یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل مبتلا می باشند

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

فوق تخصص عفونی اطفال گفت : یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل مبتلا می باشند که به عنوان یک بیماری مرموز در همه جای دنیا دیده می شود.

به گزارش تفسیری خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر علی اکبر رهبری منش فوق تخصص عفونی اطفال در حاشیه همایش انجمن عفونی کودکان ایران با بیان اینکه سل بیماری مرموزی است که در همه جای دنیا وجوددارد گفت : این بیماری چهره های بالینی بسیار متفاوتی دارد که ممکن است اعضای بسیاری را درگیر نماید .
 
وی با اشاره به اینکه بیماری سل بیشتر ریه را تهدید می کند اظهار نمود : ۸۰درصد بیماری سل ، سل ریوی و ۲۰درصد خارج از ریوی است که راه انتشار یافتن این بیماری از راه انسان به انسان بوده و در ۵/۹۸درصد موارد از طریق تنفسی است .
 
این فوق تخصص عفونی اطفال یادآور شد: هر عضوی از بدن ممکن است در این بیماری درگیر شود  و هیچ عضوی نمی باشد که این بیماری به آن حمله نکند به طوری که مو، پوست، ناخن، قلب و کلیه از اعضایی هستن که احتمال درگیری در این بیماری را دارند.
 
وی با بیان اینکه نشانه های سل بسته به این بیماری متفاوت می باشند اظهار نمود : خلط خونی، تب نمودن‌های طولانی و کاهش وزن از جمله علائم شایع بیماری سل می باشند ولی به طور کلی سل در جوامع فقیر و عقب افتاده اقتصادی بیشتر دیده می شود .
 
میکروب سل به درمانها مقاوم شده است
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه HIV از جمله دلایل شعله ور شدن بیماری سل است گفت: امروزه سل به عنوان یک مشکل جهانی مطرح است.
 
دکتر رهبری منش یادآور شد: وقتی میکروب سل وارد بدن فرد شود تا پایان عمر باقی مانده و با ضعیف شدن بدن ، افزایش سن ، و شعف سیستم ایمنی ممکن است دوباره شعله ور شده و ایجا مشکل نماید.
 
وی با تاکید به اینکه از دیگر مشکلات این عرصه مقاوم شدن میکروب سل است که متاسفانه میکروب سل به داروهای خط اول درمان سل مقاوم شده تصریح نمود: برای جلوگیری از مقاومت ، باید با تشخیص بیماری و درمان مناسب این مشکل را برطرف نمود .
 
این فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه یک سوم جمعیت جهان آلوده به میکروب سل می باشند گفت : تشخیص سل در کودکان به دلیل کم بودن میکروب سل و نیز علائم غیر اختصاصی سخت تر است .
 
وی یادآور شد : بیماری سل در بعضی از مناطق ایران از جمله نمودستان، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان به سبب حضور افاغنه بیشتر مناطق دیگر دیده می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه این بیماری در کشور واکسن موثری بنام ب ث ژ دارد خاطرنشان نمود : این واکسن در بدو تولد به نوزاد تزریق می شود و خوشبختانه در ایران پوشش واکسیناسیون بسیار عالی است ./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.