ولوو FH؛ کشنده اسکاندیناویایی هوشمند +تصاویر

این خودرو با کاربرد بهتر و ۱۰% صرفه جویی در سوخت و با استفاده از تکنولوژی های برتر و به روز دنیا برای رانندگی سریع تر ، فرسودگی کم تر و افزایش سوددهی تولید شده است .

ولوو FH جدید با در نظر گرفتن یک موضوع تولید شده است : راننده! زیرا از نظر تولیدکنندگان این کشنده جذب و حفظ بهترین رانندگان راز سودبخشی کار است .

 

آسواک جورج مسئول طراحی خارجی نسل جدید FH می گوید : FH نسل سوم با طراحی جدید بادشکن معروفش همواره قابل تشخیص است و این طراحی تا جایی که ممکن باشد برای این کشنده ادامه خواهد داشت .

با نگاهی به FH جدید می فهمیم که با کم نمودن زاویه ستون اول یا همان A-pillar برای ایجاد فضای بیشتر کابین ، زاویه مناسب باد شکن سقفی از اهمیت بیشتری در طراحی پیدا نموده است و با وجود این تغییر سنت شکن کابین ولوو FH همچنان بی عیب و نقص باقی مانده است . اتصالات محکم بین قطعات بدنه و تناسبات دقیق از خصیصه های این طراحی است . خطوط و منحنی های روی بدنه یک طرح بی کم و کاست در جلو و طرفین خودرو ایجاد کرده اند ، به همین دلیل این خطوط بر روی کل بدنه دیده می شوند . اما مهم تر از این خطوط ظاهر کشنده است .

ولوو FH با ظاهری خمیده به جلو و چرخ های فشرده به زمین آماده حرکتی برق آسا است . این احساس ناشی از طراحی خاص کشنده است ( نقطه مهم این طراحی چرخ ها و سپر هستند ) ، لبه بالایی گلگیر رو به جلو و پایین ادامه یافته است که خطی پویا برای تقویت قوس چرخ ها ایجاد کرده است .

طراحی داخلی نیز همانند طراحی خارجی ولوو FH نمایانگر فلسفه اسکاندیناویایی ولوو است .

 

داخل کابین به علت وجود سان روف و پنجره های بزرگ با روح و روشن است. کارینا بیستروم از طراحان این گروه می گوید : طراحی داخلی صحیح باعث القای فضای بیشتر شده است و این دلیل اصلی تمرکز ما بر روی خطوط و زوایای بدنه خودرو است . ریکارد اورل نیز می افزاید : با نگاهی به داشبرد جلو که از یک ستون تا ستون دیگر گسترده شده تأکید بر وسعت کابین را حس خواهید کرد .

علاوه بر این رنگ داخل نیز کاملاً جدید است و ترکیب رنگ های روشن و تیره ، لطیف و بسیار اسکاندیناویایی در طراحی آن کاملاًٌ مشهود هستند . انتهای رنگ آمیزی داخلی به سمت تیرگی پیش می رود و این تفاوت رنگ ها باعث القای فضای بیشتر می شود .

در این طراحی فرم های چشمگیر و نوآورانه در همه جا دیده می شوند . حس خوشایند این طراحی از مبلمان سوئدی بنت وود ( که از سال ۱۹۳۰ معروف شدند ) که تصوری از صنعت و قدرت است نیز به وجود می آید . این نکته نیز قابل ذکر است که در کابین هیچ قطعه چوبی ای به کار نرفته است .

رانندگی با ولوو FH برای هر راننده با هر وضعیت بدنی بسیار آسان خواهد بود . رانندگان با تغییر زاویه فرمان تا ۴۰ درجه رو به بالا و پایین، باعث عمودی تر قرار گرفتن فرمان و ایجاد راحتی یک کامیون دماغ دار می شود . این امکان با کمک سیستم تعلیق مستقل جلو کسب جایگاه اول را در سطح جهان برای ولوو FH تضمین می کند .

صندلی ها نیز با محدوده جابجایی ۲۴ سانتی متری به جلو و عقب و ۱۰ سانتی متری به بالا و پایین امکان ایجاد فضایی بهتر برای راننده را فراهم می کنند . علاوه بر این طراحان تمام تلاش خود را در از بین بردن جزئیاتی که مزاحم دید راننده هستند ، کرده اند . به عنوان مثال صفحه نمایش ثانویه (SID) در خارج از قسمت پشت آمپر اصلی قرار گرفته و مانعی برای تمرکز دید راننده ایجاد نمی کند .

موقعیت و طراحی کنترل ها نیز باعث می شود راننده بدون تأخیر به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد . امکاناتی نظیر پنل های اطلاعاتی مورد نیاز راننده نیز ارتقاء یافته اند . برای مثال یکی از کاری ترین این سیستم ها، تماس های تلفنی را در زمان هایی که راننده نیاز به تمرکز بالاتری دارد ، محدود می کند و برای جلوگیری از تصادفات بسیار کارآمد است .

از دیگر مزایای کابین FH جدید، آرامش کامل در یک محیط ساکت و آرامش بخش است . طراحان باهوش آن، مکان خواب بزرگ و راحت ، تعبیه فضاهای متنوع و کافی برای قرار دادن وسایل و تجهیزات مورد نیاز ، کمد خشک کن ، سیستم خنک کننده I-ParkCool ، ریموت کنترل راه اندازی کشنده و روشنایی مناسب این محیط را ایجاد کرده اند . در ضمن می توان جای یخچال را به انتخاب خود در قفسه بالای تخت یا زیر تخت انتخاب کرد و از امکان داشتن غذای تازه و نوشیدنی خنک بهره مند شد .

یکی دیگر از مشخصات متمایزکننده ولوو FH آینه های جانبی آن است . آسواک جورج در این باره می گوید : ما می خواستیم آینه ها را باریک تر طراحی کنیم تا زیاد مانع دید نشوند و حالا به جای شیشه و پوشش آن ، تمام آینه ها تغییر کردند . این آینه های باریک مقاومت باد را نیز کاهش داده اند و علیرغم این که از نمونه مورد استفاده در نسل قبلی بلندتر هستند اما می توان با حضور آن ها طراحی ولوو جدید را کاملا آیرودینامیک دانست . جورج می افزاید : اتصال قطعات بدنه ولوو FH محکم تر از سابق است و نتیجه آن این است که باد وارد کابین نمی شود . این ویژگی شگفت آیرودینامیک باعث کاهش مصرف سوخت نیز شده است .

ولوو FH جدید با ۱۰% صرفه جویی در مصرف سوخت موفق به کسب استاندارد یورو ۶ شده است .نقطه عطف این محصول اینجاست که کاهش مصرف سوخت تأثیری در کارایی خودرو نداشته و درست هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید پاسخی بسیار مناسب و به موقع دریافت خواهید کرد و می توانید بدون وقفه تمام مسیر خودرو را با بالاترین حد سرعت برانید و مطمئن باشید پستی ها و بلندی های راه تأثیری در روند سرعت شما نخواهد داشت ، این در حالی است که به ازای هر ۱۴۰۰۰۰ کیلومتر نیز ۴۱۰۰ لیتر صرفه جویی در سوخت را همراه خواهید داشت .

متز فرانزن می گوید : ما همیشه برای صرفه جویی در مصرف سوخت به دنبال حفظ قطره قطره آن بودیم اما این محصول چیزی کاملاً متفاوت است و توانستیم طی یک حرکت سریع ۱۰% مصرف سوخت سالانه را کاهش دهیم . این کاملاً مشهور است که یورو ۶ یعنی اگزوز تمیز و قدرت بالا اما در حقیقت اغلب تولیدکنندگان دنبال راهی برای افزایش کمّی استاندارد مصرف سوخت هستند تا بتوانند قدرت محصولات خود را افزایش دهند . در مقابل این گروه ، دلیل اصلی موفقیت ولوو در این زمینه فعالیت شدید و خلاقیت بالای گروه می باشد که مهمترین آن اختراع سیستم حافظه حرکتی جدیدی به نام I-see برای طی نمودن مسافت های طولانی است .

این سیستم باعث می شود کشنده تپه ها را در حافظه ثبت کند و هنگام رسیدن به آن ها با کمک کروز کنترل و با تعویض اتوماتیک دنده به مصرف بهینه سوخت و صرفه جویی ۵ درصدی دست یابد . این سیستم که قابلیت انجام ۶ مانور متفاوت برای کاهش مصرف سوخت را دارد ، در حال حاضر با استاندارد یورو ۵ موجود می باشد .

علاوه بر I-See ولوو از امکانات دیگری نیز برای کاهش مصرف بهره می برد که یکی از مهمترین آن ها I- Shift نسل دوم، موسوم به I- torque است که از میان ۱۲ دنده اتوماتیک ولوو برای مصرف بهینه دنده مناسب را انتخاب می کند . این جعبه دنده جدید با داشتن دو کلاچ، همانند گیرباکس های دو کلاچه خودروهای سواری مویسوم به DSG عمل می نماید و همیشه دنده مناسب بعدی را در حالت آماده دارد.

سیستم نیروی محرکه جدید موتورهای مختلف و جدید سری D13 نیز در بازه کمتری حداکثر قدرت و گشتاور را که بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه می باشد را ایجاد می کند و این باعث می شود موتور در دورهای بسیار پایین نیز خوب عمل نماید . در این وضعیت اصطکاک کمتری ایجاد می شود و میزان تزریق گازوییل نیز کاهش می یابد و مصرف سوخت نیز تحت کنترل است . این امر باعث افزایش گشتاور تا ۲۸۰۰ نیوتن متر می شود و تقریباً ۴۶۰ اسب بخار نیرو تولید می کند که با توجه به مصرف مقرون به صرفه موتور، موقعیتی بسیار عالی را برای آن ایجاد می کند . از آنجایی که همیشه رانندگی در دور پایین امکان پذیر نیست در این مرحله نقش گیربکس جدید ولوو پر رنگ می شود . این گیربکس دو کلاچه به خودرو کمک می کند که در دورهای پایین بدون از دست دادن گشتاور تولید شده به سرعت بالاتری برسد .

محصولات مشابه این گیربکس در خودروهای اسپرت شهری مورد استفاده هستند و کم کم وارد دنیای خودروهای معمولی تر نیز هم می شوند اما در حیطه خودروهای سنگین ولوو اولین استفاده کننده این تکنولوژی است .

با استفاده از سیستم تعلیق مستقل جلو ولوو (IFS) راننده می تواند با این کشنده جابجایی بارهای سنگین را با آرامش بالا و راحتی رانندگی کاملاً احساس کند . نیکلاس فروژ می گوید : همه محصولات ولوو احساس خوب رانندگی با یک خودرو خوب را ایجاد می کنند اما IFS این حس را یک گام فراتر برده است . این کشنده حتی در پیچ ها هم نوسان کمی دارد و در مسیرهای مستقیم حتی اگر جاده پر از دست انداز باشد ، مانند یک تیر صاف و یکدست حرکت می کند .

برای تسلط در صنعت خودرو باید تکنولوژی ای را که احساس کنترل بر روی فرمان و تماس با جاده را افزایش می دهد، بهبود بخشید . ولوو با استفاده از سیستم چرخ دنده و چرخ دنده جناحی فرمان جدید که هنگام چرخش فرمان بلافاصله پاسخ گو هستند در این زمینه به موفقیت رسیده است .

پیشرفت مهم دیگر این محصول در سیستم تعلیق عقب است که قبلاً شوک حرکتی را از چرخ ها به شاسی منتقل می کرد ولی درحال حاضر زاویه جدید کمک فنر باعث می شود انرژی به بالای تریلر انتقال پیدا کند . مشابه این تنظیمات در نقاط دیگر ولوو FH نیز انجام شده و باعث شده است که حالت ارتجاعی سیستم تعلیق قوی تر باشد و ما پیشرفت ۱۰۰ درصدی ای را در این قسمت شاهد باشیم .

برای آزمایش کنترل پذیری ولوو FH خانم فیث دیکی بدون بندهای محافظ بر روی طنابی که بین ۲ ولوو موازی در حال حرکت، نصب بود حرکت کرد و ثابت کرد که این خودروها دارای توان بالایی در قابلیت کنترل هستند . خانم دیکی در این باره گفت : من بر روی طناب هایی بین قله های ۱۲۰۰ متری نیز راه رفته ام اما این چیز دیگری بود . راننده ها فوق العاده بودند اما صرف نظر از اینکه آنها چطور رانندگی می کردند طناب به هر جهتی که حرکت می کردند می چرخید و با بالا و پایین شدن جاده بالا و پایین می شد . موفقیت این تست بستگی به ۲ خودرو داشت . سیستم تعلیق قوی و کارا در کنار سامانه فرمان و کنترل خودرو، دو عاملی بودند که در حفظ دقت عمل به رانندگان این تست کمک شایانی کردند و سرانجام تست با موفقیت انجام شد .

در زمینه امنیت خودرو پنجره های بزرگ شده ؛ داشبرد با طراحی جدید و آینه های بغل بهبود یافته با افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی دید راننده که خطر برخورد با اجسام را به شدت کاهش داده اند ، در کنار علاوه امکان استفاده از ۴ دوربین پیشرفته برای استفاده در زمان بارگیری ، رانندگی با دنده عقب و پایین رفتن ، می توان اشاره کرد .

در ضمن بدنه FH جدید یکی از مقاوم ترین هاست و در سخت ترین تست های تصادف دنیا ثابت کرده است که با سرعت ۸۰ کیلومتر در برخورد با یک شی ثابت راننده شانس بسیار بالایی برای سالم ماندن دارد . اولف تورگیلسمن ، متخصص تصادفات در مهندسی کابین ولوو ، می گوید : به هیچ وجه امکان آسیب دیدن به وسیله ابزار داخل کابین FH وجود ندارد . در هنگام تصادف حتی قهوه ساز هم در جای خود باقی می ماند !

با نصب حفاظ زیرگیری جلو که مانع زیرگرفتن خودروهای دیگر توسط کشنده می باشد ولوو FH برای نجات جان انسان ها پا را فراتر از مرزهای قانونی گذاشته است . در ضمن FH به عنوان اولین کشنده در سطح جهان با دریچه خروج اضطراری در بالای سقف شناخته می شود و آن سان روفی بزرگ به اندازه ۵۰×۷۰ سانتی متر است که نور و هوای داخل کابین را نیز تأمین می کند .

در کنار همه موارد یاد شده سیستم خدمات عملی ولوو باعث می شود هیچ گاه تنها نباشید . این تکنولوژی جدید و هوشمند به شما کمک می کند در سراسر اروپا به زبان اصلی خودتان کمک مورد نیازتان را دریافت کنید و برای این کار کافیست که دکمه VAS (Volvo action service) را فشار دهید . با فشردن این دکمه تماس راننده با مرکز خدمات عملی ولوو برقرار می شود و راننده به اپراتوری هم زبان خود وصل شده و اپراتور با دریافت اطلاعات شروع به خدمات رسانی به راننده می کند .

نقطه عطف دیگر ولوو FH کمک به بهره وری در زمان است . فناوری جدید نصب شده بر روی این کشنده این امکان را ایجاد می کند که بررسی های اولیه و اساسی بر روی قطعات خودرو توسط راننده انجام شود و قبل از بروز خرابی و مشکل با برطرف کردن آن ، راننده زمان کمتری را از دست بدهد و احتیاج به برنامه ریزی های مداوم برای سرویس خودرو نیز نداشته باشد . فقط کافیست مالک خودرو قرارداد طلایی ولوو را امضا کند و مراقبت از کشنده را به مرکز خدمات این شرکت بسپارد .

و در آخر به علاقمندان این کشنده باید گفت نگران تکنولوژی های آینده نباشید ، ولوو FH با به روزترین تکنولوژی ها و امکان ارتقای آن ها به سطوح بالاتر شما را همیشه به روز نگاه خواهد داشت .

منبع: عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.