ولاسکو: تنها به یک دلیل المپیکی نشدیم/ اتفاقی که برای ما افتاد، مثل بارسلونا و تیم ملی آلمان بود

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در نشست خبری با تاکید بر این مساله که حیف شد والیبال ایران المپیکی نشد، گفت:نسل امروز والیبال می تواند به بهترین افتخارات جهانی برسد.

پس از ناکامی تیم ملی والیبال ایران در انتخابی المپیک، خولیو ولاسکو سرمربی ایتالیایی تیم ملی به مرخصی رفت و پس از بازگشت به ایران در نشستی خبری پاسخگو سوال‌های اهالی رسانه بود.

ولاسکو در ابتدای پنجمین نشست خبری خودش در ایران به زبان فارسی گفت: “صدا می آید؟صبح به خیر (به زبان فارسی)”. هم اکنون والیبال ایران یک هدف دارد و آن رسیدن به لیگ جهانی است. اما هنوز نمی دانیم شرایط حضور در لیگ جهانی چطور است. هنوز مشخص نیست چون کنفدراسیون آسیا مشخص نکرده که آیا قهرمان (AVC) کاپ مستقیم می رود یا قهرمان آسیا که ایران است. این وضعیت تا هفته آینده مشخص خواهد شد. آقای درخشنده با رییس کنفدراسیون صحبت کرده اند که هفته آینده را زمان اعلام برنامه مشخص کرده اند. این وضعیت گیج کننده است و به فدراسیون ایران ارتباطی ندارد. در هر حال آماده می شویم .

وی ادامه داد: پیشنهاد داده ایم تا در یک تورنمنت شرکت کنیم. تونس قبول کرده که به ایران بیاید و بازی تدارکاتی داشته باشد. برای اولین بار هم روسیه تیم والیبال ایران را دعوت کرده تا دیدارهای دوستانه ای برگزار کنیم. بعد از روسیه به لهستان می رویم و در تورنمنتی با آرژانتین، آلمان و لهستان بازی خواهیم کرد. بعد از این تورنمنت در تورنمنتی در اسلوونی حاضر خواهیم شد.

ولاسکو همچنین با ابراز خوشحالی از دیدارهای دوستانه تیم ملی بیان کرد: بعد از بازگشت از ژاپن استراحتی داشتیم و بعد از آن برنامه هایمان را با انرژی انجام دادیم. تغییراتی ایجاد کردیم تا انگیزه تیم ملی حفظ شود و حالا به تجربه مسابقه نیاز داریم. حالا یاد گرفته‌ایم که هیچ مسابقه ای برای ما آسان نیست. ایران از رقابت های انتخابی المپیک تجربه خوبی بدست آورد. آن اتفاق تنها برای ایران نیفتاد. قبل از ژاپن گفتم که تیم فوتبال بارسلونا در لیگ اسپانیا چنین اتفاقی را تجربه کرد. حالا آلمان در قهرمانی اروپا نیز برابر ایتالیا به این وضعیت دچار شد. در آلمان کسی فکر نمی کرد ایتالیا تیم قدرتمندی باشد و همه به بردهای آلمان فکر می کردند اما در نهایت ایتالیا پیروز میدان بود. باید از تمام تجربه ها درس بگیریم.

پس از این خبرنگاران حاضر در نشست سوال هایشان را از ولاسکو پرسیدند. یکی از خبرنگاران از ولاسکو پرسید که شما گفته بودید نگران آنالیز حریفان از ایران نیستید اما استرالیا با آنالیز ایران به پیروزی رسید. آیا همچنان موافق هستید؟ وی پاسخ داد: مشکل اول ما این بود که بسیاری از ملی پوشان فکر می کردند دیدار با استرالیا دشوار نیست. وقتی فهمیدم با بچه ها صحبت کردم که بازی دشواری داریم اما تفکر بازیکنان عوض نشد. تنها حرف هایی که با بازیکنان زدم در ست اول تاثیر گذاشت و در ادامه نتوانستیم این تفکر را حفظ کنیم و شکست خوردیم. همیشه وقتی فکر کنید بازی ساده است و بعد دشوار شود ترس وجودت را می گیرد و عصبی می شوید و شکست می خورید. دومین دلیل این است که بازیکنان استرالیا بدون استراحت به کشورهای مختلف رفتند و بازی کردند. ایتالیا، بلغارستان، بلژیک و لهستان کشورهایی است که استرالیا در آنجا بازی دوستانه برگزار کرد و دلیل سوم این است که استرالیا تیم قدرتمندی در آسیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: چندباری در این باره صحبت کردم که تیم های آسیایی قدرتمند هستند. باید این ذهنیت ما عوض شود که وقتی یکبار قهرمان می شویم خودمان را بهترین می دانیم و این اشتباه است. همیشه گفته ام که باید تلاش کنیم تا بهتر شویم. در ژاپن به این نتیجه رسیدیم. قبل از رقابت ها دو خواسته از فدراسیون داشتم یکی برطرف کردن مشکل سربازی بازیکنان و دیگری برگزاری دیدارهای دوستانه که تنها اولین خواسته من انجام شد.

خبرنگار دیگری درباره نحوه استفاده بازیکنان از کادرفنی سوال پرسید که ولاسکو اظهار کرد: ما از بازیکان با توجه به مباحث تاکتیکی استفاده کردیم. ما تنها به انگیزه بازیکنان توجه نمی کردیم. ما بهترین بازیکنان را انتخاب کردیم. البته بازیکنانی که برای من بهترین بودند. به اسم و نام بازیکنان توجهی ندارم و تنها بازیکنانی که در تمرین های تیم ملی بهترین هستند را انتخاب می کنم. خیلی از ملی پوشان اسم و رسم نداشتند اما برای من نامدار هستند و از آنها استفاده کردم و عملکرد خوبی هم داشتند.

ولاسکو به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر دلیل عدم صعود ایران به المپیک گفت: به این دلیل که تنها به استرالیا باختیم و فقط همین. خبرنگار دیگر پرسید اگر برابر چین به جای ۳ بر ۲ با نتیجه ۳ بر ۱ برنده می شدیم، چه؟ که ولاسکو گفت: بله این هم درست است اما به هرحال ما باید اسرتالیا را شکست می دادیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک نسل طلایی ایران با این ناکامی از دست نرفت؟ گفت: البته المپیک از دست رفته است. واقعا حیف شد که نرفتیم. اما حالا باید چه کار کنیم؟ باید گریه کنیم؟ باید به آینده نگاه کنیم. شاید این المپیک از دست رفت اما این نسل می تواند برای المپیک بعدی آماده شود. مسن ترین بازیکن ما اگر در المپیک بعدی به میدان برود بازهم سه سال از ملی پوش کنونی ایتالیا که در المپیک لندن به میدان خواهد رفت جوانتر است. همه چیز به انگیزه بازیکنان بستگی دارد که همچنان آماده باشند. برای آینده مبارزه کنند و بدانند که می توانند بهترین باشند. انگیزه چیزی است که می تواند والیبال ایران را به بهترین مکان ها برساند.

خبرنگار دیگری از ولاسکو پرسید، “فدراسیون والیبال بین دو گزینه ولاسکو را انتخاب کرد. او و آناستازی کارشان را در ایران و لهستان با هم آغاز کردند. لهستان افتخارهای زیادی بدست آورد اما ایران نتایج جالبی نگرفت. آنها سهمیه المپیک گرفتند و ما با باختیم و هیچ نتیجه ای نگرفتیم.” ولاسکو میان صحبت های خبرنگار آمد و گفت: شما درحال صحبت کردن هستید و انگار نمی خواهید سوالی بپرسید. اگر سوال دارید بپرسید اما اگر می خواهید صحبت کنید جای من بنشینید و من بروم. خبرنگار پرسید اجازه می دهید حسرت بخوریم که چرا به جای شما آناستازی را انتخاب نکردیم؟ که ولاسکو تاکید کرد: بله. آناستازی مربی خوبی است و یکی از بهترین بازیکنان من بود. حالا شما خوشحال هستید که من این حرف را زدم؟ می خواهید بگویید که اگر آناستازی بود سهمیه می گرفتید؟ واقعا متاسفم از این سوال.

خبرنگار دیگری درباره ترکیب تیم ملی در رقابت های آینده از ولاسکو پرسید که وی تصریح کرد: شاید چند بازیکن را تغییر بدهم اما تغییرات زیاد نیست. در نشست خبری قبلی گفتم چند بازیکن را تغییر می دهم که دادم و حالا هم چند نفر تغییر خواهند کرد. بازیکنان ما در یک سطح هستند و تفاوت زیادی ندارند. بسیاری از بازیکنان جوان ما نیز فوق العاده شده اند و می توانند جای چند نفر را در تیم ملی بگیرند اما بیشتر ترکیب را همان بازیکنان قبلی تشکیل می دهند.

ولاسکو در پاسخ به سوال دیگری مبنبی بر مشکل صدور ویزا برای بازیکنان ایرانی بیان کرد: در گذشته هم گفته بودم که نمی توان کاری کرد. باید این مشکل حل شود که خوشحالم این مساله حل شده و می توانیم در تورنمنت های زیادی شرکت کنیم.

خبرنگار دیگری پرسید آیا فدراسیون ۲ هدف داشت برای استخدام شما. یکی المپیک و دیگری لیگ جهانی. با ازدست رفتن المپیک ایران می تواند وارد لیگ جهانی شود یا خیر؟ که ولاسکو گفت: نمی دانستم اهداف فدراسیون اینها بوده است. من برای ۳ هدف به ایران آمدم و اگر خواسته ها از من این دو چیز بود قبول نمی کردم. درباره لیگ جهانی نیز بگویم که چیزی قابل پیش بینی نیست. باید با قدرت آماده شویم و در رقابت ها شرکت کنیم.

وی ادامه داد: اگر فدراسیون به من می گفت تو به ایران می آیی تا این رقابت ها را ببری من قبول نمی کردم چرا که به دنبال برد نیستم. هدف من پیشرفت و بهتر شدن است. نباید اهداف اجباری باشد. والیبال ایران باید بهترین شود و آماده تر از قبل شود. سه هدف ما قهرمانی آسیا، ورودی المپیک و پیشرفت و بهتر شدن بود. همیشه المپیک برای والیبال ایران یک رویا بود اما حالا آنقدر خوب شده ایم که می توانستیم به المپیک برویم و تنها با یک شکست نتوانستیم.

ولاسکو درباره وضعیت کنونی والیبال ایران بیان کرد: اعتقاد دارم که ایران هیچ محدودیتی در والیبال ندارد. می تواند حرف های زیادی در دنیا داشته باشد. تنها یکسری از مشکلات را باید رفع کنیم. دو مشکل بزرگ داریم که یکی از آنها در حال برطرف شدن است. این مشکل درباره خدمت سربازی بازیکنان بود که از فدراسیون خواسته ام بهترین بازیکنانی که در تیم جوانان هستند را همین امروز به خدمت بفرستند تا زمانی که وارد تیم ملی بزرگسالان می شوند مشکل خروج از کشور نداشته باشند. متاسفانه مشکل سربازی خیلی به ما ضربه زده است. نمی دانم چرا بازیکنان در سن جوانی به سربازی نمی روند. آنقدر نمی روند که شاید دستگیر شوند. هم اکنون ۲۳ بازیکن در خدمت سربازی هستند و این نشان می دهد این مشکل در حال حل شدن است.

وی ادامه داد: از مسوولان تشکر می کنم که به بازیکنان سرباز ما کمک می کنند. مشکل دیگر ما این است که باید بازی تدارکاتی زیادی برگزار کنیم. باید همیشه مسابقه بدهیم. یادگیری بازیکنان در یک مسابقه بین اللملی خوب به اندازه دو هفته تمرین است. باید با فدراسیون کشورهای دیگه رابطه داشته باشیم تا با آنها دیدارهای دوستانه برگزار کنیم. اگر به لیگ جهانی هم صعود کنیم که تیم ملی فرصت خوبی برای مبارزه با تیم های قدرتمند بدست می آورد. اگر ورودی لیگ جهانی بدست بیاید خیلی خوب است اما اگر این سهمیه بدست نیاید باید برای آینده برنامه ریزی کنیم.

ولاسکو درباره قراردادش با فدراسیون ایران نیز بیان کرد: من درباره آینده صحبت کردم، به این دلیل که مربیان حرفه ای همیشه باید به آینده خود فکر کنند. برای آینده باید با رییس فدراسیون صحبت کنم. زمان زیادی داریم و صحبت های ما به چیزهای زیادی بستگی دارد. شاید ورودی لیگ جهانی را نگرفتیم و همه چیز عوض شود. امیدوارم به لیگ جهانی صعود کنیم اما اگر صعود نکردیم کنجکاوم ببینم چه اتفاقی می افتد. وقتی برنده هستی همه با تو دوست هستند و از تو تعریف می کنند اما وقتی ببازی چیزی مشخص نیست.

آن زمان دوست واقعی مشخص می شود. من واقعا خوشحالم که در ایران کار می کنم. ایران و بازیکنانم را دوست دارم. حتی بازیکنانی که قبلا در تیم ملی بودند را دوست دارم همیشه از آنها تشکر می کنم. گروه کنونی تیم ملی انگیزه بالایی دارند و می توانند به بهترین افتخار ها برسند و این نکته برایم اهمیت زیادی دارد. نمی دانم چه زمانی خودشان را نشان می دهند. امسال یا سال آینده و شایدم در کنار یک مربی دیگر افتخار خوبی برای ایران بدست خواهند آورد.

ولاسکو درباره فرهاد قائمی گفت: او سال گذشته هم در تیم ملی بود اما درباره سربازی مشکل داشت. او دو سال از سربازی اش گذشته بود و هیچ اقدامی نکرده بود. وقتی برای گذرنامه اقدام کرد فهمیدند که مشکل سربازی داشته که همین بازیکن یک مثال برای صحبت های قبلی ما بود.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به یک خبرنگار مبنی بر فلسفه تمرین های تیم گفت: خودتان جواب را می دانید.

خبرنگار در حال توضیح دادن بود که ولاسکو گفت: به شما گفتم نباید توضیح بدهید. درباره سوال قبلی شما هم گفتم اگر می خواهید به جای من بیایید بنشینید و من بروم. درباره تعویض ها هم باید بگویم که برنامه ما همیشگی است و طبق برنامه های تیم انجام می شود.

خبرنگار پرسید پس به روند بازی ربطی ندارد که ولاسکو گفت: برنامه ها و تعویض های ما طبق شرایط بازی است. در یک مسابقه جواب می دهد و در رقابت دیگری جواب نمی دهد.

ولاسکو در پایان خطاب به همان خبرنگار گفت: شما مصاحبه ای از طرف من منتشر کردید که کاملا دروغ بود. شما دروغگو هستید و صادقانه کار نمی کنید. ابتدا توضیح دهید چرا اینکار را کردید و بعد درباره والیبال حرف بزنید. واقعا دلیل این کار شما چه بود که خبرنگار در پاسخ به حرف های ولاسکو سکوت کرد.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.