وقتی خانم سخنگو نگران حقوق حیوانات می گردد + تصاویر

۱۱ام بهمن ،

پرتاب موفقیت آمیز سفر فضایی کاوشگر “پیشگام” به همراه کپسول زیستی حامل یک میمون که به همین نام – پیشگام – نامگذاری شد، واکنش‌ها و بازتاب‌های جهانی بسیاری را در پی داشت. شاید عجیب‌ترین این واکنش‌ها مربوط به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باشد که گفته است: ایران با ارسال میمون به فضا قوانین و قطعنامه‌های شورای امنیت را زیرپا گذاشته است!

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از اعلام مواضع متناقض در عدم تایید موفقیت آمیز بودن سفر کاوشگر پیشگام، سرانجام با پذیرفتن موفقیت ایران در ارسال موجود زنده به فضا، در اظهارنظری عجیب گفته است: “چه کسی چنین کاری با یک میمون می‌کند؟” ایران با ارسال میمون به فضا قطعنامه‌های شورای امنیت را زیرپا گذاشته است!


ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر “پیشگام” به ماه:
“چه کسی چنین کاری با یک میمون می‌کند؟

شاید سن و سال کم خانم سخنگو (متولد ۱۹۶۱) سبب شده تا وی چنین سخنی را در جایگاه یک مقام رسمی بر زبان بیاورد، اما جهت اطلاع خانم نولاند، آمریکا اولین کشوری است که در راستای گسترش برنامه فضایی خود – بویژه در اوج دوران جنگ سرد – چندین میمون به فضا ارسال کرد. به جز آمریکا، شوروی سابق و فرانسه نیز از دیگر کشورهایی می باشند که تا کنون گونه‌های مختلف میمون را به فضا فرستاده‌اند. ارسال موجودات زنده به فضا از سوی آمریکا و شوروی سابق تنها محدود به میمون نبوده و گونه‌های مختلف شامپانزه و سگ نیز سفر فضایی را تجربه کرده‌اند.

“پیشگام” میمون فرستاده شده به فضا از ایران

این درحالی است که میمون فرستاده شده با کاوشگر پیشگام به سلامت به زمین بازگشت اما بسیاری از میمون‌های فرستاده شده از سوی این کشورها در دهه‌های۴۰ تا ۶۰ میلادی، از عملیات فضایی جان سالم به در نبردند. این میمون‌ها یا در حین پرواز به دلیل انفجار کشته شده‌اند، یا در زمان بازگشت به زمین.

لازم است به خانم سخنگو که نگران حقوق حیوانات شده است یادآوری کنیم که میمون “پیشگام” به سلامت از سفر فضا بازگشت، اما بسیاری از نظامیان شما که به سفر عراق و افغانستان و ویتنام و … رفتند هیچگاه بازنگشتند. میلیون‌ها مادر و پدر عراقی و افغان و ویتنامی از خانه بیرون رفتند و دیگر چهره فرزندان خود را ندیدند و صدهاهزار ژاپنی بی‌گناه نیز در هیروشیما و ناکازاکی هرگز فردا را ندیدند. البته سن خانم نولاند کم‌تر از این‌هاست که همه این خاطرات را به یاد بیاورد…!

تصاویر برخی از میمون‌هایی که توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به فضا فرستاده شده‌اند در ادامه است.

این میمون که “خانم بیکر” نام گرفته است جزو اولین میمون‌های فضانورد جهان می‌باشد که در عملیات ژوپیتر در سال ۱۹۵۹ به همراه یک میمون دیگر از نژاد رزوس به نام “ایبل” توسط آمریکا به فضا فرستاده شد. این عملیات با موفقیت انجام شد و این دو میمون اولین حیواناتی بودند که سفر فضایی را تجربه کردند.

ایبل، دیگر میمون فرستاده شده به فضا در سال ۱۹۵۹

خانم بیکر اولین میمون فضانورد، ۲۰ سال پس از سفرش به فضا زنده ماند.


“سام” میمون رزوس ۲ ساله که در سال ۱۹۵۹ از آمریکا به فضا فرستاده شد.

“سام” تا چند سال پس از سفر به فضا در پایگاه هوایی بروکس نگهداری شد و در نهایت بازنشسته و تحویل باغ وحش سن‌ آنتونیو شد.

یکی از دو میمون سنجابی که با فضاپیمای چلنجر در سال ۱۹۸۵ به فضا فرستاده شد.

آلن شپرد اولین فضانورد آمریکایی در کنار هام شامپانزه‌ای که با سفر به فضا در ۳۱ ژانویه ۱۹۶۱، مقدمات سفر اولین فضانورد آمریکایی را فراهم کرد.

اما اولین موجود فرستاده شده به فضا سگی به نام لایکا بود که در سال ۱۹۵۷ میلادی با فضاپیمای روسی اسپوتنیک به مدار زمین پرتاب شد. این فضاپیما برای بازگشت به زمین طراحی نشده بود و لایکا پس از مدتی در مدار زمین جان داد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.