وقتی مردم شرایط روحی مناسبی ندارند، رسانه باید بیشتر دقت کند

قانون- محمدتقی روغنی‌ها درباره‌ی جدول پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی پس از وقوع حوادثی مثل زلزله، اظهار کرد: پخش یکسری برنامه‌ها را می‌توان به احترام مردم کمی تغییر داد و مناسب است که در چنین شرایطی این کار انجام شود.

این کارشناس رسانه همچنین معتقد است: سرعت در اطلاع‌رسانی اخبار مهمی مثل وقوع سیل‌، زلزله‌ و … می‌تواند به سلامت مردم کمک کند تا کمک‌ها سریع‌تر به آنها برسد.

محمدتقی روغنی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه «سرعت»، مهم‌ترین عامل در اطلاع‌رسانی اخبار است، خاطرنشان کرد: در وقوع تمام اتفاقات به ویژه اتفاقاتی مثل زلزله‌ی اخیر آذربایجان که تمام آحاد جامعه را به نوعی تحت تاثیر قرار می‌دهد، سرعت در اطلاع‌رسانی مساله‌ی مهمی تلقی می‌شود که دو جنبه دارد؛ یک جنبه‌ی آن به بحث جلب اعتماد و تقویت اعتماد مردم برمی‌گردد که اگر رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی چنین اخباری عملکرد کندی داشته باشند، موجب کاهش اعتماد و از بین رفتن میزان توجه مردم به رسانه‌های داخلی می‌شود.

همچنین او اضافه کرد: جنبه‌ی دیگر در سرعت در اطلاع‌رسانی اخبار، این است که در چنین شرایطی سرعت می‌تواند یک نوع کمک‌رسانی برای مردمی که نیازمند کمک هستند، باشد. در این مواقع کمک‌های مردمی و حتی سازمان‌های دولتی و مراکز مختلف دیگر با این موضوع درگیر می‌شوند و برای کمک به زلزله‌زدگان سریع‌تر اقدام می‌کنند.

این کارشناس رسانه سپس درباره‌ی پخش طنز «خنده‌بازار» در شامگاه یکشنبه و در حالی که آذربایجان دو روز عزای عمومی اعلام کرده بود، گفت: در چنین شرایطی که آحاد مردم به لحاظ روحی در شرایط مناسبی نیستند، کمی بی‌سلیقگی در رسانه صورت می‌گیرد.

روغنی‌ها در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: در مواقعی که چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد و مردم از لحاظ روحی شرایط نامناسبی دارند، رسانه باید دقت بیشتری داشته باشد. درست است که کنداکتور پخش برنامه‌ها از قبل به شبکه‌ها تحویل داده شده است، اما پخش یکسری برنامه‌ها را می‌شود به احترام مردم کمی تغییر داد و مناسب است که در چنین شرایطی این کار انجام شود.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.