وقتی وزیر دولت آمار مرکز آمار را قبول ندارد

۲۱م اسفند ،

وزیر راه و شهرسازی روز شنبه به سیاق مواضع همیشگی دولتمردان در برابر گرانی‌ها، منکر افزایش شدید قیمت مسکن شد، اما گویا او از آمار رسمی دولت که از سوی مرکز آمار منتشر می‌شود، خبری ندارد یا شاید آن را قبول ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، علی نیکزاد در اظهارنظری عجیب مدعی شده است که «هر سال عده‌ای سودجو سعی می‌کنند شایعه گرانی وحشتناک مسکن پس از عید را رواج دهند در حالی که همواره خلاف ادعای آنها ثابت شده است.»

نیکزاد در حالی مدعی شده که «همواره» خلاف ادعای افزایش قیمت مسکن «ثابت شده» که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در سطح استان تهران -که تقریبا یک سوم کل معاملات کل کشور در آن صورت می‌گیرد و مهمترین بازار معاملات املاک کشور محسوب می‌شود- طی سه سال اخیر قیمت مسکن همه ساله افزایش یافته است. (نمودار)

 

شایان ذکر است آمار فوق فقط مربوط به سه سال اخیر است، وگرنه در صورت مقایسه قیمت‌ها با ابتدای دولت احمدی‌نژاد به رشد بالای ۳۵۰ درصدی قیمت مسکن در سطح تهران می‌رسیم!

رشد شتابان فقط به قیمت خرید و فروش مسکن محدود نبوده و در بازار اجاره‌بها نیز قیمت‌ها در چند سال اخیر به طور سرسام‌آور، رشد کرده است.

البته این حقیقتی است که قابل انکار نیست و اجاره‌نشینان به خوبی از آن آگاهند اما از آنجا که وزیر راه و شهرسازی ظاهرا سرشان بسیار شلوغ است و وقت نمی کنند سری به بنگاه های معاملات مسکن بزنند ، ضروری است آمار رسمی دولت در این باره را دوباره مرور کنند.

طبق گزارش مرکز آمار، میزان اجاره‌بها در سطح استان تهران طی چهار سال اخیر بیش از ۲ برابر شده است.

بدین ترتیب در حالی که متوسط مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در سطح استان تهران در نیمه اول سال ۸۷ حدود ۶۱۴۱ تومان بود، این رقم در نیمه اول امسال به ۱۲ هزار و ۹۵۳ تومان افزایش یافته است. بدین معنا که اجاره‌بهای یک واحد به طور مثال ۵۰ متری در نیمه اول سال ۸۷ ماهانه ۳۰۷ هزار تومان هزینه می‌برد که در سال ۹۱ به ۶۴۷ هزار تومان افزایش یافته است. البته نسبت به ابتدای دولت احمدی‌نژاد، هزینه اجاره‌بها بر دوش خانوارهای تهرانی بیش از ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.