پارلمان گرجستان وتوی ساکاشویلی را در خصوص آزادی زندانیان سیاسی لغو کرد

۱۰م دیماه ،

rt-35.jpg

برای اولین بار در تاریخ مدرن گرجستان، پارلمان این کشور به لغو وتوی رئیس جمهوری گرجستان در خصوص آزادی ۱۹۰ زندانی سیاسی رای داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش شبکه خبری راشا تودی، این تصمیم با ۹۱ رای موافق در مقابل ۲۴ رای مخالف به تصویب پارلمان گرجستان رسید. این لایحه باید توسط میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان امضا شود، اما اگر وی از امضای این لایحه امتناع کند، رئیس پارلمان گرجستان آن را امضا می‌کند.

حکم اولیه ریاست جمهوری گرجستان در مورد عفو و آزادی حدود سه هزار تن بود اما این اشخاص شامل ۱۹۰ زندانی محکوم به خیانت، جاسوسی و کودک آزاری و قاچاق مواد مخدر نمی‌شدند.

مخالفان ساکاشویلی که هم‌اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمان گرجستان را در دست دارند، مدعی می باشند که این اشخاص به سبب دیدگاه‌ها و نظرات سیاسی‌شان محکوم شده‌اند و علیه آنان پرونده‌سازی شده است.

در اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، پارلمان گرجستان فهرستی از زندانیان سیاسی را تهیه و اعلام کرد که برای آزادی آن‌ها از راه‌های قانونی بهره می‌برد.

در ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی، پارلمان گرجستان لایحه‌ای را در خصوص عفو این اشخاص به تصویب رساند و به آزادی تمامی این اشخاص از جمله زندانیان سیاسی دستور داد، اما ساکاشویلی این لایحه را “رسوایی مربوط به پارلمان” خواند و آن را وتو کرد.

کمتر از یک هفته بعد، پارلمان وتوی ساکاشویلی را نادیده گرفت و بار دیگر رئیس جمهوری گرجستان خطاب به عموم ملت گرجستان اعلام کرد که وی می‌خواسته تا از جامعه در مقابل پیامدهای ناشی از عفو که سبب آزادی خائنان و جاسوسان و تحت تاثیر قرار گرفتن جوانان و بروز کودتا و توطئه برای آشوب‌های نظامی شود، محافظت کند.

ساکاشویلی با اشاره به آینده سیاسی‌ که می‌توانست با تصویب عفو زندانیان جامعه گرجستان را فرا بگیرد، مدعی شد که پارلمان سنتی را بنا نهاده که بر اساس آن یک خائن یا توطئه‌چین با تغییر قدرت در کشور بخشیده و عفو می‌شود.

پس از پیروزی حزب “رویای گرجستانی” در انتخابات پارلمان ماه اکتبر سال جاری که یک حزب مخالف ساکاشویلی محسوب می‌شود، اوضاع کنونی در این کشور با درگیری‌ها و کشمکش‌هایی رو به رو شده‌ است. با وجود اینکه ساکاشویلی همچنان زمام امور را در دست دارد اما تغییرات اخیر سیاسی، کشور را به سوی یک جمهوری پارلمانی سوق داده و قدرت کمی را برای رئیس جمهوری گرجستان برجای گذاشته است که تا اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی قدرت را در دست خواهد داشت.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.