پاسخ به سوال خوانندگان خبرآنلاین : بانک ها برای قطع بودن عابربانک ها جریمه می شوند

۱۶م آذر ،

 درهمین رابطه یکی از خوانندگان خبرآنلاین می نویسد: باسلام،انتقاد من از قطع شدن و عدم سرویس دهی خدمات بانک به کارتهای عابربانک در دستگاههای خودپرداز ویا ایستگاههای فروشگاهی است که متاسفانه قابلیت اطمینان نداشته و بدون اطلاع قبلی اشخاص را در تنگنای بدی قرار میدهد. این اتفاق بارها و اغلب در روز پنجشنبه ملاحظه شده است اما بنظر من نه سیستم پاسخگویی مناسبی برای آن پیش بینی شده است و نه راه حلی که بتوان از تکرار مجددآن جلوگیری نمود.امیدوارم که مدیریت بانک فکری به حال مشتریان کرده و خود را جای آنها بگذارد تا بفهمد که اگر سیستم کارتخوان بانک قطع شد و مشتری لنگ یک ریال پول باشد چه باید بکند؟ آیا کسی هست که واقعا پاسخگو باشد؟ بنظر مدیریت بانک آیا مشتری این حق را ندارد که از پولی که در بانک شما قرارداده هر وقت و زمان که بخواهد استفاده کند؟
این درحالی است که مشاور مدیرعامل طرح شاپرک بانک مرکزی تاکید دارد: توسعه بانکداری الکترونیک در چند حلقه قراراست اجرایی شود که طرح شاپرک اولین طرح بوده و پس از آن ارتقای سیستم، امنیت سیستم و تسهیل در پرداخت در قالب طرح هایی که برنامه ریزی شده اجرایی خواهند شد.
به گفته یوسف کاووسی، قطع شدن سیستم عابربانک ها به چند دسته تقسیم می گردد. درابتدا بحث زیرساخت هاست که اگر خط مخابرات قطع شود قطعا سیستم عابربانک ها هم دچار مشکل می شوند.
وی ادامه داد: مرحله دوم خود بانک ها می باشند که شبکه آنها ار طریق یک سوئیچ مرکزی به بانک مرکزی وصل می گردد که اگر به هر نحوی این سوئیچ قطع شود عابربانک ها هم فعال نخواهند بود. بنابراین وقتی ملاحظه می گردد که عابر یک بانک فعال نیست اما بانک دیگر فعال است نشان می دهد که این سوئیچ مشکل دارد و ربطی به بانک مرکزی ندارد.
مشاور مدیرعامل طرح شاپرک بانک مرکزی افزود: مرحله آخر ممکن است اشتباه از بانک مرکزی باشد که این مساله بر می گردد به مغایرت ها یعنی فردی کارت می کشد اما پول به هر سببی به جساب شخص مقابل واریز نمی شود و به جساب خود شخص هم بر نمی گردد. در اینجاست که باید این مغایرت را در بانک مرکزی جستجو کرد.
وی متذکرشد: با اینحال در بانک مرکزی واحد نظارتی وجود دارد که در صورت ملاحظه قطع عابربانک ها قطعا با نظارت بانک مذکور را جریمه می کند.
به گفته کاووسی تمام بانک ها بابت این اشکالات جریمه می شوند و همین امر سبب می گردد خود بانکها به دنبال ارتقای سیستم خود باشند.
 

۴۵/۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.