وقتی معاون اظهارات وزیر را رد می‌کند: لغو نرخ تازه؛ دستور وزیر یا لطف همراه اول؟!

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

amidiyan.jpg

در حالی که وزیر ارتباطات اعلام می‌کند لغو تعرفه‌‌های تازه مکالمات تلفن با این هدف بوده که افزایش هزینه مکالمات در ماه اول آغاز کار دولت به مردم شوک وارد نکند، معاون حقوقی وی این توقف را نه به سبب دستور وزیر که لطف همراه اول عنوان می‌کند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس روز قبل در نشست خبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع دستور وزیر برای توقف تعرفه‌های‌های تازه مخابراتی مطرح شد که با پیچیده‌شدن موضوع، بعضی خبرنگاران قانع نشدند و قرار شد در پایان نشست معاون پارلمانی و حقوقی وزیر ارتباطات که عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران نیز هست، این موضوع را بیشتر توضیح دهد و شفاف‌سازی کند.
 
اما توضیحات این مقام مسئول موضوع را بسیار پیچیده‌تر کرد و تناقض بزرگی را در موضوع توقف یا عدم توقف تعرفه تازه ۵۹۹ ریالی همراه اول رقم زد.
توضیحات این مقام مسئول موضوع را بسیار پیچیده‌تر کرد و تناقض بزرگی را در موضوع توقف یا عدم توقف تعرفه تازه ۵۹۹ ریالی همراه اول رقم زد.
این مقام مسئول عنوان کرد که «دستور وزیر تنها در خصوص توقف طرح همکدی بوده و شامل تعرفه یکسان همراه اول نمی‌شود. مدیرعامل همراه اول اعلام کرده‌اند که اعمال تعرفه ۵۹۹ ریالی را متوقف کرده‌اند. این کار لطف وی را نشان می‌دهد».
 
این اظهارات عمیدیان که با هدف شفاف‌سازی موضوع برای خبرنگاران مطرح شد، در حالی است که پیش از این خبرگزاری فارس این موضوع را رسما پیگیری کرده بود و مدیر عامل همراه اول به صراحت اعلام کرد که دستور توقف اعمال تعرفه تازه را از رگولاتوری دریافت کرده است.
 
وحید صدوقی در پاسخ به این سوال فارس که وزیر تازه ارتباطات دستور توقف اعمال تعرفه‌های تازه مخابراتی (از جمله همراه اول) را صادر کرده، اکنون همراه اول تعرفه‌ها را به حالت قبل برگردانده یا تعرفه‌ تازه (۵۹۹ ریال) را اعمال می‌کند، گفته بود: دستور وزیر ارتباطات مبنی بر توقف تعرفه‌ها را دریافت کرده‌ایم و با این دستور همراه اول فعلا در اعمال تعرفه‌های تازه دست نگه داشته است.
 
اما اکنون عمیدیان، عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، توقف تعرفه ۵۹۹ ریالی توسط همراه اول را «اختیاری» دانسته است.
 
علاوه بر اظهارات صریح مدیرعامل همراه ، چندین و چند سبب و سابقه موید «وجود دستور وزیر برای توقف تعرفه همراه اول» است که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. یکی از آنها تاکیدهای چندباره واعظی است.
 
نخست شاهد مثال اینکه، واعظی در اولین نشست خبری خود، با روایت آنچه که در صدور دستور توقف تعرفه‌های مخابراتی روی داد، گفت: «براساس تصمیمی که در دولت قبل گرفته شده بود، در ۱۵ مرداد درست زمانی که دولت آقای روحانی آغاز به کار می‌کند، تعرفه‌ها افزایش می‌یافت. سپس در اواخر شهریور که مردم اولین قبض تلفن ثابت و «همراه» را در دولت تازه دریافت می‌کنند، قبوض با ۶۰ درصد تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت همراه می‌شد. به این معنا که قبضی که تا پیش از این ۱۰۰ هزار تومان بود، شهریور به ۱۶۰ هزار تومان افزایش می‌یافت و در ابتدای دولت تازه به مردم شوک وارد می‌شد. در حالیکه این تصمیم‌های از قبل گرفته شده در راستای سیاست‌های دولت‌ تازه روحانی نبود».
 
بنابراین تازه‌ترین اظهارات وزیر ارتباطات موید آن است که صحبت واعظی تعرفه‌ همراه اول را نیز شامل می‌شود.
 
پیش از این نیز واعظی در یک برنامه تلویزیونی این چنین گفته بود: «اپراتورها ابلاغ توقف افزایش تعرفه را اجرا کرده‌اند. هیچ اپراتوری قطعا نمی‌تواند و حق ندارد دستور و بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نادیده بگیرد.»
 
در ساده‌ترین برداشت استفاده از کلمه «اپراتورها» موید این مطلب است که روی صحبت وزیر تنها با یک شرکت «شرکت مخابرات ایران» و تنها تلفن ثابت نبوده است.
 
همچنین پیش از این و زمانی که دستور وزیر به تازگی ابلاغ شده بود، مسئولان رگولاتوری نیز تاکید کرده‌ بودند که دستور توقف تعرفه‌ به همراه اول ابلاغ شده است. آنها همچنین می‌گفتند که به سبب بعضی اظهارات شنیده شده، دو بار این دستور را ابلاغ کرده‌اند.
 
بنابراین تمام شواهد موجود، از وجود دستور توقف تعرفه یکسان‌سازی همراه اول خبر می‌دهد.
 
راحت ترین سببی که می‌توان برای اظهارات خلاف واقع معاون حقوقی وزیر ارتباطات و عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات، متصور شد، ناآگاهی وی از قضیه بوده است والا به نظر نمی رسد در شرایطی که وزیر تازه هنوز تصمیمی در خصوص اعمال تغییرات در مدیریت وزراتخانه نگرفته و می گوید: «قرار نیست همه معاونان بمانند یا همه بروند»، این معاون وزیر قصد رد یا تکذیب گفته های وزیر را داشته باشد.
 
اما وقتی اظهارات عمیدیان را بنابر ناآگاهی می گذاریم، سوال جدی تری ذهن مان را مشغول می کند؛ اینکه اگر مدیری در سطح معاون وزیر، از اولین دستور وزیر که تاکنون مهمترین دستور وی نیز بوده است، اطلاع ندارد، در وزارتخانه به چه امور مهمی مشغول است که او را از این موضوع مهم غافل نگه داشته است؟

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.