وقتی المپیک، دوستدار محیط زیست می‌شود!

کودکان  > سلامتی– آیدا ابوترابی: چند روزی است از بازی‏های المپیک و هیجان‌های آن می‌گذرد. برپایی چنین رویداد بزرگی مطمئناً به جز صرف هزینه، به انرژی زیادی هم نیاز دارد.

 از ساخت و ساز گرفته تا رفت و آمد، خورد و خوراک و… اگر اصولی انجام نشوند، ضربه‏ی وحشتناک و جبران‎ناپذیری به محیط‏زیست وارد می‌کنند. برای همین از ابتدای کار یعنی از حدود هفت سال پیش در کنار تمامی طراحان، مهندسان، برنامه‏ریزان و مجریان المپیک، کارشناسان محیط‏زیست و توسعه‏ی پایدار حضور داشتند. آن‌ها می‏خواستند با انتخاب مصالح و فضای مناسب، تا آن‌جا که می‏شود گازهای گل‌خانه‏ای کم‌تری تولید و صدمات کم‌تری به محیط‏زیست وارد شود. برای این کار هم طرح‏های جالبی را پیاده کردند.

پارک المپیک، بزرگ‏ترین فضای سبز ساخته شده در انگلستان به مساحت ۱۰۰ هکتار است که تنوع زیستی، جانوری و گیاهی منحصربه‌فردی دارد. ۴۰ هزار نهال ۲۰ ساله در آن‌جا کاشته شده و ساختار آب‌رسانی و تأمین انرژی پارک طوری است که کم‏ترین گاز گل‌خانه‏ای و دی‏اکسیدکربن تولید شود.

برای ساخت این پارک بیش از ۲۲۰ ساختمان تخریب شده و ۹۸ درصد مصالح آن‌ها بازیافت و در پارک مورد استفاده‌ی مجدد قرار گرفته است.

برای انجام مسابقات، چندین استادیوم با امکانات و گنجایش‏های مختلف ساخته شده که برخی از آن‌ها موقتی‌اند و پس از بازی‏ها جمع‏آوری می‏شوند. بیش از یک سوم استادیوم‏ ۸۰ هزار نفری، از مواد قابل بازیافت ساخته شده و مصرف آب در آن‌جا ۶۰ درصد نسبت به استادیوم مشابه کاهش داشته است. برخی از استخرهای موقت هم از مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند که پس از تمام شدن بازی‏ها به‌طور کامل جمع و برای مصرف بعدی بازیافت می‏شوند. هم‌چنین گفته می‏شود سازه‏های استفاده شده در تمامی بناها بسیار سبک و مقاوم هستند که این موضوع تا حد زیادی مصرف انرژی را کاهش می‏دهد.

روشنایی و نورپردازی محل بازی‏ها و مراسم افتتاحیه، یکی از مهم‏ترین بخش‏هایی است که می‏تواند منجر به مصرف انرژی زیادی شود. با استفاده از لامپ‏های ال.ای.دی، تا ۳۰ درصد مصرف انرژی در این مواردکاهش داده شده است.

اتوبوس‏های دو طبقه‏ی قرمز رنگ، نماد شهر لندن به‌شمار می‌آیند. هم‌زمان با مسابقات المپیک، نسل جدیدی از این اتوبوس‌ها وارد خیابان‏های شهر شد که دوستدار محیط‏زیست است و نسبت به نسل قبلی کم‌تر سوخت مصرف می‌کند.

ساختار دقیق و منظمی برای بازیافت زباله‏های تولید شده‏ی شرکت‏کنندگان و تماشاچیان وجود دارد و پیش‏بینی می‏شود که بیش از ۹۰ درصد این زباله‎ها بازیافت شوند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.