یارانه‌ها باعث افزایش نقدینگی و عدم تأمین رفاه عمومی جامعه شده است

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان گفت: یارانه ها بخشی از جریانی است که باعث افزایش نقدینگی و عدم تأمین رفاه عمومی در جامعه شده است.

هاشم داداشپور عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به تورم و گرانی اخیر و نقش و تأثیر دولت در این خصوص، اظهار داشت: در بحث اقتصادی ۲ عامل در کنار هم قرار می گیرد، یک عامل شرایط محیطی حاکم بر اقتصاد کشور و عامل تأثیرگذار بعدی مدیریت اقتصادی به دست نهادهای دولتی است.

وی افزود: بخشی از تورم و گرانی های اخیر به شرایط محیطی حاکم بر اقتصاد کشور یعنی تحریم‌ها برمی گردد و بخش دیگر متوجه مدیریت دولت است.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان گفت: افزایش نقدینگی سبب سرگردانی پول می شود، در یک سال گذشته به جای اینکه نقدینگی به سمت کارهای مولد در سطح جامعه برود و شورای بورس کشور منابع مالی را به سمت خود جذب کند به سمت کارهای واسطه ای در حرکت بوده است.

داداش پور خاطرنشان کرد: کارهای واسطه‌إی به شدت فضای اقتصادی جامعه را متلاطم می کند، از جمله خدمات واسطه ای سکه و ارز است و در حوزه دارایی و سرمایه ای مسکن را می توان نام برد.

وی اظهار داشت: عامل دیگری که می توان در به وجود آمدن تورم به آن اشاره کرد، فضای روانی اقتصادی کشور است که باعث می شود آرامش اقتصادی از جامعه رخت بندد و یک نوع انتظار تورمی در میان جامعه و مردم ایجاد شود.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان تصریح کرد: بخشی از این فضای روانی در درون دولت وجود دارد که به کسانی که در حوزه اقتصادی فعال هستند خط می دهند و بخش دیگر از این فضا در دست افراد تاجر فاسد است که از فضای موجود سوء استفاده می کنند تا حداکثر سود را برای خود بوجود بیاورند.

داداش پور گفت: دولت هنوز خود را باور ندارد که می تواند در شرایط جدید با تشکیل ستاد ویژه مبارزه با تورم تصمیمات جدید اتخاذ کند.

وی اظهار داشت: دولت باید سیاست های پولی کشور را ملازم با سیاست های مالی کند تا همگرایی این ۲ سیاست باعث کاهش نقدینگی شود.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان خاطرنشان کرد: دولت باید امید به آینده را در میان سرمایه گذاران بارور کند تا افراد به جای سرمایه گذاری در فعالیت های کوتاه مدت به سمت فعالیت های بلند مدت تشویق شوند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان خاطر نشان کرد: دولت می بایست سیاستی را در جهت کاهش نقدینگی اتخاذ کند، متأسفانه یارانه ها بخشی از جریاناتی است که موجب افزایش نقدینگی می شود بدون آنکه رفاه عمومی در جامعه را تأمین کند دولت منابع یارانه ای را طوری تنظیم کند که به افزایش نقدینگی منجر نشود و رفاه مردم را مورد توجه قرار دهد.
“انتهای پیام”/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.