وقفه در الحاق ایران به WTO/از اعلام اسامی متخلفان ارزی معذوریم

۱۹م آذر ،

چکیده: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت به سبب مشکلات سیاسی با وقفه روبرو شده است، گفت: ایران با وجود این مشکلات همچنان موضوع الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) را دنبال می کند.

مسعود موحدی مبنی بر این که آیا اعلام سیاست‌های تازه تجاری کشور به معنای انصراف ایران از پیوستن به سازمان جهانی تجارت است؟ گفت: الحاق به سازمان جهانی تجارت همچنان مورد انتظار بوده و پیگیری می‌شود. ما به سوالات این سازمان پاسخ داده و به تعهدات خود برای طی فرایند پیوستن به سازمان جهانی تجارت عمل کرده‌ایم.

وی گفت: سال قبل در دیداری که با مسوولان سازمان تجارت جهانی داشتم آن‌ها اعتراف کرده‌اند که الحاق ایران به این سازمان تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته و این درحالی است که شعار اصلی سازمان جهانی تجارت دور از مسائل سیاسی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال با اشاره به این‌که به سبب مسائل سیاسی الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت با وقفه‌هایی روبرو شده است، اضافه کرد: بخشی از سیاست های تازه تجارت کشور کاملا قابل انطباق با قوانین سازمان جهانی تجارت است و بخشی از سیاست‌ها نیز با وجود مغایرت اگر با تغییر شرایط کشور مواجه شویم قابل تغییر خواهد بود.

موحدی همچنین در پاسخ به سوال دیگر دربارهٔ تشکیل کارگروه رسیدگی به تخلفات ارزی توضیح داد: کسانی که با ارز مرجع کالا وارد کرده و آن را در بازار بر اساس ارز آزاد فروخته‌اند مورد پیگرد شدید سازمان حمایت، گمرک، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار دارند.

او با اشاره به این‌که اطلاعات واردکنندگان در پورتال ارزی به پنج گروه تقسیم شده است، گفت: واردکنندگان کالا با ارز مرجع در دو یا سه گروه به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما در سایر گروه‌ها تخلفاتی احراز شد که در حال برخورد با متخلفان هستیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا اسامی متخلفان ارزی اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: به سبب بعضی محدودیت‌های قانونی نمی‌توانیم اسامی متخلفان ارزی را اعلام کنیم.

موحدی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی صادرات کالاهای صنعتی بدون احتساب پتروشیمی و میعانات گازی خبر داد و گفت: در هشت ماهه امسال حدود ۹٫۴ میلیارد دلار کالای صنعتی از کشور صادر شد.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.