پاسخ بانک مرکزی به مسوولان نفتی:در سال ۸۹ روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید شد

 آذرجزایری: در این آمار علاوه بر اینکه آمار سه ماهه سوم سال ۱۳۸۹ تغییری نکرده بلکه بنابر انتشار آمار سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹، تولید نفت خام در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم، ۱ درصد کاهش داشته و در عین حال در این آمار شاهد ۷ درصد کاهش صادرات نفت در مدت مذکور نسبت به سه ماهه ما قبل آن هستیم.
بنا بر آمار بانک مرکزی، در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹،تولید نفت خام کشور با یک درصد کاهش نسبت به سه ماهه سوم به ۳ میلیون و ۵۴۵ هزار بشکه رسیده است.
در حالی این گزارش مورد تاکید قرار گرفته که در زیر این جدول بازهم جمله “ماخذ:وزارت نفت” به چشم می خورد.

 

از سویی دیگر، براساس آمار این بانک، صادرات نفت خام ایران در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹، با ۷ درصد کاهش به زیر ۲ میلیون بشکه در روز رسیده و رقم یک میلیون و ۹۹۵ هزار بشکه را به ثبت رسانده است.
این درحالی است که اخیرا مدیرعامل شرکت ملی نفت میزان صادرات ورزانه نفت خام کشور را بیش از ۲ میلیون و۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.درحالیکه بانک مرکزی این آمار را زیر ۲ میلیون بشکه اعلام می کند.
در این بین، با مقایسه آمار تولید و صادرات در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ نسبت به ۱۳۸۸، کاهش چشمگیر تولید و صادرات نفت خام ایران به شدت محسوس است.
بنابراین آمار، در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۸، تولید روزانه نفت خام ایران حدود ۳ میلیون و ۵۷۹ هزار بشکه بوده در حالیکه صادرات کشور در همین زمان حدود ۲ میلیون و ۵۵ هزار بشکه اعلام شده است.
بانک مرکزی در حالی آمار صادرات نفت خام روزانه کشور را زیر ۲ میلیون اعلام می کند که در عین حال در توضیحات این جدول تاکید می کند که رقم صادرات مورد تاکید، شامل خالص صادرات فرآورده های نفتی و صادرات نفت خام در هر روز است.
درعین حال آمار بانک مرکزی نشان می دهد متوسط تولید روزانه نفت خام در سال ۱۳۸۹، ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه بوده و همچنین میزان صادرات ۲ میلیون و۲ هزار بشکه در هر روز اعلام شده است.
این درحالی است که مقایسه این ارقام با سال ۱۳۸۸ حکایت از کاهش تولید و صادرات نفت خام در سال ۱۳۸۹ دارد.براین اساس در سال ۱۳۸۸، به طور متوسط روزانه ۳ میلیون و ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام تولید و ۲میلیون و ۲۴ هزار بشکه نفت صادر شده است.
این آمار بر کاهش ۲۲ هزار بشکه ای صادرات نفت خام و ۲۱ هزار بشکه تولید نفت خام تاکید دارد.
دراین بین هنوز مشخص نیست که کدام آمار مستند تر است. چرا که نفتی ها بر تولیدروزانه بیش از ۴ میلیون بشکه ای اصرار دارند در حالی که بانک مرکزی با در پیش گرفتن سیاست سکوت در مقابل نفتی ها آمار کاهش چشمگیر تولید و صادرات نفت خام را هدف گرفته است.
 

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.