وقتی دست‌های خالی درآمدزا می‌شود / رنگین‌کمانی از اشتغال در استان البرز

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

روایت باشگاه خبرنگاران از بازدید طرح‌های اقتصاد مقاومتی

در حالی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان البرز بازدید کردیم که کارگاه‌هایی از جمله قالی‌بافی، گلیم بافی، مزرعه شترمرغ و… با کمترین امکانات و دست خالی و به همت بسیج سازندگی، رنگین‌کمانی از اشتغال را در این استان به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران امروز ۲۹ مهرماه با کاروان رسانه همراه شدیم تا از طرح‌های اقتصاد مقاومتی دراستان‌های شمالی کشور بازدیدی داشته باشیم هرچه از تهران فاصله می‌گرفتیم ریزش باران پاییزی شدت بیشتری پیدا می‌کرد.

در طول سفر، “عالی” مسئول روابط عمومی بسیج سازندگی اطلاعاتی در ارتباط با طرح‌های اقتصاد مقاومتی که ازسوی بسیج سازندگی پیگیری می‌شود به ما ارائه داد.از سال ۹۰ تا ۹۲، ۲۳ هزار طرح در ۱۸ عنوان بهره‌برداری شده‌اند و اولویت بسیج سازندگی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی بیشتر منحصر به حومه و اطراف شهرها بوده است.

مسئول روابط عمومی بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی با دادن وام‌هایی به افرادی که زیرساخت اولیه را در اشتغال آفرینی دارند تلاش دارد تا طرح‌های اقتصاد مقاومتی را که از مطالبات مقام معظم رهبری است به ثمر برساند.

وی ادامه داد: این وام‌ها کم بهره‌ هستند و تا سقف ۳۰ میلیون تومان را دربر می‌گیرد و این درحالی است که بسیج سازندگی آموزش‌های لازم را نیز به این افراد می‌دهد.

حدود ساعت ۱۱ صبح به کارگاه گل ابریشم که در ناحیه بسیج سازندگی امام حسین در استان البرز قرار دارد رسیدیم و از این کارگاه که در آن تعداد زیادی از بانوان به قالی بافی و گلیم‌بافی مشغول بودند بازدید کردیم.

طی گفتگو با مسئول این کارگاه که خانمی خونگرم و دلنشین بود متوجه شدیم که شروع کار این کارگاه در ابتدا با ۵ نفر بود و اکنون ۱۲۰۰ نفر در این کارگاه به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و آموزش‌های لازم به آنها داده شده است.

خانم حسینی از ۴ سالگی در کار قالی بوده است و به عنوان دستیار درجه یک پدر در قالی‌بافی فعالیت می‌کرده است.

وی متولد سال ۱۳۴۶ و از فرزندان قبل از انقلاب است و به گفته خود او از جمله کسانی است که در عروسک‌های خود اعلامیه رد و بدل می‌کرده است.

مسئول کارگاه گل ابریشم در رابطه با فعالیت‌های این کارگاه گفت: در این کارگاه طراحی سنتی، کامپیوتری، صنایع دستی، کیف چرم، خیاطی، گوهرتراشی و … انجام می‌گیرد که این محصولات بیشتر صادراتی هستند و قالی پیشرفته که تلفیقی از ابریشم، مرینوس و سنگ‌های بافت است در آینده‌ای نزدیک جایگزینی برای صنعت نفت و گاز کشورمان خواهد بود.

در بازدید از این کارگاه کوچک با انواع فرش‌هایی مواجه شدیم که به کشورهای مختلف صادر می‌شود از جمله: فرش‌های دورو تحت عنوان فرش پرده به تاجیکستان و ازبکستان و فرش طرح بدرقه به انگلستان صادر می‌شود.

همچنین فرش موجی که در آن با قراردادن فلشی آهنگ موزیکال پخش می‌شود که این اصوات می‌تواند پخش اذان و یا آیات قر‌آنی باشد که این امر بستگی به طرحی دارد که به آن داده می‌شود.

در ادامه سفر به مزرعه پرورش شترمرغ در استان البرز رفتیم که در کمال شهر قرار دارد مسئول این مزرعه به ما گفت که از سال ۸۷ با ۲۴ قطعه شترمرغ شروع به فعالیت کرده است و سالیانه حدود ۷۰۰ قطعه شترمرغ پرورش می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال ۸۸ دچار تلفاتی شدیم که از بسیج سازندگی درخواست ۱۰ میلیون وام کردیم و از این طریق اکنون حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند و در تلاشیم مجتمع شهرک شترمرغ ایجاد کنیم که قابلیت اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر را خواهد داشت.

آذرخش، مسئول مزرعه پرورش شترمرغ تصریح کرد: صنایع تبدیلی ما از جمله پر، پوست و روغن شترمرغ قابلیت صادرات دارد و این محصولات با کیفیت بالایی به کشور آلمان صادر می‌شود و گردش مالی ما ماهیانه به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

بعدازظهر امروز با شدیدترشدن باران پاییزی به روستای ایپک در استان البرز رسیدیم که در این روستا برای جلوگیری از مهاجرت جوانان جویای کار به شهر تهران و همین‌طور پیگیری سیاست مهاجرت معکوس در اقلب خانه‌های مسکونی اهالی روستا چندین راس گاو و گوسفند وجود داشت که بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی به توسعه آنها پرداخته است.

در روستای ایپک از یک گاوداری بازدید کردیم که مسئول آن از ۱۰ سال پیش با ۲۰ رأی گوساله شروع به فعالیت کرده  بود و اکنون تعداد آنها را به ۱۰۰ رأس رسانده است.

قربانی مسئول گاوداری به ما گفت: که برای توسعه گاوداری خود ۱۵ میلیون از بسیج سازندگی وام دریافت کرده است که با ۵۰ رأس گاو شیری ۵۰۰ کیلو شیر روزانه تهیه می‌کند.

کارکنان گاوداری از گران بودن علوفه شکایت داشته‌اند و اعتقاد داشتند که به دلیل افزایش قیمت علوفه و فروش اقساطی شیر سود چندانی ندارد.

نکته‌ای که توجه ما را به خود جلب کرد این بود که در این گاوداری گاو ایرانی از طریق اصلاح نژاد به گاو هولشتاینی تبدیل می‌شود چرا که این گاوها بهره‌وری بیشتری دارند و شیر آنها بهتر و زایمان راحت‌تری دارند.

حدود ساعت ۳ از کارگاه تابلو گسترآسیا بازدید کردیم که این کارگاه نیز در روستای ایپک وشهرستان اشتهارد قرار دارد در این کارگاه چراغ‌های خیابانی فوق کم مصرف تولید می‌شود که برای اولین بار در ایران و جهان این اتفاق رخ داده است.

علی سفرخانی مسئول این کارگاه به ما گفت: که ایده تولید چراغ‌های خیابانی فوق کم مصرف خلاقیت خودش بوده است و این چراغ‌ها ۴ سال عمر مفید دارد و به صورت الکترونیکی کار می‌کند.

وی ادامه داد: این خط تولید حدود ۴ ماه است که راه‌اندازی شده است و به صورت هفتگی ۱۰۰ چراغ تولید می‌شود که به شهرک‌های صنعتی اشتهارد، هشتگرد و… فروخته می‌شود و قیمت مستقیم آن به مصرف کننده برای هر چراغ ۱۹۰ هزار تومان است.

مسئول این کارگاه همچنین بیان کرد: که برای تهیه چراغ‌های دوربین‌دار سفارشاتی از ناجا داشته است که این چراغ‌ها تا حدود ۱۰۰ متر را تصویربرداری می‌کنند.

در این کارگاه ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند و کلیه قطعات آن ایرانی است و بسیج سازندگی با اهدای وام در صدد توسعه هرچه بیشتر آن به منظور تحقق طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.

در حالی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان البرز بازدید کردیم که کارگاه‌هایی از جمله قالی‌بافی، گلیم بافی، مزرعه شترمرغ و… با کمترین امکانات و دست خالی و به همت بسیج سازندگی رنگین کمانی از اشتغال را در این استان به تصویر کشیده‌اند، سفر ما ادامه دارد و قرار است از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌های قزوین و گیلان نیز بازدید کنیم.


گزارش از مرجان نظری فرد 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.