وقایع نگاری ۲۰ بهمن: سلام بر بازرگان، اول‌وزیر ایران/درگیری ارتش و همافران

۱۹ام بهمن ،

به گزارش خبرآنلاین، سی و چهار سال پیش از اولین ساعات بامداد امروز (۲۰ بهمن سال ۵۷)، سیل جمعیت به سوی دانشگاه تهران، به حرکت درآمد و تمام نقاط داخلی دانشگاه از جمعیت پر شد. بلندگوهایی که توسط مسئولین برگزاری مراسم در تمام نقاط دانشگاه و خیابان‌های اطراف نصب شده بود، به خوبی صدا را به گوش همه‌ حاضران می‌رساند. مهندس بازرگان در ساعت ۱۱ صبح به دانشگاه آمد که در این هنگام فریاد «سلام بر بازرگان، نخست وزیر ایران» فضای دانشگاه را پر کرد.

شاپور بختیار که نتوانسته بود در شهر چهار و نیم میلیون نفری تهران، بیش از سی هزار نفر را جمع کند و به طرفداری از خود به تظاهرات وادارد و نیز دیگر هیچ وزارتخانه‌ای از او فرمان نمی‌برد، برای جلوگیری از اعتصاب اداره‌ نخست وزیری به نیروهای نظامی متوسل شده بود. بختیار در مصاحبه با لوموند اعلام داشت: “اگر اعضای دولت منتخب آیت‌الله خمینی، برای ورود به وزارتخانه‌ها تلاش کنند، دستور دستگیری آنها را خواهم داد.”

با حمله مأموران گارد به پادگان نیروی هوایی تهران، جنگ خیابانی آغاز شد. به نقل از همافران، وقتی که رادیو اعلام کرد فیلم ورود امام خمینی بعد از خبرها تلویزیون نمایش داده خواهد شد، آنها در سالن پادگان اجتماع کردند. با ظاهر شدن تصویر حضرت امام بر صفحه تلویزیون، طنین صلوات سالن را پر کرد و در این هنگام، اشخاص گارد به سوی آنها تیراندازی کردند و درگیری آغاز شد.

 مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را نیز با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گرد آمدند که با فریاد الله‌اکبر از همافران حمایت می‌کردند.

اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوایی که از ساعت ده شب آغاز شده بود همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد، مجددا به همافران حمله کنند، لذا از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام پیشنهاد کردند که پراکنده نشوید.

مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می کردند که در ساعت ۵/۳ بعد از نیمه شب مأموران حکومت نظامی با خودروهای نظامی و در حالیکه از دور با شلیک هوایی رگبار مسلسل‌ها در صدد ترساندن مردم بودند، به اجتماع مردم حمله کردند. در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند اما مأمورین توانستند یکصد و پنجاه و دو نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در کلانتری تهران، منتقل کنند. در بین دستگیر شدگان دو روحانی نیز حضور داشتند.

در منطقه‌ فیروزآباد فارس که یک منطقه‌ عشایرنشین بود، به دعوت حجت‌الاسلام شیخ علی‌اکبر مکارم رضوانی، یک راهپیمایی مسلحانه برگزار شد. در این راهپیمایی حدود پنجاه هزار تن از فیروزآباد، فراشبند، کارزین و روستاهای تابعه، شرکت داشتند.

بختیار در جریان مصاحبه با سردبیر کیهان اینترنشنال ملت ایران را به بی‌انصافی دربارهٔ دولت خود محکوم کرد.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.