یک‌بام و دوهوای وزارت نفت مصر در رابطه با ایران

203.bmp

سخنان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکره نفتی با مصر با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در فاصله کوتاهی پس از آن‌که رستم قاسمی از مذاکره برای فروش نفت ایران به مصر خبر داد، رسانه‌های مطرح بین‌المللی از جمله بلومبرگ، رویترز، وال استریت ژورنال و … به انعکاس گسترده این خبر پرداختند.

درحالی که همکاری نفتی مصر با دومین عضو موثر اوپک و منبع قابل اطمینان عرضه نفت می‌توانست برای این کشور هم در بازار نفت اعتباری بین‌المللی داشته باشد اما وزیر نفت مصر در اظهاراتی عجولانه مذاکره نفتی با ایران را رد کرده است!

با وجودی که برای نخستین بار این مقامات مصری بودند که موضوع افزایش مبادلات اقتصادی و همکاری نفتی با ایران را مطرح کردند، اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر نفت مصر موضوع مذاکرات دوجانبه برای واردات نفت از ایران را تکذیب کرده است.

اسامه کمال به رویترز گفت: “تمام آن‌چه درباره برگزاری مذاکرات برای واردات نفت ایران توسط مصر منتشر شده عاری از واقعیت است.” وی همچنین مدعی شد: “من می‌توانم تایید کنم که وزارت نفت مصر تاکنون وارد این‌گونه مذاکرات نشده است و تمام آنچه در این زمینه گفته شده کاملا غیرحقیقی است.”

درحالی که روابط سیاسی ایران و مصر تا پیش از انقلاب اخیر مصر شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کرد، از زمان سقوط حسنی مبارک نشانه‌هایی از گرم‌تر شدن روابط دیده شده که از جمله سفر محمد مرسی، رییس‌جمهور مصر نخستین دیدار مقام ارشد مصر از ایران در ۳۰ سال گذشته را رقم زد.

اظهارات اخیر وزیر نفت مصر درباره مذاکرات نفتی با ایران درحالی مطرح می‌شود که این عضو دولت مصر پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه دولتی الاهرام این کشور با اشاره به این‌که سفر رییس جمهور مرسی به ایران “درهای روابط اقتصادی را بین دو کشور می‌گشاید” گفته بود قاهره مخالفتی با واردات نفت از ایران و فراوری آن در پالایشگاه‌های مصر ندارد.

به گزارش ایسنا، طبیعی است که برای ایران عدم برقراری روابط نفتی با کشوری که در چند دهه اخیر مشتری نفت ایران نبوده اتفاق چندان مهمی نیست، ولی مصر که تولید نفت چندانی نداشته و حتی عضو اوپک هم نیست قطعا به روابط استراتژیک با اعضای موثر بازار جهانی نفت نیاز خواهد داشت.

معلوم نیست که این مقام مصری به چه دلیل و تحت چه فشارهایی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و کشورش را از همکاری اقتصادی با ایران محروم کرده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.