وقتی گوشی یا تبلت ما خیس شد، اولین راه‌های نجات چیست

فرض کنید گوشی یا تبلت شما ناگهان خیس شده، مثلاً در دستشویی، حمام، توالت و دیگر مکان‌هایی که ممکن است چنین حادثه‌ای برای هر کسی رخ بدهد،این اتفاق بد برای شما هم رخ بدهد، در این صورت آیا می‌توان از خرابی گوشی و تبلت جلوگیری کرد؟ همان‌طور که می‌دانید نفوذ آب به فضای داخل اینگونه وسایل ممکن است باعث خرابی غیر قابل تعمیر آن شود، اما در اولین لحظات می‌توان چند کار مهم انجام داد که گوشی و تبلتمان نجات پیدا کند!

تأثیرات آب روی گوشی و تبلت

سریع عمل کردن در چنین مواقعی بسیار مهم است. آب و الکتریسیته رابطه‌ی خوبی با هم ندارند و یک وسیله‌ی خیس شد ممکن است اتصال کوتاه شود و حتی شوک الکتریکی به شما منتقل کند. حتی وقتی که بخار آب روی بخشی از مدار میعان می‌شود هم ممکن است باعث خرابی صفحه نمایش شود.

اگر به آب فرصت بدهیم ، در بخش‌های مختلف مدار و شکاف‌ها و حتی به فضای خالی باتری هم نفوذ کرده و آنها را خراب می‌کند. لذا عملکرد سریع در این مواقع بسیار مهم است.

اولین کار، وسیله‌ی خیس شده را خاموش کنید

اگر گوشی شما به حدی خیس شده که فکر می‌کنید ممکن است خراب شود، سریعاً خاموشش کنید. باتری همه‌ی گوشی‌ها را نمی‌توان خارج کرد اما اگر باتری گوشی شما قابل خارج کردن است به جای خاموش کردن گوشی، بهتر است باتری را خارج کنید.

وقتی گوشیتان خیس می‌شود ممکن است بیرون از منزل باشید و یا به منزل نزدیک باشید، شاید هم در خانه یا دفتر کار خود هستید، به هر حال هر جایی که هستید باید یک سطح صاف و خشک پیدا کنید که مراحل زیر را انجام دهید. یادتان باشد که سریع عمل کنید، اگر نتوانید مراحل زیر را کامل و سریع انجام دهید، ممکن است گوشی یا تبلت شما به یک آجر گران‌قیمت و بی‌استفاده تبدیل شود!

هر قسمتی را که می‌توانید، باز نمائید

خوشبختانه وقتی گوشی‌ها و تبلت‌ها محکم به زمین برخورد می‌کنند، به راحتی باز و پخش و پلا نمی‌شوند. اما وقتی گوشی خیس شد باید به غیر باتری حداقل ۲ قطعه‌ی دیگر آن را هم جدا کرد. اولین قطعه سیم کارت است، باید آن را خارج کرده و پس از خشک کردن در جای مطمئنی قرار دهید. قطعه‌ی دوم کارت حافظه‌ی SD یا micro SD است که باید خارج کرده و خشک کنید.

علت این کارها مشخص است، آب از طریق شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه وارد گوشی می‌شود، اگر این دو قطعه را خارج کنید، می‌توانید شکاف‌ها را تا جایی که ممکن است خشک کنید.

خشک کردن گوشی یا تبلت

غیر از شکاف‌های کارت حافظه و سیم‌کارت، هر قسمتی را که می‌توانید، به سرعت خشک کنید.

روش‌های مختلفی برای خشک کردن وسایل الکترونیکی وجود دارد، در این مطلب پیشنهاداتی در رابطه با آن می‌دهیم. اما قبل از آن توجه کنید که تمام بخش‌های خارجی گوشی، روی صفحه نمایش و در سوراخ پیچ‌ها را با دستمال کاغذی یا حول خوب خشک کنید.

باز کردن سایر بخش‌های گوشی چندان عاقلانه نیست چرا که ممکن است باعث پخش شدن بیشتر قطرات آب شده و قسمت‌های حساس بیشتری خیس شود. اما در مورد بخش‌های داخلی چه باید کرد؟ خوشبختانه چند روش برای خشک کردن بدون باز کردن گوشی وجود دارد که آنها را بررسی می‌کنیم.

خشک کردن اجزای داخلی

درون گوشی یا تبلت، پردازنده و برد مدارات الکترونیکی وجود دارد که آب باعث خرابی آنها می‌شود. با خارج کردن کارت حافظه و سیم‌کارت و خاموش کردن گوشی و خشک کردن بخش‌های خارجی، وضعیت خوب است و باید بخش‌های داخلی را هم خشک کرد.

اولین راه استفاده از سشوار است. درجه حرارت آن را کم کنید و گوشی را در فاصله‌ی مناسبی جلوی آن بگیرید. آن قدر نزدیک نگیرید که دست یا گوشی شما آسیب ببیند. سعی کنید با استفاده از هوای گرم سشوار گوشی را خشک کنید و گاهی روی جای باتری، شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه تمرکز کنید تا هوای گرم وارد گوشی شود. مراقب صفحه نمایش باشید، حرارت زیاد ممکن است صفحه‌ی لمسی گوشی را خراب کند.

تا ۳۰ دقیقه با سشوار این کار را ادامه دهید و هوای گرم را به ملایمت به سمت گوشی هدایت کنید.

اجاق: گوشی یا تبلت خود را در یک جعبه‌ی کوچک قرار دهید و روی اجاق بگذارید. دمای اجاق را تا آخرین درجه‌ی ممکن کم کنید. دمای حدود ۱۱۰ یا ۱۲۰ فارنهایت به وسیله‌ی شما آسیبی نمی‌زند و باید این روند در طول شب ادامه پیدا کند.

دیگ بخار: یک روش حرارتی دیگر استفاده از دیگ بخار است. این روش زمان بیشتری می‌طلبد و ممکن است یک روز کامل طول بکشد که گوشی خاموش شود. قبل از شروع مطمئن شوید که دیگ بخار شما روش  و کار را شروع کنید.

یک کاسه برنج: قبل از اینکه برای خرید مواد خشک‌کن به مغازه بروید، یک کاسه برنج نپخته احتمالاً بهترین گزینه برای خشک کردن گوشی است. ظرف باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد و برنج به خوبی دور گوشی یا تبلت را بگیرد. در هر طرف گوشی حدود ۱ اینچ برنج (حدود ۲٫۵ سانتی متر) لازم است. برنج خشک در طول شب رطوبت گوشی شما را جذب می‌کند و شاید گوشی شما را به وضعیت عادی برگرداند.

مقدار زیادی سیلیکاژل: اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید، احتمالاً با سیلیکاژل آشنائید و مقدار زیادی از آن در دسترس شماست. سیلیکاژل ماده‌ای است که مثل شکل فوق بسته‌بندی شده و برای گرفتن رطوبت وسایل الکترونیکی به کار می‌رود. معمولاً کیس و برخی اجزاء کامپیوتر با یک بسته‌ی کوچک سیلیکاژل به فروش می‌روند. اگر این بسته‌ها را دور ننداخته و برای آینده نگه داشته باشید، حالا به درد شما می‌خورند. گوشی یا تبلت را در یک جعبه قرار داده و سیلیکاژل را در آن بریزید تا تمام سطوح را بپوشاند. بگذارید چند ساعت و در طول شب گوشی به همین حالت بماند و امیدوار باشید که گوشی شما سالم بماند.

الکل خالص: آخرین پیشنهاد استفاده از الکل خالص است. همان‌طور که آب باعث خرابی گوشی و یا تبلت شما می‌شود و علت آن کاملاً فیزیکی است، غرق کردن گوشی یا تبلت در الکل نیز از خرابی جلوگیری می‌کند و علت آن هم به شیمی مربوط می‌شود. الکل آب را جابجا می‌کند و وقتی آن را از الکل خالص بیرون بیاورید، الکل تبخیر می‌شود و گوشی خشک خواهد شد.

این آخرین روش است و اگر روش‌های قبلی جوابگو نباشد، این روش شاید مشکل را حل کند.

نتیجه‌گیری

 

 راه‌های مختلفی برای جلوگیری از خراب شدن یک گوشی یا تبلت معرفی شد اما این راه‌ها همه احتمالی هستند. پس مراقب باشید که خیس شدن گوشی شما هم احتمالی باشد و خوب مواظب آن باشید. در مکان‌هایی مثل دستشویی، حمام و توالت از گوشی استفاده نکنید. جایی که بخار آب زیاد است مثل حمام و استخر هم برای گوشی خطرناک است. پس بیشتر دقت کنید و یادتان باشد که جایگزین کردن یک گوشی هم هزینه‌بر است و هم زمان کافی می‌طلبد.

منبع: makeuseof

ماخذ: گویا آی تی

مطالب مرتبط

  • پوشش خبری نمایشگاه محصولات الکترونیکی IFA 2012 در گویا آی تی: فهرست اخبار و محصولات
  • غول ۴ هسته ای HTC و رکورد شکنی در سرعت پردازش گرافیکی گوشی‌ها
  • ۴۴ نکته و ترفند برای کاربران iOS 6، قسمت دوم
  • نکات مهم مسافرتی و نکات امنیتی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و وسایل همراه
  • اپل با فروش ۶ درصد گوشی‌ها و تبلت‌ها، ۷۷ درصد سود این صنعت را به خود اختصاص داد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.