پاسخ به سوال خوانندگان خبرآنلاین: بنزین متانولی هنوزعرضه نشده است

۳۰م دیماه ،

 یکی از خوانندگان خبرآنلاین می نویسد:سلام . در روز چهار شنبه ۲۷ دی در پایگاه اینترنتی خبر آنلاین خبری را تحت عنوان اخطار خودروسازها به مصرف متانول در بنزین http://www.khabaronline.ir/detail/270844/economy/industry واقعاً استفاده از متانول در بنزین کاملاً سلامت مردم و جامعه را به خطر خواهد انداخت. واقعا مسئولین وزارت سلامتی مردم برایشان مهم نیست؟ آیا خودشان در این مملکت زندگی نمیکنند؟ آیا مسئولین حفاظت از محیط زیست ساکت مینشینند؟
این درحالی است که طی نامه خودروسازها به سازمان محیط زیست قراراست این مساله مورد بررسی قرار بگیرد و هنوز در مرحله رسیدگی قراردارد.
اما آنچه از اظهارات وزیرنفت بر می آید هنوز اجرای چنین طرحی در مرحله آزمایش قراردارد و تا کنون بنزین با متانول تولید نشده است.
به گفته رستم قاسمی، پالایشگاه اراک به زودی این طرح را اجرایی می کند و با اجرای این پروژه قرار است بنزین یورو ۵ تولید شود.
براساس اظهارات وی، این پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت مسیر آزمایشی خود را طی می کند.

درعین حال رئیس انجمن خودروسازان در حالیکه وزیر نفت مدعی است این بنزین بنزین سالم خواهد بود تاکید دارد: تولید بنزین ۳۵درصد متانول خطر کوری به همراه دارد.
احمد نعمت‌بخش اظهار داشت: در یکی از پایگاه اینترنتی‌های خبری دیدم که وزارت نفت به دنبال تولید بنزین با ۳۵درصد متانول است،بنابر این با توجه به خطراتی که تولید این نوع بنزین دارد، نامه‌ای به آقای علی محمد شاعری قائم‌مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته و اخطار لازم را دادم.

این در حالی است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به خودروسازها در خصوص عوارض استفاده از متانول در بنزین پاسخ داد.
از سال ۱۹۸۰ متانول به صورت تجاری در ترکیب بنزین با نسبت های ۳، ۵، ۱۵، ۳۰ و ۸۵ درصد مورد استفاده قرار گرفته است(جهت اطلاع به پایگاه اینترنتی شرکتmethanex به آدرس اینترنتی www.methanex.com مراجعه شود.)
با توجه به افزایش تقاضای بنزین، حجم بالای تولید متانول در داخل کشور و واحدهای تازه الاحداث در دست اقدام، رعایت شاخص‌های زیست محیطی، مزیت‌های اقتصادی و تنوع سبد سوخت در بخش حمل و نقل، پس از بررسی های آزمایشگاهی متعدد نمونه بنزین متانولی با مشخصات گوگردppm20، مرکاپتانppm 7/1، عدد اکتان ۹۰، محتوای بنزن صفر، اروماتیک ۱۳ درصد حجمی، آزمایش خوردگی a1 و مکمل‌های بازدارنده به منظور کنترل فشار بخار و جلوگیری از فرایند دو فازی با همت متخصصان داخلی در مقیاس آزمایشگاهی در حال تولید است.
در خصوص مزیت استفاده از این نوع بنزین می توان به عدد اکتان (۱۳۴-۱۲۹) و نسبت اکسیژن به کربن بالا در ترکیب بنزین متانولی، راندمان بالای انرژی و کاهش قابل ملاحظه ترکیبات آروماتیکی که منجر به بهبود آرام سوزی و کاهش قابل ملاحظه انتشار یافتن ترکیبات CO، HC و PM خواهد شد، اشاره کرد.
۱۵ درصد حجمی متانول، عدد اکتان بنزین پایه را حداقل ۶ واحد و نفتای پایه را با افزایش ۳۵ درصد ۶۶ واحد افزایش و انتشار یافتن آلایندگی را به میزان قابل توجه کاهش می‌دهد.
بر اساس این گزارش، چین با وجود ظرفیت پالایشی و زیر ساخت‌های تکنولوژی از متانول استفاده می‌نماید.
مسلماً به دلایل کاهش هزینه تولید بنزین، حجم بالای منابع ذغال سنگ و پتانسیل های وارداتی از خاورمیانه و اهرم‌های کنترل قیمت بنزین توسط دولت مرکزی و توسعه و تنوع سازی سبد سوخت با توجه به تقاضای آتی می باشد که بیش از ۳ میلیون تن متانول جایگزین بنزین شده و ۱۸ تا ۲۲ استان (تصویر ۳) از ترکیب متانول در حمل و نقل استفاده می کنند که به عنوان نمونه بیش از ۷۷۰ جایگاه و ۱۴ میلیون خودرو در استان shanxi از این سوخت استفاده می‌نمایند.
همچنین شرکت‌هایی مانند chery، shanghai maple، gelly خودروهای سازگار با استفاده از درصد بالای متانول تولید می‌کنند که باید اخطاری برای شرکت های خودروسازی باشد که خود را با تنوع سازی سبدسوخت در داخل کشور همراه نمایند.
بنابراین باید منتظر بود تا نظر سازمان حفاظت از محیط زیست را در خصوص این بنزین جویا شویم و نتیجه آن مشحص کند که بالاخره ادعای نفتی ها مبنی بر بنزین سالم تولید با ۳۵ درصد متانول صحت دارد و یا ادعای خودروسازها مبنی بر خطرات کوری برای مردم.
اما آنچه تا کنون مشخص است آنکه این بنزین هنوز در سیستم عرضه وارد نشده است.
 

/۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.