“یخ بزرگ” روابط ایران و آمریکا با “شمعی کوچک” آب نخواهد شد

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: بیش از ۳۰ سال است که بین ایران و آمریکا یخی به قطر بسیار ایجاد شده است و قطعا با این شمع کوچکی که با حرکت اخیر ایجاد شده، نباید انتظار داشت به زودی آن یخ بزرگ آب شود.

“مصطفی قوام” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مواضع اخیر کشورهای غربی در قبال دیپلماسی دولت تدبیر و امید گفت: در زمان دولت نهم بهانه بعضی از  گروه‌های داخلی و همچنین کشورهای مذاکره کننده با ایران این بود که برخورد طرف ایرانی تند و مواضع آن انعطاف‌ناپذیر است.
 
وی با بیان اینکه غربی‌ها همواره انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه می‌گرفتند، ادامه داد: دولت دکتر روحانی ابتکاری تازه به خرج داد و از موضع اقتدار و عزت ولی با لحنی آرام و نرمش لازم و انعطافی که به اصول نظام لطمه نمی‌زند، با آن‌ها مواجه شد.
 
این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: مواضع دولت یازدهم همان مواضع مقام معظم رهبری و دولت‌های پیشین اما با ادبیاتی متفاوت بود، چرا که ما کماکان بر اصول خود پافشاری کرده و به دنیا اعلام کردیم که داشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای حق طبیعی ما بوده و تحریم‌ها ظالمانه است.
 
قوام اظهار داشت: در یک کلام، ما مواضع خود را با ادبیاتی دیگر و با لبخند بیان کردیم، اما از اصول عدول نکرده، بلکه مقتدرانه بر آن پافشاری کردیم.
 
وی دربارهٔ پاسخ دولت آمریکا به مواضع دیپلماتیک ایران افزود: یکی از آثار مواضع جمهوری اسلامی ایران این بود که توپ در زمین طرف مقابل افتاد و آن‌ها بودند که در مقابل مردم جهان و سازمان‌های بین‌المللی می‌بایست جوابی منطقی و قابل قبول می‌دادند.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: متاسفانه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تحت فشار لابی صهیونیستی و اول‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی، پس از مواضع منطقی‌اش در سازمان ملل، مواضع سخیفی اتخاذ کرده و با لحنی توهین‌آمیز با ملت ایران سخن گفت.
 
قوام با تاکید بر اینکه سفر اخیر دولت به نیویورک دستاوردهای خوبی برای کشورمان به همراه داشت، ادامه داد: حتی گفتگوی تلفنی دکتر روحانی و اوباما به درخواست طرف آمریکایی نیز از موضع عزت و اقتدار ملی بود و حال باید منتظر باشیم و ببینیم طرف مقابل در برابر این نوع برخورد مودبانه ما که اصول بین‌المللی در آن رعایت شده، چه عکس‌العملی نشان خواهد داد.
 
وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال است که بین ایران و آمریکا یخی به قطر بسیار ایجاد شده است و قطعا با این شمع کوچکی که با حرکت اخیر ایجاد شده، نباید انتظار داشت به زودی آن یخ بزرگ آب شود.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر‌نشان کرد: ما باید هوشیار بوده و طرف خود را به خوبی بشناسیم و بسته به نوع حرکت آن‌ها عکس‌العمل متناسب را در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.