وقتی که دیدتان راز چشم ها را افشا می کنند

فروردین ۱۴۰۳

آستیگمات ترکیبی از دوربینی و نزدیک بینی است که با استفاده از عینک و لیزر می توان تا حدودی از بروز آستیگماتیک جلوگیری کرد.

هرمز شمس چشم پزشک در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در تمامی سنین آستیگماتیسم بروز می کند و بیشتر این بیماری ارثی می باشد و هرچه قدر سن افزایش پیدا کند بیماری نیز افزایش می یابد و مناسبترین درمان آستیگماتیسم استفاده از عینک یا لنزها و در آخر لیزیک است.
 
وی عنوان کرد: اشخاصی که به معضلات گوناگون چشمی از جمله نزدیک بینی و آستیگماتیسم و دوربینی دچار می شوند در بعضی موارد این مشکلات به کمک لیزیک و عینک برطرف می گردد.
 
وی افزود: بهترین زمان انجام لیزیک بعد از ۱۹ سالگی است چراکه قبل از این سن نمره چشم مشخص نمی شود.
 
وی اظهار داشت: عواملی که قبل از عدسی سبب متمرکز شدن چشم می گردد و تصویر بر روی  شبکیه چشم را قرار می دهد سبب انحنای قرینه می گردد و به سبب اینکه عضو بدن تقریبا کروی است به همراه عوامل دیگری همچون مایعات داخل چشمی و عدسی سبب متمرکز کردن تصویر شبکیه چشم می گردد.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که انحنای قرینه تمامی نقاط سالم و همگنی داشته باشد در صورتی که این انحنا از حالت طبیعی خود کمتر یا بیشتر شود شخص به نزدیک بینی یا دور بینی خواهد شد و تصویر بر روی شبکیه قرار نمی گیرد و یک تصویر مجازی به وجود می آید که از عوامل مهم دوربینی یا نزدیک بینی است.
 
شمس گفت: زمانی انحنای قرینه چشم در یک سطح خاص با دیگر سطوح تفاوتی داشته باشد سبب آستیگاماتیسم میشود چرا که ممکن است کمی انحنای چشم افقی چشم کمتر و بیشتر از حد طبیعی عمودی طبیعی که منجر به دو نقطه متمایز که سبب جمع شدن پرتوها می گردد و کانون طبیعی چشم به آستیگماتیک دچار می گردد.
 
وی خاطرنشان کرد: اشخاصی که به ضعیفی چشمشان اهمیت نمی دهند به بیماری کراتولوس مبتلا می گردد که این اشخاص بایستی لیزیک انجام دهند زیرا بایستی تحت پیوند قرینه قرار گیرند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.