وکلای ملت دربارهٔ ضرورت انتخاب به‌هنگام شهردارها توسط شورای شهر چه نظری دارند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، شهرداری مکانی برای فعالیت‌های خدماتی و عمرانی مورد نیاز شهر و شهروندان است لذا از منتخبان شورای شهر انتظار می‌رود برای معطل نماندن شهر و مشکلات شهری در اولین روزهای کاری خود شهردار را انتخاب کنند و در این مورد عمل دکتر روحانی را در معرفی زودهنگام وزرا در روز مراسم تحلیف الگو قرار دهند.

در این رابطه باشگاه خبرنگاران، طی مصاحبه‌هایی با نمایندگان خانه ملت اهمیت این مهم را بررسی کرده است.

 
متن مصاحبه‌ها به شرح نیز است:‌

“منصور حقیقت‌پور” نماینده اردبیل سرعین و نمین در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در مورد تاثیر معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور در روز مراسم تحلیف بر عملکرد دیگر نهاد‌ها گفت: معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور در مراسم تحلیف اقدامی مثبت بود و این مسئله حاکی از امادگی رئیس جمهور برای به حرکت درآوردن چرخه اجرایی کشور است.
 
وی تاکید کرد: قطعا این مسئله می‌تواند به عنوان یک الگوی مثبت در کارکرد دیگر نهاد‌های دولتی تاثیرگذار باشد.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که ایا بهتر نیست شورای شهر نیز در آغاز کار خود شهردار تهران را معرفی کند، اظهار داشت: این مسئله می‌تواند از سوی اعضای شورای شهر برای معرفی شهردار مورد توجه قرار گیرد.
 
حقیقت‌پور در پایان خاطرنشان کرد: باید منتظر آغاز به کار شورای شهر باشیم و امیدواریم که در روزهای آغازین فعالیت این مسئله را بررسی و شهردار را معرفی و ساکنین پایتخت را خوشحال کنند.

شورای شهر نسبت به معرفی شهردار در روزهای آغازین فعالیت اقدام کند/شهر معطل نماند

“محمد‌حسن آصفری” نماینده اراک و کمیجان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اقدام بسیار مثبت رئیس جمهور در مورد معرفی وزرا در روز تحلیف و معطل نشدن وزارت‌خانه‌ها، بر لزوم الگو قرار دادن این امر توسط سایر نهادها تاکید کرد: با توجه به این که امروز بر مبحث حل مشکلات مردم تاکید می‌شود بهتر است شورای شهر نیز قبل از آغاز کار یعنی ۱۳ مرداد رایزنی خود را برای انتخاب شهردار به عمل آورده باشد.   
 
وی ادامه داد: طبق قانون شورای شهر می‌تواند از بین کارمندان خود فردی را به عنوان سرپرست به مدت سه ماه انتخاب کند اما بهتر است این مهلت را حفظ کرده و رایزنی‌های خود را قبل از آغاز زمان فعالیت خود انجام دهد و نسبت به معرفی شهردار در روزهای اول آغاز کار اقدام کند.   
 
آصفری در ادامه تصریح کرد: بیشتر مراجعات مردم امروز مربوط به امور شهرداری است و هر چه سریعتر شهردار مشخص است روند رسیدگی به امور مردم در شهرداری تسریع می‌شود.
 
نماینده اراک در مجلس اظهار داشت: از شورای شهر توقع داریم در انتخاب شهردار نگاه حزبی و جناحی نداشته باشد زیرا شهرداری مکان فعالیت حزبی و سیاسی نیست.   
 
وی در ادامه بیان کرد: شهرداری مکانی برای فعالیت خدماتی و عمرانی است و این وظیفه در آیین نامه‌ها و هم‌چنین قانون برای شهردار درج شده و اگر به آن‌ها دقت کنیم هیچ کدام رنگ و لعاب سیاسی ندارند.   
 
آصفری در پایان خاطرنشان کرد: نباید با دید اصلاح طلبی و یا اصولگرایی به انتخاب شهردار قدم برداشت باید بر انتخاب گزینه بهتر نگاه تخصصی، تعهدی، کارآمدی، مردم داری و قانون مداری را مد نظر قرار داد.

انتخاب شهردار در اولین روزهای کاری شورای شهر، ریل‌گذاری خدمات را سرعت می‌بخشد

“محسن صرامی‌فروشان” نماینده مردم خمینی‌شهر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ معرفی شهردار از سوی شورای‌ شهر در آغازین روزهای فعالیت‌شان گفت: اگر اعضای شورای شهر معتقد به مدیریت زمان باشند، می‌بایست در فرصت دو ماهه‌ای که تا آغاز  به کار شورای شهر چهارم داشتند، رایزنی‌های خود را برای انتخاب شهردار انجام داده تا در آغازین روزهای فعالیت خود  اقدام به انتخاب شهردار کنند.
 
وی در ادامه افزود: اگر اعضای شورای شهر معتقد باشند مدیریت زمان بیشتر از مدیریت منابع مالی برای رفع مشکلات مردم کارساز است، مطمئنا از فرصت استفاده خواهند کرد و در روز اول استارت خوردن شوراها، شهردار موردنظر را معرفی می‌کنند.  
 
نماینده مردم خمینی‌شهر با بیان این که انتخاب شهردار در اولین روز کاری شورای‌شهر چهارم، ساز و کارهای حرکت و ریل‌گذاری و همچنین قوت و قدرت در  شورا‌ها را بیشتر خواهد کرد تاکید کرد: از اعضای شورای شهر انتظار داریم در انتخاب شهردار نگاه فراحزبی و فراجناحی داشته باشند چرا که فعالیت شهرداری فعالیت حزبی و سیاسی نبوده و فعالیت خدماتی است.

وی با بیان اینکه اعضای شورا در یک فضای سیاسی نمی‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند، گفت: نتیجه سیاسی‌شدن فضای شورا، انتخاب یک گزینه نامطلوب برای شهرداری‌ها است.

صرامی فروشان در پایان با بیان این که سرآمد تمام جریانات سیاسی در استان‌ها، فرماندار شهر، امام جمعه شهر و نماینده آن شهر است گفت: بهترین شهردار، شهرداری است که بتواند با این سه رکن اصلی شهر تعامل سازنده‌ای داشته باشد چرا که کارهای قاطبه مردم به این سه رکن بستگی دارد و مطمئنا تعامل هر چه قوی‌تر با این سه رکن منجر به خروج مفیدتری از شورای شهر خواهد شد.

انتخاب شهردار در اولین جلسه شورای شهر نشان دهنده پافشاری در حل مشکلات شهری است

“سید حسین نقوی حسینی” نماینده مردم ورامین در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ معرفی شهردار از سوی شورای شهر اظهار داشت: اگر شورای شهر در اولین جلسات رسمی خود اقدام به معرفی شهردار کند، فعالیت‌های شهرداری با سرعت و قدرت بیشتری انجام خواهد شد.
 
وی در ادامه افزود: انتخاب شهردار در اولین جلسه شورای شهر بیانگر مصمم بودن این شورا در انجام امور مردم و حل مشکلات شهری بوده و آن‌ها با این اقدامشان نشان خواهند داد که بدون معطلی خواستار حل مشکلات مردم می باشند.   
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان با اشاره به تفاوت انتخاب شهردار از سوی شورای شهر و انتخاب کابینه دولت، خاطر نشان کرد: معرفی وزرا از سوی رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف ابتکار عملی از سوی وی بود که بهتر است الگوی شورای شهر باشد.

انتخاب شهردار در آغازین روزهای فعالیت شورای‌شهر، حاشیه‌سازی‌ها و سفارشات بی‌مورد را کنار می‌زند

“حسین گروسی” نماینده مردم شهریار، ملارد و شهرقدس در  گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با تاکید بر انتخاب هر چه سریعتر شهردار از سوی اعضای شورای شهر چهارم گفت: هر چه مدیریت زمان بیشتر باشد کارها نیز سریعتر و با قوت پیش می‌رود.
 
وی در ادامه با بیان این که انتخاب شهردار در روزهای آغازین فعالیت شورای شهر مانع از حاشیه‌سازی‌ها و سفارشات بی‌مورد خواهد شد، گفت: اعضای شورای شهر باید با بررسی کارنامه متقاضیان تصدی شهرداری‌ها و برنامه‌های آینده آنها، خط‌کشی‌های سیاسی در انتخاب شهرداران را کنار زده و  تنها بر اساس شایسته‌سالاری و توانمندی، شهردار با کفایت را انتخاب کنند.
 
نماینده مردم ملارد و شهر قدس در خاتمه اظهار داشت: فعالیت شهرداری یک فعالیت خدماتی و عمرانی است لذا اعضای شورای شهر نباید نگاه سیاسی به آن داشته باشند.

منش دکتر روحانی چراغ راه شورای شهر برای انتخاب شهردار باشد/ شورای شهر، شهردار آب دیده معرفی کند

“کمال‌الدین پیرموذن” نماینده مردم اردبیل، سرعین و نمین و نیر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ معرفی شهردار از سوی شورای شهر، اظهار داشت: یکی از عوامل توسعه، مدیریت وقت است و زمانی که دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی کابینه‌شان را معرفی کردند این مهم محقق شد.
 
وی در ادامه افزود: این اقدام رئیس‌جمهور حرکتی خردمندانه، عقلایی و با کیاست است و امیدوارم که این منش دکتر روحانی ملاک عمل شورای شهر قرار گرفته و آن‌ها نیز در اولین جلسه شورای شهر ،شهرداری با کفایت و آب دیده انتخاب کنند.   
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم شورای شهر بدون بها دادن به مبانی فکری خود، قوی‌ترین، مجرب‌ترین و با کفایت‌ترین شهردار را انتخاب کنند، تا روند توسعه و رشد فعالیت‌های شهرداری فزاینده و روبه رشد باشد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.