وقتی ورزشکاران دلال می شوند!

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 وقتی ورزشکاران دلال می شوند!

وقتی ورزشکاران دلال می شوند!

ممتازنیوز: بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران به سبب راهیابی به جام جهانی ۵۰ میلیون تومان پول نقد و یک حواله واردات خودرو هدیه گرفتند. جایزه‌ای جنجالی که از بسیار جهات می‌تواند سبب عدم توازن بازار شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، یک اشتباه از مدافع کره جنوبی. فرصت برای تیم ایران. قوچان‌ نژاد، قوچان نژاد، قوچان نژاد و توی دروازه…
لحظه‌ای خاطره‌انگیز که تیم ملی فوتبال ایران را به جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل رساند. شادمانی بی‌اندازه مردم، خیابان‌های کشور را در ساعات پایانی روز ۲۸ خرداد قفل کرد.
این پاسخی بود به تلاش چندین ماهه تیم ۲۳ نفره فوتبال کشور. البته تلاش‌ آنها پاسخ‌های دیگری هم داشت.
جوایزی که هنگام برد تیم‌ها از سوی مسئولین به اعضای آنها اهدا می‌شود، پدیده تازه‌ای نیست. القای این حس که بازی‌اشان دیده می‌شود و ایجاد انگیزه برای بازی‌های بعدی سبب اصلی این هدیه‌ها نام برده می‌شود.
بازیکنان تیم ملی نیز از این قاعده مستثنا نبودند. به دستور رئیس جمهور به هر یک از بازیکنان مبلغ ۵۰ میلیون تومان و یک حواله واردات خودرو پرداخت می‌شود. بر خلاف تصور این بار حکایت نقد را بچسب، صدق نمی‌کند. آن ۵۰ میلیون تومان مقابل آن حواله پشیزی بیشتر نیست.
به گزارش بازار خبر، حواله وارداتی که از سوی دولت به بازیکنان اهدا شده است، ویژگی‌های‌ خاصی دارد. مهم‌تر از هم اینکه مالک آن فارق از قید و بندهای قوانین سازمان تجارت، وزارت صنعت، گمرک و غیره می‌تواند هر خودرویی را که خواست به ایران وارد کند.

ایراد کار کجاست؟
داستان را اگر اینطور ببینیم بهتر است. تصور کنید یک دستگاه هیوندای توسان که در خارج از کشور حدود ۲۸ هزار دلار است، برای واردکننده با تمام عوارض و گمرکات چیزی حدود ۸۵ میلیون تومان آب می‌خورد. اما این خودرو در بازار آزاد تهران زیر ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش نمی‌شود. این یعنی سود ۱۳۰ میلیون تومانی یا به عبارتی ۸۵ درصدی روی هر خودرو.
گفتنی است واردات خودرو طبق قوانین اخیر، با محدودیت حجم موتور روبه‌رو شده است. یعنی خودروهایی مجاز به واردات و اخذ پلاک ملی می باشند که حجم موتورشان زیر ۲۵۰۰ سی‌سی باشد.
ایراد کار یا بهتر بگوییم، قسمت عجیب داستان آن است که حواله اهدایی به فوتبالیست‌ها دارای هیچ‌یک از محدودیت‌های گفته شده نیست.
حالا تصور کنید یک بازیکن می‌تواند خودرویی مانند لامبورگینی Aventador را که قیمتش در آن سوی‌ آب‌ها ۳۸۷ هزار دلار است با پرداخت هزینه‌ای معادل ۱ میلیارد و ۱۶۱ میلیون تومان وارد کند و سپس آن را در بازار آزاد معادل ۳٫۵ تا ۴ میلیارد تومان بفروشد. سودی میلیاردی که یک شبه عاید شده است.
قصه زمانی رنگ و بوی دیگر به خود می‌گیرد که عدد فوق را ضرب در ۲۳ (تعداد نفرات) کنیم.
شاید لامبورگینی خودروی خاص و گران‌قیمتی باشد اما در بازارهای خارجی مدل‌هایی به مراتب ارزان‌تر هم پیدا می‌شوند که اجازه ورود ندارند ولی در ایران برایش پول‌های خوبی پرداخت می‌کنند.
این وسط برای فوتبالیست‌هایی که پول اولیه یا رابطه‌های مخصوص برای واردات خودرو را ندارد، به نظر می‌رسد که قضیه بد تمام می‌شود.
اما به طرزی ناگهانی و خودجوش عده‌ای از راه می‌‌رسند و حواله آنها را به قیمت‌هایی اغواکننده پیشنهاد می‌کنند. یا اینکه در ازای دریافت حواله آنها را وارد بازی ساختمان‌سازی، تولید و خلاصه بیزینس می‌کنند.
بازیکن حرفه‌ای درست در مرکز زمین نگران پاس شدن چک‌های برج در حال ساختش است. یا اینکه پشت ضربه پنالتی آن لحظه‌ای را تجسم می‌‌کند با یک فراری سر تمرین تیم باشگاهی‌اش حاضر می‌شود.

بعد از تحریر:
راستی شنیده‌ایم قرار است بازیکنان والیبال نیز چنین جایزه‌ای بگیرند.


پرشین خودرو | RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.