ولایتی: ۱+۵ در بغداد طرح مشخصی نداشت/ بنای نظام این نیست که غنی سازی را متوقف کند

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در حاشیه همایش تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه ای در جمع خبرنگاران گفت: در بغداد همانطور که انتظار می رفت طرف مقابل مایل به ادامه مذاکره بود اما طرح مشخص و جامعی نداشت. برعکس طرف غربی، ایران از ابتدا طرح مشخصی داشت که در این اجلاس حاضر شده بود نقش نمایندگان ایران در جهت هدایت و جهت دهی به اجلاس کاملا روشن بود.

وی با بیان اینکه دو طرف توافق کردند که در آینده نزدیک در مسکو جمع شوند، افزود: این امر نشان می دهد که طرفین مایل هستند از طریق مذاکره به سرانجام برسند.

دیگر اظهارات وی به نقل از مهر به شرح زیر است:

* امیدواریم که طرح های ۱+۵ قبل از اینکه به اجلاس بیایند حداقل بین خود هماهنگی داشته باشند که بتوانند در مذاکره با انسجام و هدف مشخص شرکت کنند.
* فکر می کنم در صورتی که اعضای ۱+۵ بر مدعای خود مبنی بر به رسمیت شناختن حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس قرارداد ان پی تی پایبند باشند، باید در عمل نشان دهند.
* به نظر می رسد در مذاکرات استانبول بیشتر و در بغداد تا حدود کمتری بر این خواسته خود حداقل در قول پایدار بودند.
* ۱+۵ در بغداد بیش از اینکه با ایران برای رسیدن به نتیجه لازم، مذاکره کنند بین خود ساعات متمادی وقت گذاشتند.
* توصیه کارشناسی این است که کشورهای ۱+۵ از قبل با یکدیگر مشورت کنند که اجلاس مسکو نتایج ملموس تری برای طرفین دربر داشته باشد.
تعلیق غنی سازی
*تا آنجا که بنده از مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارم بنای نظام این نیست که غنی سازی را متوقف کند.

*در مورد غنی سازی ۲۰ درصد جلیلی نظرات خود را بیان کرده و بقیه مطالب را در مسکو خواهد گفت. طرفین اگر به دنبال مذاکرات سازنده باشند باید در چارچوب قواعد بین المللی حرکت کنند.

تحولات بحرین و مصر
*اکثریت قریب به اتفاق مردم بحرین از مداخلات دولت های بیگانه در کشور ناراضی هستند و تجربه انقلاب های مختلف از جمله بیداری های اسلامی نشان می دهد که هر جا مردم در صحنه باشند پیروز می شوند.
انتخابات مصر
*آرایی که کاندیداها به دست آورده اند همانند همه پرسی مصر و انتخابات مجلس قریب سه چهارم آراء مردم برای اسلامگرایان بود و امکان ندارد با چنین درصدی کسانی که ادعای اسلام گرایی ندارند در صورتی که انتخابات درست و بدون اختلال از سوی عوامل خارجی برگزار شود رای بیاورند.
*حتما یکی از کاندیداهای اسلامگرایان که بیشترین شانس را دارد و پیروز خواهد شد مرسی است و بعید می دانم کسانی که وابستگی فکری به رژیم قبلی دارند این مقدار بی درایتی از خود نشان دهند و بخواهند احمد شفیق را برنده کنند. طبیعی است هر تفکری دیدگاه متفاوت داشته باشد اما همه بر چارچوب اسلام است و اکنون نیز اسلامگرایان متفق شده اند که رای بدهند و اگر انتخابات روال عادی داشته باشد پیروز خواهند شد.

* خوشحالیم که پس از یک دوره طولانی مردم عراق توانستند به سرنوشت خود حاکم شوند آینده روشنی را پیش بینی می کنیم و سیاست و تدبیر خوبی در دولت و مجلس عراق می بینیم.

*پایه گذار اصلی موج معاصر بیداری اسلامی امام بود و رهبری این راه را ادامه داده است.

* اولین شخصیتی که با صداقت و روشنی اعللام کرد که بیداری اسلامی اتفاق افتاده، مقام معظم رهبری بود.

* سیر تحولات نشان داد که رهبری با روشنی تحولات آفریقا و عرب را تحلیل می کنند و پیش بینی درست ایشان در نهایت به تحقق پیوست و امروز کسانی که در کشورهای مختلف عربی و اسلامی بدنبال بازگشت به اسلام هستند الگوی خود را ایران می دانند.

* همه از فرصت حضور در ایران برای شرکت در بیداری اسلامی استقبال کرده و خواهان هدایت جنبش ها از سوی ایران هستند چرا که کشور دیگری را نمی شناسند که این شایستگی را داشته باشد.

/۲۹۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.