ویگینز، برترین دوچرخه‌سوار سال

دوچرخه سوار بریتانیایی تاکنون ۷ مدال در المپیک‌های مختلف به دست آورده است

جام جم آنلاین: مسابقه دوچرخه‌سواری تایم‌تریل المپیک لندن، سنت پیروزی‌های پرشمار و جالب بریتانیایی‌ها را در رقابت‌های این رشته ورزشی در المپیک‌ها و همچنین سایر میدان‌های بزرگ طی سال‌های اخیر استمرار بخشید.

در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که لشکر دوچرخه‌سواری بریتانیا به سرکردگی کریس هوی اسکاتلندی و بردلی ویگینز انگلیسی، برنده هشت مدال در مواد پیست و جاده شد و این امر رکابزنان زن این کشور را هم در بر گرفت و با این که امسال در رقابت مهم و بزرگ دوچرخه‌سواری روی جاده المپیک ۲۰۱۲ بریتانیایی‌ها باوجود در بر داشتن ویگینز، قهرمان پیکارهای توردوفرانس ۲۰۱۲ عنوان اولی را به الکساندر وینوکوروف، دوچرخه‌سوار معروف و پرسابقه ازبکستانی‌ها سپردند، اما در تایم‌تریل، مردان احیا شدند و توسط همین ویگینز طلا را صید کردند.

ویگینز فقط ۱۰ روز پیش از آن در دور فرانسه هم اول شده و به اولین انگلیسی فاتح مهم‌ترین مسابقه دوچرخه‌سواری جهان بدل شده بود. از همین نکته پی می‌بریم تابستان امسال چه دوران ویژه‌ای برای این دوچرخه‌سوار ۳۲ ساله بریتانیایی بوده است. البته طلای تایم‌تریل المپیک امسال چهارمین مدال زرین المپیکی را در عمر ورزشی ویگینز شکل داد، زیرا او در المپیک‌های قبلی نیز به سه طلا دست یافته بود. هر سه عنوان اولی قبلی وی روی مواد پیستی حاصل آمده بود و با کارنامه کنونی و آنچه امسال کسب کرده، می‌توان ویگینز را از عمده‌ترین و موفق‌ترین ورزشکاران بریتانیا طی یکی دو دهه اخیر تلقی کرد.

نکته: در مسابقه‌‌ای که علیرضا حقی تک نماینده ایران در تایم‌تریل انفرادی در بین ۳۷‌ شرکت‌کننده به رتبه سی‌وششمی اکتفا کرد، ویگینز بسیار موفق و مسلط نشان داد و به طلایی رسید که از همان آغاز مسابقه انتظارش را می‌رفت

ناگفته نگذاریم ویگینز سه مدال دیگر را هم در دوچرخه‌سواری المپیک‌ها تصاحب کرده که نقره و برنز هستند و با این اوصاف وی با مجموعه هفت مدال، اینک پرمدال‌ترین ورزشکار بریتانیایی در تاریخ حضورهای طولانی و پرشمار این کشور در المپیک‌هاست. رکورد قبلی در زمینه کسب بیشترین مدال‌های المپیکی شش مورد بود که خود ویگینز و استیون ردگریو، قایقران افسانه‌‌ای این‌کشور به طور مشترک در اختیار داشتند، هر چند از شش‌مدال ردگریو پنج تای آن طلایی بوده است.

در مسابقه‌‌ای که علیرضا حقی، تک نماینده ایران در تایم‌تریل انفرادی در بین ۳۷ شرکت‌کننده به رتبه سی‌وششمی اکتفا کرد، ویگینز بسیار موفق و مسلط نشان داد و به طلایی رسید که از همان آغاز مسابقه انتظارش را می‌رفت. ویگینز بعد از قطعی کردن پیروزی‌اش، دوباره روی زین دوچرخه‌اش نشست و مسیر مسابقه را مجدد دور زد تا با دست تکان دادن برای ورزش‌دوستان بریتانیایی شادی‌اش را با آنها تقسیم کند.

ورزش‌دوستان بریتانیایی نیز در این روز جمع وسیعی را پیرامون این مسابقه به نمایش نهاده بودند و در نزدیکی‌های خط پایان در جنوب غرب لندن می‌شد صدها تماشاگر را دید که کنار خط ایستاده و در انتظار رسیدن قهرمانان محبوب خود هستند و جالب‌تر این که در میان آنان همسر و دو فرزند ویگینز هم مشاهده می‌شدند.

برای این رکابزن پر تداوم بریتانیایی زمان ۵۰ دقیقه و ۳۹ ثانیه و ۵۴ صدم ثانیه برای فتح تایم تریل انفرادی المپیک به ثبت رسید و این ۴۲ ثانیه برتر از زمان حاصله تونی مارتین از آلمان بود که دوم شد. ویگینز که در سایه فتح توامان توردوفرانس و تایم تریل المپیک لندن، عنوان برترین رکابزن امسال جهان را در فاصله کمتر از پنج ماه تا پایان سال میلادی و بدون نیاز به نتایج رقابت‌های باقیمانده از حالا مال خود کرده است،‌‌ می‌گوید: «در تابستان امسال شش هفته استثنایی را تجربه کردم که شروع آن با توردوفرانس بود و پایان آن با پیکارهای المپیک. فکر می‌کنم بالاتر از این امکانپذیر نباشد. این را که در دور فرانسه اول شوید و سپس در المپیک هم به طلای تایم تریل برسید، می‌گویم. حقیقت آن است که من فقط طلا را در المپیک می‌خواستم و اگر نقره و برنز می‌گرفتم، تنها حالت دلجویی را برای یک طلای صید نکرده می‌یافت و این چیزی نبود که من بخواهم.»

Evening Standard / مترجم: وصال روحانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.