ویژه برنامه‌های بزرگداشت روز سعدی اعلام شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد که امسال با توجه به همزمانی روز بزرگداشت سعدی و ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های بزرگداشت این شاعر و ادیب با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزه‌های سعدی برگزار می‌شود.

ویژه برنامه‌های بزرگداشت روز سعدی اعلام شد

به گزارش ممتاز نیوز، حمیدرضا قانعی دوشنبه ۲۹ فروردین در نشست ستاد بزرگداشت سعدی شیرازی که با حضور مسئولان دستگاه‌های فرهنگی استان فارس برگزار شد، ضمن یاداوری اینکه سعدی زبان فارسی را به اوج اعتبار رسانده است، گفت: سعدی نه تنها برای ایرانیان مسلمانان، که برای انسانیت زبانی از سر معرفت و شعور دارد و عطر آن در بوستان و گلستان او به جان جان خواهد رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به همزمان شدن هفته بزرگداشت سعدی شیرازی با دهه پایانی ماه مبارک رمضان و شب‌های سراسر نور قدر، رویدادهای امسال این هفته را با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزه‌های سعدی دانست و افزود: در همین راستا همه برنامه ها در دو بخش اجرایی و علمی برگزار می‌شوند.

دبیر شوای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: فعالیت های متعددی در این چند روز برنامه ریزی و اجرا خواهد شد، از محفل سعدی و قرآن در شب یکم اردیبهشت ماه و هم آوایی کلام عالمان و ادیبان سرزمینمان تا شب عید فطر که برنامه های اصلی شب یادروز در شب عید فطر که تا یازدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

قانعی خاطر نشان کرد: از برنامه های تعیین شده در ستاد بزرگداشت سعدی می توان به اجرای موسیقی خیابانی، اجرای نمایش خیابانی، برگزاری جشنواره تایپوگرافی اشعار سعدی برای تبلیغات شهری شیراز، برگزاری پویش های سعدی خوانی با انجمن های ادبی و همچنین باشگاه های کتابخوانی کودکان ونوجوانان فارس و نمایشگاه آثار هنری در سطح استان خواهد بود.

مدیر مرکز سعدی شناسی نیز ضمن یاداوری اینکه امسال بیست و پنجمین یادروز سعدی برگزار می‌شود، گفت: ربع قرن از آغاز برپایی این رخداد مبارک گذشته و ما همچنان، مشتاقانه خوشه چین خوان معرفت، اخلاق و انسانیت او هستیم.

کوروش کمالی سروستانی با یادآوری اینکه امسال یادروز سعدی مصادف با ماه ضیافت الهی است، گفت: رمضان ماهی‌ست که سعدی نیز در آثارش، معرفت شناسانه و انسان دوستانه از لون «جهد کردن برای نجات غریق نه به دربردن گلیم خویش از موج» بدان پرداخته؛ قداست و اهمیت این ماه برای سعدی چنان است که در مباحث اعتقادی که رکن اصلی شریعت است و سعدی هم بسیار بدان‌ها پایبند بوده و با هر دو رویکرد اعتقادی و انتقادی با این موضوع روبه رو می شود و تاکید و توصیه می‌کند که اندرون از طعام خالی دار، تا در او نور معرفت بینی.

کمالی گفت: ما نیز این توأمانی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر را با ایام یادروز سعدی به فال نیک و سیلان رحمت و مغفرت خداوندگاری گرفته، از این منظر به معرفی و شناخت دیدگاه های شیخ خداجوی و خدادوست می‌پردازیم.

مدیر مرکز سعدی شناسی افزود: همزمان با اول اردیبهشت ماه، در آرامگاه سعدی بر خوان «سعدی و قرآن» خواهیم نشست و دکتر سید محمدمهدی جعفری و دکتر سعید رحیمیان، «تاثیر قرآن بر آثار سعدی» را جستجو خواهند کرد و نگاه سعدی را به آموزه‌های قرآنی برخواهند شناخت.

وی افزود: در روزهای اول تا یازدهم اردیبهشت‌ماه نیز، استادان دیگر، همچون دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، عبدالعلی دستغیب، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر اصغر دادبه، دکتر راجندر کمار از دانشگاه دهلی، دکتر ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا، دکتر محمدرضا امینی، دکتر عبدالرضا مدرس زاده، سید علی میر فتاح، دکتر سید حسین محمودی، کاوه بهبهانی، دکتر محمد رضا خالصی، نایب شیرازی و دکتر فرح نیازکار پیرامون موضوع‌های مختلف در زندگی و آثار سعدی سخنرانی خواهند کرد.

وی هم‌چنین گفت: در هشتم اردیبهشت ماه نیز، با حضور استادان خوشنویسی ایران، همچون یدالله کابلی و محمد حیدری سومین نمایشگاه «محفل انس» به سرپرستی استاد معین‌خواه گشایش خواهد یافت.

کمالی سروستانی همچنین خاطرنشان کرد که گلباران آرامگاه سعدی، گلستان خوانی، غزل‌خوانی و انتشار بیست و هشتمین دفتر سعدی شناسی را از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی خواهد بود.

مراسم یادروز سعدی، همزمان با شیراز در دیگر شهرهای ایران و جهان برگزار خواهد شد. برنامه‌های این ایام با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.