پارلمان اروپا خواستار لغو دسترسی آمریکا به پایگاه داده‌های اروپا شد

اردیبهشت ۱۴۰۳

پس از افشای جاسوسی‌های آمریکا از کشورهای اروپایی

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور خواستار لغو دسترسی آمریکا که به جاسوسی از کشورهای اروپایی متهم شده است، شد.

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور خواستار لغو دسترسی آمریکا که به جاسوسی از کشورهای اروپایی متهم شده است، شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از فارس پارلمان اروپا روز پنجشنبه خواست دو توافقنامه‌‌ای که به آمریکا اجازه می‌دهند به پایگاه داده‌های مالی و مسافرتی اروپا دسترسی پیدا کند لغو شوند، مگر اینکه واشنگتن از گستره عملیات جاسوسی الکترونیکی خود در اروپا پرده بردارد.

در قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور که با ۴۸۳ رأی مثبت، ۹۸ رأی منفی و ۶۵ رأی ممتنع به تصویب رسید از آمریکا خواسته شد دربارهٔ برنامه‌های نظارت و پایش بر داده‌های ایمیل و ارتباطی شفاف‌سازی کند یا خطر لغو توافقنامه‌های فرا آتلانتیک که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر پذیرفته شده‌اند را به جان بخرد.

البته پارلمان اروپا نمی‌تواند این توافقنامه‌ها را بدون حمایت دولتهای کشورهای اتحادیه اروپا و کمیسیون اجرایی این اتحادیه، که بسیار بعید به نظر می‌رسد، لغو کند.

با این حال، تصویب این قطعنامه غیر الزام‌آور با این اتفاق آراء نشان می‌دهد کشورهای متحد آمریکا تا چه اندازه از افشاگری‌های اخیر ادوارد اسنودن از جاسوسی‌های الکترونیکی آمریکا از خودشان خشمگین می باشند.

توافقنامه‌هایی که پارلمان اروپا به آن اشاره کرده‌اند، «برنامه پایش مالی تروریست‌ها» و «سوابق نام مسافران» می باشند که در دهه قبل، علی‌رغم وجود نگرانی‌هایی در پارلمان اروپا مبنی بر اینکه این برنامه‌ها به آمریکا حق دسترسی به داده‌های اروپا می‌دهند به تصویب رسیدند.

«برنامه پایش مالی تروریست‌ها» به وزارت خزانه‌داری آمریکا حق دسترسی به داده‌های ذخیره شده اروپا دربارهٔ مبادلات مالی بین‌المللی را می‌دهد. برنامه دیگر هم داده‌های ارائه شده توسط مسافران هنگام ذخیره بلیط رادر اختیار وزارت امنیت داخلی قرار می‌دهد.

ماه قبل دولت آمریکا به وجود عملیات جاسوسی با کد رمز پریزم اعتراف کرد. این برنامه، طبق آنچه اسنودن افشا کرده از کاربران اروپایی شرکت‌های گوگل، فیسبوک، اسکایپ و سایر شرکت‌های آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری می‌کند.

در یک افشاگری دیگر، آمریکا به استراق سمع از ادارات و مقامات اتحادیه اروپا متهم شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.