وقتی عماد مغنیه، دیوید دوج آمریکایی را به جای ۴ دیپلمات‌ ایرانی گروگان گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله پنجره ۱۴۱ به مناسبت ۱۰۹۶۰ روز گروگانگیری حاج احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ایرانی با عنوان «در حسرت یک دیدار» با گفتگوهایی با موسی فخر روحانی، جعفر جهروتی‌زاده، سیدرائد موسوی، محمدصادق کوشکی و یادداشت‌هایی از امیر احمد دادبین، نصرت‌الله کاشانی، منصور کوچک محسنی و سید عبدالزهرا خراسانی منتشر شد.

احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، چهار گروگان ایرانی هستند که در خارج از مرزهای ایران و به دست نیروهای فالانژیست همدست اسرائیل به گروگان درآمدند و تاکنون هیچ اقدام جدی و پیگیری قابل توجهی برای آزادی آنان صورت نگرفته است.

در پرونده پایداری این هفته گفتگو با سفیر وقت ایران را می‌خوانید که برای اولین بار، بعد از ۳۰ سال منتشر می‌شود. موسی فخر روحانی می‌گوید، به تلافی چهار دیپلمات، عماد مغنیه دیوید دوج آمریکایی را گروگان گرفت همچنین جعفر جهروتی‌زاده فرمانده واحد جنگ‌های پارتیزانی سپاه در عملیات‌های برون‌مرزی در زمان جنگ که جزء اولین گروه‌های اعزامی به همراه حاج احمد متوسلیان به سوریه بود، هدف از این سفر را تنها جنگ با اسرائیل بیان می‌کند.

در ادامه منصور کوچک محسنی اولین فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه و لبنان پس از گروگان گرفته شدن حاج احمد متوسلیان، روایتی دست اول از راهکارهای عملیاتی برای آزادی گروگان‌هان نقل می‌کند و خبر از گروگانگیری ۷۰ فالانژیست لبنانی می‌دهد که با هدف معاوضه با دیپلمات‌های ایرانی به اسارت در آمده‌اند.

«آخرین منزل ماه» واگویه‌های بی‌بی معصومه حسینی زاده، مادر حاج احمد متوسلیان است که از حسرت دیدار دوباره با فرزندش سخن می‌گوید. همچنین پرونده پایداری در رثای ۳۰ سال در غم هجران فرمانده اسطوره‌ای دفاع مقدس، عکس‌های نابی را درج کرده است.

 پرونده سیاست این هفته با عنوان تغییرات آب و هوایی، درباره تغییرات جدید دولت در معاونت‌ها و استانداری است و نگرانی از موج جدید تغییرات در آخرین سال دولت دهم. به همین جهت سیاست این هفته به سراغ سیدمهدی‌ هاشمی سرپرست سابق وزارت کشور رفته و از چگونگی و روال این تغییرات سوالاتی را پرسیده است.

«وزارت تغییرات» عنوان گزارشی از تحولات اخیر استانداران و وزارت کشور است. «رمزگشایی از جابه‌جایی‌ها» یاداشت عباس سلیمی نمین است که از پشت پرده تغییرات اخیر مدیران دولتی رمزگشایی کرده است. «ورود جریان انحرافی ممنوع» درد دل‌های غلام مهدی حقدل عضو سابق شورای شهر شیراز از تلاش مردم فارس برای برکناری استاندار جنجالی فارس است.

گفتگو با دکتر زهره طبیب‌زاده درباره اتفاقات اخیر مجلس با عنوان ندای اصلاحات در میان اصولگرایان اکثریت از قسمت‌های دیگر و البته تأسف‌بار پرونده سیاست این هفته است. طبیب‌زاده در این گفتگو می‌گوید: متاسفانه امروز شاهدیم که برخی نمایندگان مجلس نهم، ویژه‌خواری را ننگ و عار نمی‌دانند و همچنین اعتبارنامه برخی نمایندگان مساله‌دار مجلس که با لابی‌گری تصویب و تائید شد، هنوز از نتایج سحر مجلس نهم است. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفتگویش با پنجره به بررسی اتفاقات اخیر مجلس پرداخته و تاکید می‌کند مجلس نهم تاکنون امتحان خوبی پس نداده است.

در باشگاه اهل قلم نیز همچون هفته‌های گذشته یادداشت‌هایی از جواد محدثی، محمدحسین جعفریان، فؤاد حبیبی، سیدمحمد سادات اخوی و سیدمحمد روحانی را خواهید خواند.

یاسر عسگری در باشگاه گزارشگران پنجره با گزارشی با عنوان «در محضر استاد» خواننده این هفته‌نامه را به جلسات بعد از نماز مغرب آیت‌الله امینی در مسجد اعظم قم خواهد برد که هر شب مردم و جوانان زیادی سؤالاتی را از ایشان می‌پرسند و این یکی از سنت‌های حسنه علمای برجسته و ساده‌زیست و مردم‌دار است که توجه زیادی به نیازهای مردم دارند. همچنین محسن جندقی با گزارشی از محمدرضا زنوزی مطلق سرمایه‌دار و بدهکار بزرگ بانکی از شهرام جزایری تبریز یا مه آفرید ۲ که سرانجام بازداشت شد، خبر می‌دهد.

«آشتی‌کنان در بن‌بست سینما» عنوان گزارش محمد صابری درباره کشاکش این روزهای وزارت ارشاد و حوزه هنری است که به بازخوانی یک مجادله سه ماهه می‌پردازد.

سرویس هنر این هفته پنجره، پرونده‌ای مختصر در باب کمدی‌سازان در سیما و سینما دارد به همین خاطر به سراغ امیرمهدی ژوله و خشایار الوند رفته و در نشستی صمیمانه به آسیب‌شناسی کمدی‌سازان در ایران پرداخته و درباره کمدی و «قهوه تلخ» سوالاتی را از نویسندگان این اثر پرسیده است.

در ادامه این پرونده می‌توانید مطالبی با عنوان «شکر خدا هنوز خجالت می‌کشند» روایت نویسنده کمدی «بی‌پولی» از فیلم‌های «زرد» سینما، «تومنی سنار باهم توفیر دارند» یادداشت مهرداد فرید، روزنامه‌نگار و کارگردان سینما در باب تفاوت سینما کمدی و آثار شبه سیاه‌بازی و فیلمسازی به روایت طلوع شمس تهیه کننده «افراطی‌ها» و «فوتبالی‌ها» را بخوانید.

گفتگو با «شاهین رهنما»، شاعر کودک و نوجوان گیلانی، سرآغاز چارسوی این شماره است. پنجره همچنین مانند هر هفته با پنجره ماضیه، نقبی به گذشته دور و نزدیک سرزمین‎مان زده ‎است. گذشته‎ای از روزگار حمله مغول تا همین چند سال پیش.

در صفحه طنز، مانند شماره‎‎های پیشین، واژه‎نامه ازلی «عبدالله مقدمی» را مرور خواهید کرد که واژه‎‎هایی آشنا را از منظری دیگر بررسی می‎کند و دانشگاه‎نامه «دکتر عباس احمدی» را که فعلا به ماجرای انقلاب فرهنگی رسیده و همین‎طور جلوتر هم خواهد آمد.

در صفحه کتاب، تازه‎‎های نشر انتشارات هزاره ققنوس به خوانندگان معرفی شده ‎است و نیز در این صفحه یادداشتی خاطره‎وار خواهید خواند از «سیدجواد شرافت»، شاعر جوان قمی درباره مجموعه شعر «چمدان‎‎های قدیمی»، تازه‎ترین اثر «علیرضا قزوه».

پنجره ۱۴۱ در ۸۴ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰ تومان از روزنامه فروشی‌ها قابل تهیه است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.