یارانه های اختصاص یافته به فعالیت های مربوط به دیابت محقق نشده است

رییس کنگره بین المللی روز جهانی دیابت که ۲۳ آبان در بیمارستان فوق تخصصی ۵۰۲ ارتش برگزار خواهد شد، در نشست خبری: یارانه های اختصاص یافته به فعالیت های مربوط به دیابت محقق نشده است.

به گزارش هفت سیب، دکتر شکور امیدی رییس کنگره بین المللی روز جهانی دیابت در نشست خبری این کنگره افزود: این کنگره ۲۳ آبان در بیمارستان فوق تخصصی ۵۰۲ ارتش برگزار خواهد شد. هدف ما فقط ارایه مباحث علمی نیست بلکه خدمات این انجمن را به جهان مخابره خواهیم کرد. بیش از ۱۰۰ شرکت در نمایشگاه این کنگره شرکت دارند که محصولات آنها مخصوص بیماران دیابتی بوده و از شیرین کننده های گیاهی استفاده کرده اند.

وی عنوان کرد: انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور نزدیک به ۱۵ سال است که فعالیت داشته و ۳ میلیون و ششصد نفر از بیماران دیابتی عضو این انجمن هستند..حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه در معرض ابتلا به دیابت هستند که ۲۳ درصد در یزد و ۱۶ درصد نیز در قزوین هستند

وی گفت : عامل اصلی دیابت استرس و تنش است که با این وجود این رقم بالاتر رفته و به ۱۵ درصد در کشورمان می رسد. طبق آخرین آمار ۷۰ درصد از افراد جامعه از بیماری خود آگاه نبوده بنابراین این آمار ممکن است به ۱۵ درصد نیز برسد.

امیدی تصریح کرد: انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور اولین وظیفه اش شناسایی بیماران است، شعار این انجمن این است که با یک آزمایش ساده قند خون می توان از سلامت خود مطمئن شد. افرادی که قند خون ناشتای آنها از ۱۲۶ بالاتر باشد فرد دیابتی است .

رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی اظهار کرد: ارایه دستگاه تست قند خون رایگان از اقدامات این انجمن است ، یکی دیگر از این اقدامات پلاک دار کردن بیماران دیابتی است، هم اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از بیماران دیابتی پلاک دار شده اند. بیماری که تصادف می کند به محض ورود وی به بیمارستان سرم قندی تزریق می شود و اگر فرد مبتلا به دیابت باشد، به محض تزریق سرم قندی به کما خواهد رفت. با پلاک دار کردن بیماران فرد از مرگ حتمی نجات خواهد یافت. در یکی از پروژه ها قصد داریم که ازجنس سنگهای درمانی به عنوان پلاک استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۸۶ بودجه ای در مجلس پیشنهاد دادیم که ۱۰ درصد از یارانه نوشابه های قندی به بیماران دیابتی اختصاص داده شود ولی هنوز محقق نشده است.

امیدی افزود: قصد داریم ESO سلامت را برای شرکت ها تعریف کنیم که این با آرم انجمن به شرکت ها داده می شود.

دکتر سید محمد خراسانی رییس بیمارستان فوق تخصصی ۵۰۲ ارتش افزود: بر اساس آمار ۱۸۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت هستند که در ایران ۴ میلیون نفر آمار دیابتی شناسنامه دار داریم . دیابت نوع یک ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران را شامل می شود که ژنتیکی بوده و در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود. دیابت نوع ۲ نیز ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران را شامل شده و در افراد بزرگسالان مشاهده می شود . حدود ۲ تا ۱۴ درصد از زنان باردار نیز به دیابت بارداری مبتلا می شوند که پس از زایمان بهبود می یابند.

خراسانی با بیان اینکه کم هزینه ترین و بهترین کار در زمینه دیابت اطلاع رسانی است گفت: ۵ درصد مردم جامعه به دیابت مبتلا بوده و ۵ درصد نیز در معرض ابتلا به دیابت هستند که در حدود ۷ میلیون نفر از افراد جامعه را شامل می شود.

وی اظهار کرد: درمان دیابت فردی نبوده بلکه تیمی است و این تیم شامل متخصص غدد، پزشک عمومی ،متخصص تغذیه و مددکار اجتماعی و خود بیمار است. آگاهی بیماران از بیماریشان تاثیر بسیار زیادی در کنترل دیابت دارد.

به دلیل جو سنتی حاکم بر فضای درمانی کشور بسیاری از پزشکان درمقابل روش‌های درمانی جدید در دیابت مقاومت نشان می‌دهند به عنوان مثال برخی از پزشکان در تجویز و استفاده از لیزر درمانی در درمان زخم پای دیابتی مقاومت نشان می دهند.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.