وقتی پول قهرمان یک فیلم می‌شود / کیم کی-دوک با «پی‌یتا» به لیدو رفت

به گزارش خبرآنلاین، کی-دوک روز سه‌شنبه با فیلم جدید خود که بیانیه‌ای علیه کاپیتالیسم افراطی است، به لیدو رفت.
 

«پی‌یتا» که یکی از ۱۸ رقیب جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز امسال است، درباره یک نزول‌خور بی‌رحم با بازی لی جانگ-جین است که در کوچه‌های پشتی و کارگاه‌های کوچک مرکز سئول که در حال نابودی هستند و به سرعت جای خود را به آسمان خراش‌ها می‌دهند،  در پی شکار است.
 

کیم کی-دوک در نشست مطبوعاتی «پی‌یتا» گفت این فیلم را با الهام از مجسمه «پی‌یتا» اثر میکل ‌آنژ در واتیکان – که مریم مقدس پیکر بی‌جان فرزندش عیسی مسیح را در آغوش گرفته – همین طور بحران‌ مالی که دنیای امروز گرفتار آن است، ساخته است.
 

کارگردان ۵۱ ساله ادامه داد: «دو بار به واتیکان رفتم تا شاهکار میکل آنژ را تحسین کنم. تصویر این در آغوش کشیدن سال‌هاست در ذهنم مانده است. به نظرم این در آغوش کشیدنِ انسانیت است.»

کی-دوک گفت: «به نظرم «پی‌یتا» به طور مشخص فیلمی است که در بحبوحه یک بحران عمیق و کاپیتالیسم افراطی به انسانیت تقدیم شده است.»


کیم کی-دوک با فیلم جدید خود بخت دریافت جایزه شیر طلایی را دارد
 

او افزود: «در فیلم سه قهرمان داریم؛ دو بازیگر هستند و نفر سوم، پول است.»
 

لی جانگ-جین بازیگر نقش اصلی فیلم «پی‌یتا» گفت: «وقتی قرار شد نقش مرد نزول‌خور را بازی کنم، کمی ترسیدم، برای اینکه او با تاریکی کار می‌کند و با دشواری، اما همه چیز خیلی خوب انجام شد. کسی از من نخواسته بود صحنه‌های زیبا بازی کنم. من قرار بود صحنه‌های واقعی را بازی کنم.»
 

قربانیان شخصیتی که جانگ-جین نقش‌اش را بازی می‌کند، او را مخلوقی شیطانی توصیف می‌کنند و این شخصیت پیمانی «فاوست»‌وار بسته است.
 

روزی زنی که مدعی است مادر اوست وارد زندگی مرد می‌شود. مرد می‌کوشد شیوه‌های خود را تغییر بدهد، اما در پایان فیلم تماشاگر به فکر فرو می‌رود که آیا چنین مرد بی‌رحمی اصلا می‌تواند رستگار شود.
 

«پی‌یتا» هجدهمین فیلم بلند کیم کی-دوک است. او برای ساخت سریع فیلم‌هایش آن هم با بودجه کم شهرت دارد.
 

کی-دوک سال ۲۰۰۴ با فیلم «دختر نیکوکار» برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان از جشنواره برلین شد و همان سال با فیلم « ۳-Iron» در جشنواره ونیز چهار جایزه گرفت. او سال ۲۰۱۱ هم با فیلم «آریرنگ» جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را دریافت کرد.

روز سه‌شنبه درام تاریخی «خطوط دفاعی ولینگتون» به کارگردانی والریا سارمینتو تولید مشترک پرتغال و فرانسه نیز در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد.
 

این فیلم داستان حمله ارتش ناپلئون بناپارت به پرتغال را به تصویر می‌کشد. جان مالکوویچ در «خطوط دفاعی ولینگتون» نقش دوک ولینگتون را بازی می‌کند که رهبری نیروهای دفاعی دورگه پرتغالی-انگلیسی را به عهده داشت. کاترین دونوو، میشل پیکولی، ایزابل اوپر و ماتیو آمالریک دیگر بازیگران فیلم هستند.


«خطوط دفاعی ولینگتون» یکی از ۱۸ فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است
 

«خطوط دفاعی ولینگتون» با اقتباس از یک سریال تلویزیونی سه قسمتی ساخته شده است. این فیلم را ابتدا قرار بود رائول روییس فیلمساز معروف شیلیایی و همسر سارمینتو بسازد. او پارسال در ۷۰ سالگی درگذشت.
 

نیل یانگ منتقد هالیوود ریپورتر «خطوط دفاعی ولینگتون» را «پرداخت دراماتیکِ جذاب، اما کهنه از جنگ در پرتغال قرن نوزدهم» توصیف کرد.

شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) برگزار می‌شود.
 

خبرگزاری فرانسه / ۴ سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.