ویژگی‌های “امیرعبداللهیان ” از نگاه فواد ایزدی

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: معتقدم با هم‌‎افزایی که با حضور امیرعبداللهیان در وزارت خارجه بین این دستگاه و نهادهای دیگر موثر در این حوزه ایجاد می شود در نهایت به ارتقاء سیاست خارجی کشور کمک خواهد شد.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره معرفی حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت امور خارجه گفت: با توجه به چالش هایی که کشور دارد، صلاح نبود فردی از خارج وزارت امور خارجه معرفی شود و این مساله یک نکته مثبت درباره آقای امیرعبداللهیان است.

وی با بیان این که در رابطه با تقابلی که در کشور ذیل “میدان” و “دیپلماسی” مطرح می شد و مشکلاتی را ایجاد کرده بود گفت: ایشان معتقد به هم افزایی است و تقابلی بین این دو نمی بیند و ساختار سیاست خارجی کشور هم به این شکل است که به غیر از وزارت امور خارجه نهادهای دیگری هم در این رابطه مسئولیت دارند و اگر وزیری احساس تقابل با نهادهای دیگر کند قطعا به نفع سیاست خارجی کشور نیست.

این کارشناس مسایل بین الملل همسویی حسین امیرعبداللهیان با نظرات رییس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی را از دیگر نکات دارای اهمیت انتخاب وی در این جایگاه برشمرد و افزود: از مهم ترین نظرات رییس جمهور کار با همسایگان است و اتفاقا حوزه تخصصی اقای امیرعبداللهیان هم منطقه است. اگر رییس جمهور بخواهد کار با همسایگان را در دستور کار خود به طور ویژه قرار دهد طبیعی است که وزیر امور خارجه اش باید در این حوزه صاحب تجربه و نفوذ باشد.

ایزدی اعتقاد به اصول قانون اساسی در حوزه سیاست خارجی را از دیگر ویژگی های امیرعبداللهیان دانست و گفت: امید است که در برخی از حوزه ها مثل دیپلماسی اقتصادی و به ویژه دیپلماسی عمومی که ایران در این حوزه مزیت نسبی خوبی دارد و الهام بخش است کارهای خوبی در دوره ایشان انجام شود. هم چنین در رابطه با کادر وزارت خارجه و ساختار این وزارت خانه نیاز به ترمیم داریم. تخصص محوری باید در دستور باشد، افرادی که با انقلاب وارد این وزارت خانه شدند سن بازنشستگی را رد کردند و نیاز داریم تا نیروهای توانمند در حوزه های مختلف مطالعاتی که به اصول سیاست خارجی باور داشته باشند و توانمندی های مختلف از جمله آشنایی به زبان های خارجی را دارند به کار گرفته شوند.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: ویژگی امیرعبداللهیان این است که فردی متواضع است و در داخل کشور، وزارت خارجه و محیط های دیگر احترام زیادی برای او قائل هستند. در سطح منطقه فردی شناخته شده است و حتی در سطح بین الملل دیدم که برخی از مقامات آمریکایی هم در مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و عراق مشارکت داشتند گفتند که سابقه کار با او را داریم. در هر حال معتقدم بین گزینه های مطرح او گزینه اصلح بود و به نظرم هم افزایی که بین وزارت خارجه و نهادهای دیگر ایجاد می شود در نهایت به ارتقاء سیاست خارجی کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.