یانی و دو تار نواز رادیو هفت

جام جم آنلاین: هر قدر درگذشت استاد بزرگ موسیقی ایران یعنی حسن کسایی در سکوت خبری نسبی گذشت؛ برای بزرگداشت او و مراسم یادبودش در ۴۰ روز گذشته انصافا سنگ تمام گذاشته شد.

آخر هفته گذشته هم یعنی روز پنجشنبه مراسم بزرگداشتی برای مرحوم کسایی در اصفهان برگزار شد، آن هم در سالن و مجموعه‌ای که به نام استاد فرشچیان نامگذاری شده است.

در این مراسم، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از پایتخت، مهمان هنرمندان نصف جهان شده بود.

همایون خرم، پرویز شیخ طادی، جهانگیر بهشتی، ملک مسعودی، جهانبخش سلطانی، زاون قوکاسیان، حسن اکلیلی، هوشنگ جزی‌زاده، جلیل جوکار و… هم به نمایندگی از هفت هنر در این مراسم حضور داشتند و ظاهرا قول و قرارهایی هم گذاشته شده است مبنی بر این‌که مجموعه‌ای هنری در اصفهان به نام این استاد بزرگ ساخته و نامگذاری شود.

آقای وزیر هم در این مراسم خواستار معرفی و شناساندن هنرمندان بزرگ اصفهان به جامعه شده و از بزرگانی چون علامه مجلسی، میرداماد، شیخ بهایی، هاتف اصفهانی، عبدالحسین سپنتا و تاج اصفهانی به عنوان نمونه نام برده و البته بر شناسایی هنرمندان محلی تاکید کرده است.

به‌نظر می‌رسد این پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در شهرهای مختلف کشور در اولویت فرهنگی قرار گیرد، چراکه بسیاری از سرآمدان هنرهای فاخر و اصیل ایرانی و اسلامی این روزها در نقاط دورافتاده کشورمان در انزوا و سکوت رسانه‌ای و بی هیچ مزد و منتی به کار خود ادامه می‌دهند که معرفی آنها انصافا حداقل کاری است که می‌توان انجام داد.

به عنوان مثال همین استاد حسن کسایی را لااقل بسیاری به نام می‌شناختند و می‌شناسند، اما هنرمندان موسیقی محلی ایران اغلب ناشناخته مانده‌اند و در سکوت با دنیای ما خداحافظی می‌کنند و بعد از مرگشان شاید یک خبر کوتاه اعلام می‌شود که محمد سرور رجایی هنرمند برجسته موسیقی مقامی درگذشت و مساله به همین جا ختم می‌شود.

حالا در نظر بگیرید بیشتر مردم ما آثار «یانی» را که موسیقی کلاسیک یونان را اجرا می‌کند، دوست دارند و می‌شناسند اما بسیاری از همین مردم موسیقی مقامی خودمان را بندرت می‌شناسند و با بزرگان آن کمتر آشنا هستند.

تجربه نشان داده است اگر این هنرمندان همراه با هنر اصیل‌شان به مردم معرفی شوند، مردم خوش ذوق کشورمان هم از آثار آنها استقبال می‌کنند.

نمونه‌اش هم حضور یک دوتارنواز در برنامه رادیو هفت است که مردم از حضورش استقبال خوبی کردند و مدام از دست‌اندرکاران این برنامه تقاضای حضور مجدد او را در برنامه دارند.

زینب مرتضایی‌فرد -‌ گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.