به این داروخانه ها نیاز فوریتی خود را برطرف کنند تا ورود محموله های انسولین ظرف روزهای آتی صورت گیرد.

جهانپور همچنین درباره عرضه این انسولینها با ارایه کارت ملی، ادامه داد: به هر حال از ماه های گذشته برای اطمینان از اینکه انسولین در دسترس مصرف کننده واقعی قرار گیرد، سامانه ای در سازمانهای بیمه گر، سهمیه های مورد نیاز هر بیمار را ثبت می کرد و هر فرد می توانست ماهانه از داروخانه سهمیه خود را تهیه کند تا به این ترتیب امکان دریافت مضاعف به نام افراد مختلف وجود نداشته باشد. این اقدام با احراز هویت و کد ملی افراد صورت می پذیرد. در مجموع توزیع انسولین قلمی منوط به سامانه و تشکیل پرونده و تعیین سهمیه مورد نیاز هر فرد در ماه خواهد بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.