ویراستی تازه از «من گورکن‌ها را صدا می‌زنم» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، چاپ دوم کتاب «من گورکن‌ها را صدا می‌زنم» با تغییرات تازه و افزودن مطالبی درباره بنیانگذار مکتب شعری دادا و برخی دیگر از شاعران سورئالیست منتشر شد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۶ منتشر شده بود.

در ویراست تازه این کتاب که ۵۰ صفحه از چاپ نخست بیشتر است، علاوه بر زندگی و شعر شاعران سورئالیست مانند پل الوار، لویی آراگون و روبر دسنوس – که در چاپ اول هم بود – زندگی و شعر بنیانگذار مکتب دادا «تریستان تزارا» و دو شاعر دیگر مکتب سوررئالیسم «فیلیپ سوپو» و «بنژامین پره» هم آمده است.

جنبش ادبی دادا در بستر جنگ‌های جهانى زاده شد؛ گروهى از جوانان که بعد از فارغ‌التحصیلى عازم جنگ شده بودند، تحت تاثیر شدید کشتارها و ویرانگرى ناشی از آن عصیان کردند و اساساً به ثبات و دوام هیچ امرى امید نداشتند. تعدادی از آنها که علایق ادبی داشتند، بعدها مکتبی ادبی دادا را ایجاد کردند.

اشعاری که از تزارا و آندره برتون و بنژامین پره در این کتاب آمده است، پیش‌تر منتشر نشده است.

گردآوری و ترجمه شعرهایی که از پل الوار، لویى آراگون، آندره برتون، روبر دسنوس، تریستان تزارا، فیلیپ سوپو و بنژامین پره در این کتاب آمده است، توسط احسان لامع و ویراستاری اشعار هم توسط بهرنگ خان بابایی و جواد فرید انجام شده است.

کتاب ۱۶۶ صفحه‌ای با بهای ۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات نگاه راهی بازار شده و در نمایشگاه کتاب تهران هم عرضه می‌شود.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.