وقتی نرخ اجاره، رنگ از چهره می‌‌پراند

فصل نقل و انتقالات آغاز شده است. هر ساله در این موقع از سال با حجم بالای متقاضیان واحدهای استیجاری در بنگاه‌های معاملاتی کشور روبرو می‌شویم که به دنبال خانه‌ای با شرایط مطلوب هستند اما یافتن سرپناهی با داشتن امکانات مطلوب با شرایط فعلی بازار کمی دشوار شده است.

دست‌اندرکاران امر معتقدند سال قبل نیز که مبلغ رهن و اجاره‌بها با رشد ناگهانی مواجه شده بود نیز حجم معاملات تا این حد کاهش نیافته بود و امسال بازار در حال تجربه کردن رویه‌ای جدید است.

مستاجران متقاضی جابه‌جایی پس از حضور در بنگاه‌های معاملاتی و مواجه با قیمت‌ها به شدت اظهار نارضایتی کرده و معتقد هستند مالکان، شرایط اقتصادی کشور و درآمدهای ناهماهنگ با هزینه‌ها را درک نمی‌کنند.

طی گفت‌وگویی با مستاجران جویای مسکن در بنگاه‌های معاملاتی، همگان به این نکته تاکید می‌کردند رشد قیمت‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و درآمدها کفاف اجاره‌ واحدهای مسکونی را نمی‌دهند به طور مثال کارمندی که حقوق او تنها ۱۵ درصد افزایش یافته است چه طور می‌تواند ۳۰ درصد افزایش قیمت اجاره‌ها را تقبل کند؟!

بنگاه‌های معاملاتی نیز از کاهش شدید معاملات در آغاز فصل و نقل و انتقالات خبر می‌دهند و کاهش تعداد معاملات را ناشی از افزایش شدید اجاره‌بها و ناتوانی قشر متوسط جامعه از پرداخت اجاره‌بها می‌دانند. در حالی شاهد این اظهارات هستیم که رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از ثبت روزانه پنج الی شش هزار معامله در روز خبر می‌دهد. این درحالی است که تنها در بهمن و اسفند سال ۹۰ روزانه ۱۵ الی ۱۶ هزار معامله مسکن ثبت شده است.

در این میان شینده‌ها حاکی از اجرای طرح‌های تعزیراتی برای کنترل بازار اجاره‌ بها است. طرح هایی که دولت از سال قبل کنترل بازار اجاره‌بها اجرایی کرده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی خود مسوولان ناموفق بوده است.

امسال نیز اجرای طرح‌هایی مثل بلوک‌بندی و طرح تعزیراتی قرار است راهگشایی مشکل اجاره‌بها باشد.

البته بنا بر گفته وزیر راه و شهرسازی موضوع افتتاح‌های مسکن مهر، طرح ویژه مسکن اصلی‌ترین عامل کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن است.

ولی در حال حاضر شواهد نشان‌دهنده رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار مسکن و ناتوانی مستاجران در پرداخت اجاره‌ها و ناهماهنگی آن با موضوع درآمدها است.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.