پارلمان ترکیه با دو توافقنامه نظامی با قطر و عربستان موافقت کرد

۲۲ آبان ،

پارلمان ترکیه با دو توافقنامه جداگانه ترکیه با قطر و عربستان سعودی موافقت کرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی وقت، قطر و عربستان سعودی دو کشوری می باشند که در کنار ترکیه به دنبال سقوط رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می باشند. توافقنامه‌های مذکور، در حوزه همکاری‌های نظامی و آموزش پرسنل سه کشور است.

در حالی که تنش‌های مرزی میان سوریه و ترکیه ادامه دارد، پارلمان ترکیه با امضای دو توافقنامه همکاری میان ترکیه با قطر و عربستان سعودی موافقت کرد.

دمشق قدرت‌های خارجی مانند قطر، عربستان سعودی و ترکیه را متهم به حمایت از مخالفان سوری و سرنگونی دولت کرده است. دمشق هم‌چنین این کشورها را متهم به دخالت در امور داخلی سوریه و تلاش برای بی‌ثبات سازی این کشور کرده است.

ترکیه و دو کشور عربی سنی نشین منطقه حاوی یک موضع مشترک در قبال بحران سوریه می باشند. امضای این دو توافقنامه می‌تواند یک بعد تازه به بحران ۱۹ ماهه سوریه دهد.

توافقنامه همکاری آموزشی نظامی میان ترکیه و قطر در تاریخ دوم ژوئیه در آنکارا به امضا رسید و در تاریخ هفتم نوامبر رسانه‌ها از آن اطلاع پیدا کردند.

براساس ماده یک توافقنامه ترکیه و قطر، هدف این توافقنامه ایجاد یک مکانیزم همکاری میان ترکیه و قطر در حوزه آموزش نظامی است.

در این توافقنامه که ژنرال حمد بن علی العطیه، رئیس ارتش قطر و همتای ترکی‌اش ژنرال نجت اوزل به امضا رسانده‌اند، دو کشور موظف به همکاری برای ارتقای روابط دوستانه موجود می‌شوند.

براساس ماده چهارم این توافقنامه دو کشور کالج‌های نظامی مشترک، آکادمی پزشکی نظامی و ستاد فرماندهی نقشه برداری مشترک راه‌اندازی می‌کنند.

در قسمت دیگر این توافقنامه دو کشور در حوزه امنیت مرزی و گارد ساحلی همکاری‌های خود را افزایش می‌دهند.

توافقنامه نظامی ترکیه و عربستان سعودی نیز در تاریخ ۲۹ ماه مه در ریاض به امضا رسیده است و رسانه‌ها در تاریخ دهم اکتبر از آن باخبر شدند.

در این توافقنامه بر اهمیت ارتقای روابط دوستانه موجود میان دو کشور و افزایش همکاری‌ها در حوزه آموزش نظامی تاکید شده است.

در این توافقنامه آمده است هدف افزایش همکاری‌های نظامی میان دو کشور، ارتقاء صلح و ثبات بین‌المللی است. این توافقنامه توسط ژنرال عبدالعزیز مرزوق الجوحانی، از مقامات ارشد نظامی عربستان و ژنرال صالح سویل، از مقامات ارشد ارتش ترکیه به امضا رسید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.