وقوع سونامی هیچ ارتباطی با چشمه های جوشان ندارد

۳۱اردیبهشت،

رئیس پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله وقوع سونامی را نامرتبط با چشمه های جوشان دانست.

دکتر عباسعلی تسنیمی، رئیس پژوهشگاه زلزله و مهندس زلزله در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:در کنار ساخت و ساز باید به مقاومت سازه به عنوان یک اصل مهم نگاه کرد تا بتوانیم زندگی کم خطری را در کنار زلزله تجربه کنیم.

وی افزود: رشته کوه دماوند یک آتشفشان نیمه فعال است و به جای آنکه از فوران آن نگران باشیم، نیم نگاهی هم به گسل های مشاع و گسل های شمال تهران داشته باشیم که در صورت زلزله و خسارت های احتمالی، کانون توهمات به سمت زلزله می رود نه آتشفشان.

تسنیمی ادامه داد: شکستگی گسل سبب وقوع زلزله می گردد و در زلزله هایی به بزرگای ۶ ریشتر، شکستگی گسل به آرامش اصلی باز مر گردد که به آن پس لرزه گفته می گردد، این پس لرزه ها پس از شوک اصلی اتفاق می افتد.

رئیس پژوهشگاه زلزله مهندسی زلزله اظهار داشت: منطقه مکران یک منطقه زلزله خیز است که این زلزله از نشست  در لایه های زمین این منطقه اتفاق می افتد و هرچه از خلیج فارس به طرف دریای عمان حرکت کنیم شدت این لرزه ها کم می گردد.

وی اضافه کرد: طبق مطالعات صورت گرفته در نقاط مختلف کشور احتمال وقوع زلزله های بزرگ را خواهیم داشت که این همان پیش بینی وقوع زلزله از ۷ تا ۱۰ سال بوده که از امسال آغاز شده است.

تسنیمی ابراز داشت: وقوع سونامی که امواج سهمگین می باشند وقوع آنها از جنوب شرقی آسیا در کشور اندونزی اتفاق افتاده که در ادامه به اقیانوس هند و دریای عمان کشیده می گردد که مرتبط با فوران چشمه های جوشان نیست، همچنین وقوع آتشفشان بستگی به فاصله کانون زلزله در محاسبات باند پهن دارد.

رئیس پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله یادآور شد: کشور ایران روی کمربند زلزله قرار داد و یک کشور مستعد زلزله هست اما با ساخت و ساز مقاوم، افزایش دانش عمومی و تخصصی، استاندارد با صرف هزینه بیشتر زندگی را در کنار زلزله تجربه کنیم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.